شناسهٔ خبر: 67320298 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

دیدگاه نامزدها در مورد آموزش عالی

صاحب‌خبر -

پزشکیان: باید کاری کنیم تا دانشگاه‌های ما از نسل دو به سمت نسل سه و چهار برود
مسعود پزشکیان گفت: دانشگاه‌های ما امروز در بهترین حالت نسل دو دانشگاه‌ها هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی نسل سه قرار دارند. نسل‌های دانشگاهی شامل آموزش تئوری، تحقیق و مهارت و عمل هستند. ما در دانشگاه‌ها فقط تئوری و تحقیق را به دانشجویان منتقل می‌کنیم و در تئوری و تحقیق هم مشکلاتی وجود دارد. چون تحقیقات ما مبتنی بر جامعه و نیاز نیست و با تحقیقات هزینه‌ها را هدر می‌دهیم. این کاندیدای ریاست جمهوری تاکید کرد: باید کاری کنیم تا دانشگاه‌های ما از نسل دو به سمت نسل سه و چهار برود. الان عنوان می‌شود که علم باید مشکل جامعه را حل کند. در همین راستا نیز امروز رشته‌ها در هم ادغام می‌شوند، اما ما در حال عقب افتادن از دنیا هستیم؛ نیروی انسانی بسیاری داریم؛ اما مشکل جامعه را نمی‌بینیم. آموزش بر اساس نیاز و شناخت جامعه نیست. وی خاطرنشان کرد: مکانیسم پرداخت باید به گونه‌ای باشد که هیئت‌علمی بتواند زندگی کند. اساتید با این میزان حقوق نمی‌توانند به‌راحتی زندگی کنند. یکی از دلایل مهاجرت نخبگان همین است و در نتیجه در خارج از کشور آنها را می‌قاپند. ما باید از آنها مراقبت کنیم.

پورمحمدی: رفتارمان با مردم و نخبگان و اساتید و دانشجویان و معلمین باید عوض شود
مصطفی پورمحمدی در مورد ارتقای نظام آموزشی و علمی کشور گفت: موضوع آموزش و پرورش و آموزش‌عالی یک مسئله محوری برای رشد هر جامعه است. کشور ما از این ظرفیت در شکل گسترده‌ای برخوردار است. باید قدردان این تلاش گسترده و حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم که توسعه و پیشرفت‌های ما به برکت همین نظام آموزش و پژوهش ما بوده است. پورمحمدی تاکید کرد: حوزه آموزش پرورش و علم و تحقیق، انسانی، ذهنی و عاطفی است و فیزیک و پیچ و مهره نیست‌. لذا باید انسانی رفتار کرد و به معلم و استاد و دانشجو احترام گذاشت و ذوق و سلیقه آنها ‌را قبول کرد. مختصات و نگاه و خواسته‌های نسل امروز با من متفاوت است. ما باید این موضوع را بپذیریم. وی گفت: سبک مدیریتی ما، رفتارمان با مردم و نخبگان و اساتید و دانشجویان و معلمین باید عوض شود. تا رفتارمان را عوض نکنیم با مشکلاتی مثل درگیری، تعصب، عدم تعلق و دلبستگی و احساس عاطفی نداشتن روبه‌رو هستیم. با حرف اجماع درست نمی‌شود، با عمل درست می‌شود.

جلیلی: یکی از مأموریت‌های دانشگاه، ایجاد شغل  برای دانشجویان و دانش‌آموختگان است
سعید جلیلی نیز درباره آموزش عالی گفت: ده‌ها هزار هیأت علمی داریم که اندوخته و گنج بزرگی برای کشور محسوب می‌شوند. میلیون‌ها دانشجو و دانش‌آموخته داریم که ظرفیت بزرگی هستند. اگر از پیشرفت و جهش کشور صحبت می‌کنیم، نقش آنها چیست؟ حق دانشگاه این است که در پیشرفت کشور مأموریت داشته باشد. اساتید و دانشجویان و دانش‌آموختگان ظرفیت بسیار خوبی برای پیشرفت کشور هستند.  وی افزود: بسیاری از بودجه‌های سنگین تحقیقاتی و علمی که تخصیص داده می‌شود در دستگاه دیوان‌سالاری می‌رود، ولی خروجی آن اثربخشی لازم را ندارد. اگر همین بودجه را به دانشجویان و دانش‌آموختگان داده شود، پایان‌نامه‌ها به حل نیاز یک کشور معطوف می‌شود و دنبال حل مسائل کشور می‌روند. اگر دانشجو و استاد احساس کند در پیشرفت کشور نقش اساسی دارد، نشاطی ایجاد خواهد شد و کشور از آن بهره می‌برد.

زاکانی: دو زیست‌بوم نوآوری و اندیشه‌ورزی را باید پیش ببریم
علیرضا زاکانی با اشاره به حوزه آموزش‌ عالی کشور و علم و فناوری و حوزه علمیه، گفت: دو زیست‌بوم نوآوری و اندیشه‌ورزی را باید پیش ببریم. زیست‌بوم نوآوری در حال حاضر وجود دارد و باید به شدت توسعه پیدا کند. همچنین ما نیازمند زیست‌بوم اندیشه‌ورزی هستیم تا هیچ نخبه‌ای در ایران خود را بی‌اثر نبیند. وی ادامه داد: کاربردی کردن علوم و ارتباط این ظرفیت عظیم انسانی با حوزه‌های مختلف کارکردی موضوع مهم دیگری است. حوزه علمیه یک روش عظیم برای خدمت دارد و حکومت هم نیازهایی دارد و باید از ظرفیت بزرگ حوزه علمیه در اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی استفاده شود. زاکانی گفت: در حوزه متعارف علوم و آموزش عالی کشور، توجه به استاد و دقت در منزلت او باید مورد عنایت قرار گیرد و نیازمندی‌های او را باید تأمین کرد. حقوق ۱۳ - ۱۴ میلیونی اساتید رعایت نکردن منزلت اساتید است. بخش نخبگی باید در اداره کشور مشارکت کند و متناسب با آن سود ببرد و این میدان دادن به آموزش عالی است.

قاضی‌زاده هاشمی:در دانشگاه‌های ما باید دفاتری از بخش اقتصادی کشور مستقر شوند
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: باید بتوانیم بهره‌وری را در آموزش و پرورش ارتقا دهیم. باید افراد را به سرعت به بازار کار برسانیم. باید آموزش عالی و حوزه نخبگی را به اقتصاد پیوند بزنیم. برای جلوگیری از فرار نخبگان باید درآمدشان را افزایش دهیم. قاضی‌زاده هاشمی درباره استفاده از ظرفیت علمی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان گفت: باید بتوانیم حوزه آموزش عالی و نخبگان را به اقتصاد پیوند بزنیم. در دانشگاه ما باید دفاتری از بخش اقتصادی کشور مستقر شوند تا سفارش کار داده و استعداد پیدا کنند و همکاری علمی کنند. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به جنبش ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: دفاتر اسرائیل در دانشگاه‌ها است که ارتباط مالی ایجاد کرده و پژوهش خریده و استاد را وارد فضای کاری خود می‌کند. ما هم باید از این شکل برای دانشگاه‌های داخلی خودمان استفاده کنیم.
 
قالیباف: دانشگاه؛  اساس بهره‌وری ما برای رشد اقتصادی
محمد باقر قالیباف در موضوع آموزش عالی گفت: در تحصیلات تکمیلی بخش‌های دولتی و غیردولتی اگر نیاز دارند، خودشان با دانشگاه‌ها قرارداد ببندند و ما از پول بیت‌المال در آنجا هزینه نکنیم. وی افزود: لذا ما در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره‌وری ما برای رشد اقتصادی است هم در تصمیم سازی، هم در مهارت، هم در سبک زندگی باید اولویت اساسی و جدی خودمان قرار بدهیم. قالیباف گفت: متاسفانه در ۱۶ سال گذشته ۱۶ وزیر و سرپرست در وزارت آموزش و پرورش جابه‌جا کرده‌ایم، حال اینکه حتی در یک عطاری آنقدر مدیر عوض نمی‌شود. وی با بیان اینکه تقریبا ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم و سرانه بودجه برای آموزش و پرورش ۱۰ درصد است و این یعنی الان بودجه آموزش و پرورش نسبت به دهه ۷۰ کم شده است، افزود: رئیس‌جمهور باید بداند آموزش و پروش اساس پیشرفت کشور است و باید مهدکودک و مقطع ابتدایی در اولویت باشد.

نظر شما