شناسهٔ خبر: 67319240 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سناریو‌های هولناک‌تل‌آویو در جنگ با حزب‌الله

روزنامه جوان

اسرائیل در چندین جبهه درگیر جنگ می‌شود، هر روز هزاران موشک و پهپاد به آن شلیک خواهد شد گنبد آهنین مختل می‌شود و شبکه برق رژیم صهیونیستی نابود خواهد شد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: جنگ بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی، از هر زمان دیگری ظرف ۱۸ سال گذشته نزدیک‌تر است. کانادا، عربستان، کویت و برخی دولت‌های دیگر، از اتباع‌شان خواسته‌اند لبنان را ترک کنند. دولت امریکا به هیئت بلندپایه اسرائیلی تضمین داده که اگر اسرائیل و حزب‌الله وارد جنگی فراگیر شوند، دولت بایدن به طور کامل از متحدش حمایت خواهد کرد و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داده خطر گسترش درگیری در خاورمیانه واقعی است؛ اتفاقی که البته به گفته گوترش باید از آن اجتناب کرد. با همه اینها، اسرائیلی‌ها، دلایل زیادی برای احتراز از جنگ دارند. حزب‌الله بیش از ۱۰۰ هزار موشک و انبوهی پهپاد انتحاری آماده کرده که قادر است کل شبکه برق اسرائیل را نابود کند. این جنگ همچنین می‌تواند به یک جنگ بزرگ منجر شود که تل‌آویو را از چند جبهه درگیر خواهد کرد. اولین نشانه چنین وضعیتی، هشدار غیررسمی دیروز انصارالله است که گفته در صورت حمله متجاوزانه اسرائیل به لبنان، آماده‌ایم هزاران نیرو به لبنان اعزام کنیم. 

«کارل فون کلاوزویتس، استراتژیست نظامی پروس، گفته: جنگ ادامه سیاست با ابزار‌های دیگر است. به نظر می‌رسد که برای اسرائیل و لبنان، زمان سیاست به پایان رسیده و زمان جنگ تقریباً فرا رسیده است.» این، جملات پایانی گزارش دیروز نیوزویک است که آن را با عنوان «جنگ آینده اسرائیل و حزب‌الله» منتشر کرده و جنگ تل‌آویو با حزب‌الله لبنان را در افق نمایان خوانده است. در شرایطی که کانادا، عربستان و کویت از شهروندان‌شان خواسته‌اند که لبنان را ترک کنند و احتمالاً دولت‌های دیگری هم طی ساعت‌ها و روز‌های آتی به این فهرست اضافه خواهند شد، وب‌سایت اسرائیلی والا یک گام جلوتر، از قول منابع اسرائیلی پیش‌بینی کرده که حسن نصرالله، ممکن است حمله پیشگیرانه گسترده‌ای را برای جلوگیری از حمله بزرگ‌تر ارتش اسرائیل آغاز کند. با همه اینها، تداوم حضور «عاموس هوکشتاین» نماینده ویژه امریکا در بیروت، به رغم نقل قول غیررسمی از او درباره شکست تلاش‌ها برای دستیابی به توافق بین حزب‌الله و اسرائیل، نشان می‌دهد که تل‌آویو هنوز دلایلی جدی برای اجتناب از جنگ با حزب‌الله دارد. سی‌ان‌ان بامداد شنبه گزارش کرد که در سفر اخیر هیئتی از مقامات اسرائیلی به واشینگتن، مقامات ارشد امریکا به آن‌ها اطمینان دادند در صورتی که اسرائیل و حزب‌الله وارد جنگی فراگیر شوند، دولت بایدن آماده است به‌طور کامل از متحدش حمایت کند. با این حال، سه مقام امریکایی دیروز در گفتگو با تلویزیون سی‌ان‌ان گفتند که به طور جدی نگرانند در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله، حزب‌الله بر پدافند هوایی اسرائیل در شمال، از جمله سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین غلبه کند. این نگرانی به‌خصوص بعد از انتشار تصاویر پهپاد‌های شناسایی حزب‌الله بر فراز حیفا، بدون اینکه سیستم‌های پدافند هوایی اسرائیل آن‌ها را رهگیری کند، تقویت شده است. یک مقام ارشد امریکایی به سی‌ان‌ان می‌گوید: «ما ارزیابی می‌کنیم که دست‌کم برخی از سیستم‌های دفاعی اسرائیل از جمله گنبد آهنین منهدم خواهند شد.» دو مقام امریکایی دیگر نیز گفته‌اند که مقامات اسرائیلی نیز معتقدند که گنبد آهنین می‌تواند به ویژه در شمال «آسیب‌پذیر» باشد. به همین دلیل، یک مقام امریکایی به سی‌ان‌ان گفته که در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار، حمایتی که اسرائیل بیشتر از همه به آن نیاز دارد، سیستم‌های دفاع هوایی اضافی و جایگزین‌سازی گنبد آهنین است که ایالات متحده مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت؛ چیزی که امریکایی‌ها در جریان عملیات وعده صادق ایران نیز آن را انجام دادند. 

 تکرار سناریو باران موشکی 
حزب‌الله ظرف ۱۸ سال گذشته، خود را به بیش ۱۰۰ هزار موشک و انبوهی از پهپاد‌های انتحاری مجهز کرده است، ده‌ها هزار پهپاد و موشکی که تهران در روز ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ با پرتاب کسر کوچکی از آن‌ها (نزدیک ۳۵۰ پهپاد و موشک)، باعث شد بیش از ۱۵ کشور برای دفاع از آسمان اسرائیل، در کنار امریکا قرار بگیرند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در جدیدترین سخنرانی خود به تل‌آویو هشدار داد: «تهدید به جنگ ما را نمی‌ترساند. دشمن می‌داند که هیچ مکانی در اراضی اشغالی از موشک‌ها و پهپاد‌های ما در امان نخواهد بود. ما بانک اهداف واقعی و بزرگی داریم و قادریم به این اهداف برسیم. دشمن همچنین می‌داند که آنچه در دریای مدیترانه در انتظارش است بسیار بزرگ است و تمامی سواحل و کشتی‌هایش هدف قرار خواهد گرفت.» ژنرال اسحاق بریک، فرمانده ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرده که هر روز هزاران موشک، راکت و پهپاد به سوی ما شلیک خواهد شد. 

 ۶ جبهه مختلف
«چاک فریلیش» معاون سابق مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی طی مقاله‌ای در روزنامه عبری هاآرتص هشدار داده که جنگ اسرائیل با حزب‌الله «می‌تواند منجر به یک جنگ بزرگ چندجبهه‌ای شود.» به گفته فریلیش، در این جنگ، جبهه داخلی و قدرت نظامی تل‌آویو در معرض ضربه شدیدی قرار خواهد گرفت، به طوری که جنگ غزه در مقایسه با این جنگ منطقه‌ای بسیار کم‌رنگ خواهد بود. اسحاق بریک فاش کرده طرحی که «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش و «یوآو گالانت» وزیر جنگ با موافقت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر تدارک دیده‌اند، می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای گسترده در شش میدان منجر شود که بالقوه می‌تواند روزانه هزاران موشک و پهپاد روانه اسرائیل کند. به رغم اینکه برخی ناظران، با استناد به رفتار خویشتندارانه حزب‌الله برای جلوگیری از گسترش جنگ طی هشت ماه گذشته، احتمال گسترش جنگ و درگیری در چند جبهه را غیرواقعی می‌خوانند، ولی موضع غیررسمی منتسب به انصارالله که دیروز منتشر شد، نشان می‌دهد جنگ آتی به آسانی می‌تواند به چند جبهه گسترش پیدا کند. انصارالله در یک موضع غیررسمی هشدار داده در صورت حمله متجاوزانه اسرائیل به لبنان، آماده‌ایم هزاران نیرو به لبنان اعزام کنیم. پیش از این، در اردیبهشت ۱۴۰۳، برخی منابع غیررسمی فاش کرده بودند که انصارالله یمن به ایران قول داده که در صورت وقوع جنگ منطقه‌ای، ۴۰۰ هزار نیرو وارد جنگ خواهد کرد. نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز، دیروز در پیامی در شبکه مجازی نوشت: «هر تصمیم نابخردانه‌ای از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل که ناظر به نابودی زیرساخت‌های لبنان و منطقه اشغالی ۱۹۴۸ باشد، منطقه را وارد جنگ جدیدی می‌کند»؛ هشداری که نشان می‌دهد تهران، به‌رغم همه محدودیت‌ها، احتمال حمایت جدی از حزب‌الله را خارج از میز قرار نداده است. 

 برق اسرائیل قطع خواهد شد
۶۰هزار نفر از ساکنان شهرک‌های اسرائیلی در شمال، بیش از هشت ماه است خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند و نمی‌توانند به آنجا برگردند. این آماری است که اسرائیلی‌ها آن را ارائه می‌کنند، در حالی که حزب‌الله این را تا عدد ۴۰۰ هزار نیز افزایش می‌دهد. در حالی که بخش مهمی از شهرک‌های مناطق شمالی اسرائیل معروف به الجلیل علیا، در طول هشت ماه گذشته به شهرک‌های ارواح تبدیل شده‌اند، پیش‌بینی‌ها این است که در جنگ فراگیر با حزب‌الله، وضعیت بسیار دشوارتر باشد. یانیف کوبوویچ، خبرنگار مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در هاآرتص نوشته که پهپاد‌های حزب‌الله لبنان تخریب گسترده‌ای در شمال سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده و احساس امنیت ده‌ها هزار نفر از شهرک‌نشینان را از بین برده‌اند. «شائول گولدشتاین» رئیس اداره برق رژیم صهیونیستی به‌تازگی هشدار داد حزب‌الله قادر است شبکه برق اسرائیل را به‌سادگی از کار بیندازد و این را هم روشن کرد که پس از ۷۲ساعت قطعی برق، زندگی در اسرائیل غیرممکن خواهد بود: «نکته اصلی این است که شما نمی‌توانید بعد از ۷۲ ساعت در اسرائیل زندگی کنید. مردم نمی‌دانند چقدر زندگی ما به برق بستگی دارد. اگر برق قطع شود، تلفنی نیست که بعد از پنج ساعت با او تماس بگیرم.» هرچند برخی این سناریو را غیرواقعی می‌دانند، ولی افزایش خرید ژنراتور، که برخی منابع اسرائیلی‌ها به آن اشاره کرده‌اند، نشانه واقعی این تهدید است. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه گزارش کرد که خرید ژنراتور‌های برق توسط شهرک‌نشینان به دلیل ترس از نابودی نیروگاه‌های اصلی برق در جنگ آتی با حزب‌الله لبنان ۵۰۰درصد افزایش داشته است. اورنا میزراحی، یکی از مقامات سابق شورای امنیت ملی اسرائیل می‌گوید: «من فکر می‌کنم دولت واقعاً نمی‌خواهد وارد جنگ شود، اما این امکان وجود دارد که ما به آنجا برویم.»

نظر شما