شناسهٔ خبر: 67319440 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

یک پیش‌بینی جدید درباره نرخ ارز در بازار/ قیمت دلار به اغما رفت

قیمت دلار در اولین روز معاملاتی تابستان با نوسان محدودی در انتهای کریدور پنجم معامله شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روند ساید اسکناس دلار در حالی پابرجاست که عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد. معامله‌گران چشم‌انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات هستند و کارشناسان اقتصادی می‌گویند همه بازارها گارد احتیاطی نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری گرفته‌اند.

تجارت‌نیوز در گزارشی نوشت: قیمت دلار در شروع معاملات تابستان ۱۴۰۳ نوسان کاهشی محدودی داشت. قیمت این اسکناس ۱۰۰ تومان کاهش یافت و در اولین روز هفته در نیمه پایینی کانال ۹ کریدور پنجم معامله شد. روند عرضه و تقاضا در دومین روز تیرماه متعادل بود.

به نظر می‌رسد تنها خبری که توجه معامله‌گران را جلب کرده موضوع انتخابات و اظهارات کاندیداها در خصوص برنامه دولت آینده است.

تک‌نرخی کردن دلار با سیاست زیرپوستی

در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد ضربان ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی دارد و هفته‌هاست در منطقه‌ای مشخص باثبات است، قیمت اسکناس و حواله دلار در مرکز مبادله با رشد پلکانی به کانال بالاتر صعود کرده است. برخی معامله‌گران معتقدند سیاست‌گذار در حال پیاده‌سازی سناریوی تک‌نرخی کردن قیمت دلار است.

کارشناسان اقتصادی همواره بر لزوم شفاف‌سازی و تک‌نرخی شدن نرخ ارز تاکید می‌کنند. به اعتقاد آنها، بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها و صرافی‌ها باید نرخ ارز را واقعی و تک‌نرخی کند تا جلوی نوسانات شارپی و ایجاد رانت در بازار ارز گرفته شود. تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند، فساد حاصل از چندنرخی بودن ارز، صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد و جامعه وارد می‌کند.

پیش بینی قیمت دلار

گفتنی است معامله‌گران درباره حرکت سایدوی اسکناس دلار می‌گویند، همان‌طور که بازارساز درصدد ثبات قیمت دلار است،‌ تمایلی نیز به کاهش و برگشت به کانال‌های قیمتی پایین‌تر برای این اسکناس ندارد. کارشناسان اقتصادی نیز کاهش شدید دلار را با ریسک بالا به جهت رشد تقاضا توصیف می‌کنند. به اعتقاد آنها اگر قیمت اسکناس آمریکایی به کانال‌های پایین‌تر ورود کند، هجوم تقاضا تبعات بدی در پی خواهد داشت.

تحلیلگران بازارهای مالی برای هفته منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری با احتساب تعطیلی روز سه‌شنبه روند رنج برای دلار متصور هستند. پیش‌بینی آنها برای قیمت دلار در چشم‌انداز بلندمدت و در ماه‌های تابستان صعودی است. زیرا ماه‌های رکودی بازار ارز در بهار به اتمام رسیده و رشد تقاضا در هفته‌های بعد از انتخابات رقم خواهد خورد. بنابراین علاوه بر اینکه هر روندی به نتیجه انتخابات گره خورده ریتم تقاضا و دست پر بازارساز نیز در آینده قیمت دلار اثر مستقیم دارد.

قیمت تتر از دلار جلو زد

شایان ذکر است قیمت درهم روز شنبه افزایش ۷۰ تومانی داشت و به رقم ۱۶ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. قیمت تتر با رشد ۳۵۰ تومانی از قیمت دلار جلو افتاد و روی رقم ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت. قیمت پوند انگلیس بدون تغییر و در سطح ۷۵ هزار و ۴۰ تومانی ایستاد و یورو نیز با کاهش ۳۰۰ تومانی روی رقم ۶۳ هزار ۴۷۰ تومانی معامله شد.

گفتنی است اسکناس دلار در نخستین روز هفته با رقم ۴۶ هزار و یک تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۲ هزار و ۹۵۲ تومانی عرضه شد و افزایش ۱۰۰ تومانی پیدا کرد.

۲۲۳۲۲۵

نظر شما