شناسهٔ خبر: 67318636 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تولید بیش از ۴ هزار تن گل‌محمدی در آذربایجان شرقی

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید ۴ هزار و ۴۰۰ تن گل‌محمدی در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

تولید بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ تن گل‌محمدی در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی،جعفرنژاد با اشاره به اینکه متوسط عملکرد در هکتار ۳ تن است اظهار کرد: سطح زیر کشت گل محمدی در آذربایجان شرقی یک هزار و ۵۲۳ هکتار است که یک هزار و ۴۷۰ هکتار آن بارور و ۵۳ هکتار آن غیر بارور است. 

وی ادامه داد: حدود ۳۰ درصد تولید گل محمدی معادل یک‌هزار و ۳۲۰ تن در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت مصرف می‌شود و ۷۰ درصد بقیه معادل ۳ هزار و ۸۰ تن در زمینه فرآوری گل محمدی شامل گلاب، اسانس و عرقیات مصرف می‌شود.

جعفرنژاد با بیان اینکه در استان ۲۰ واحد فرآوری مجوزدار و کارگاه‌های خانگی فرآوری گل محمدی مانند گل خشک، غنچه خشک، گلاب و اسانس فعالیت می‌کنند و در حدود ۵ لیتر اسانس و ۲.۵ میلیون لیتر گلاب تولید می‌شود گفت: قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

وی اظهار کرد: ارقام بومی ۹۵ درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهند و ۵ درصد ارقام اصلاح شده به صورت کشت بافتی است. 

جعفرنژاد گفت: استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۳۰ هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود ۵ درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در سطح کشور را دارد و مقام چهارم کشور را به خود اختصاص داده است و بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی به ترتیب در شهر‌های اسکو، آذرشهر، مرند، میانه، تبریز و شبستر قرار دارند.

وی افزود: شهرستان های اسکو و آذرشهر از قطب‌های مهم تولید گل محمدی و فرآورده‌های آن در استان هستند.

نظر شما