شناسهٔ خبر: 67316387 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

واکنش جلیلی بر اجماع روی یک نامزد:

پای وظیفه‌مان می‌مانیم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره امکان اجماع کردن جبهه انقلاب بر یک کاندیدا طی روزهای آینده با توجه به پخش شدن آرا گفت: در این مسیر بحث تعارف و این برود و آن برود نیست؛ این مسیر وظیفه قطعی، شرعی و دینی است و پای وظیفه‌مان می‌مانیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بعدازظهر امروز، شنبه، با حضور در دانشگاه صنعتی شریف در جمع دانشجویان حاضر شد و به سؤالات آن‌ها پاسخ داد. پیش از سخنان وی نمایندگانی از تشکلهای مختلف دانشجویی این دانشگاه سخنانی را مطرح کردند.

درخواست از جلیلی برای مطرح کردن تقابل رسمی جمهوری اسلامی با دیدگاه‌های غربی، ادامه دادن راه شهید رئیسی، جدیت بیشتر در مناظره‌ها مقابل کاندیداهای غربگرا، پاسخ شفاف به طرح‌هایی چون نور، صیانت، شفافیت، برنامه‌های وی برای شکل دادن به اعتراضات مردمی، کمرنگ بودن دیدگاه‌های راهبری در برنامه‌های این کاندیدا، ضعف در ارتباط‌گیری با اقشار مختلف مقابل ارتباط خوب با جامعه نخبگانی، راهکارهای دولت جلیلی برای کسری بودجه، نرخ ارز، تولید و صنعت و نرخ بهره‌وری، انتقاد از کلی‌گویی در زمینه مسائل اقتصادی و موضوعاتی نظیر ساخت پالایشگاه‌های مختلف، شفاف‌کردن موضع‌گیری‌ها درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم از جمله سؤالات نمایندگان بسیج دانشجویی، انجمن مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالت‌خواه دانشجویی بود.

دانشجویان در این جلسه شعارهایی از جمله «رییس‌جمهور ما جلیلی قهرمان»، «رییس جمهور سعید محبوب»، «ظریف منفور»، «سعید جمهور» سر دادند و از وی حمایت کردند.

جلیلی در ابتدای این جلسه خود را از دیدارهای دانشجویی دور ندانست و گفت: تلاش من این بود هر دو هفته یک بار در دانشگاه‌های مختلف حضور پیدا کنم. عمده این جلسات گفت‌وگو بود. این حرف که سخنان جوانان را نمی‌فهمیم قبول ندارم ممکن است از سخنان یکدیگر اقناع نشویم ولی همدیگر را می‌فهمیم.

وی گفت: دولت سایه گفتمان است و دانشگاه محل آن برای تقویت کشور، دولت و رفع نقاط ضعف است. رئیس‌جمهور شوم این مسئله را دنبال می‌کنم که هر دانشگاه یک دولت سایه و محل بررسی دقیق و علمی پدیده‌ها شود. موتور یک جهان ظرفیت و جهش در شعار من دانشگاه است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ارزآوری و افزایش منابع را از مهم‌ترین رویکردهای خود در دولتش دانست و گفت: باید از دانشگاه‌ها مأموریت‌های مهم بخواهیم. حضور نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان ارزش مملکت و افتخار است. یک جهان ظرفیت شعار نیست در ده سال گذشته صدها شرکت دانش‌بنیان دیدم که می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند.

جلیلی در پاسخ به سؤالی درباره سربازی گفت:  رئیس‌جمهور باید قول‌هایی دهد که در حوزه اختیارات آن‌هاست. اگر دانشجوی ما می‌تواند به کشور کمک کند و قرار است دو سال در خدمت کشور باشد باید در جایی باشد که مورد رضایت اوست، لذا این مسئله را کارآمد می‌کنم.

وی افزود: دانشجو و دانشگاه باید صورت‌مسئله را خوب بشناسد و نباید بگذارد صورت‌مسئله غلط مطرح شود‌، خیلی از مسائل که اطراف ماست این‌گونه است. وقتی همه برای برجام سوت می‌زدند ما در 6 جلسه آن را نقد کردیم‌ و مباحث‌مان را شفاف بیان کردیم، برخی دوستان داد می‌زدند و ناراحت و عصبانی می‌شدند اما می‌گفتیم؛ "شما که زبان‌تان خوب است معنی این کلمه را بگویید و آن چیزی که شما می‌گویید کجا نوشته شده است؟".

نامزد انتخابات در پاسخ به سؤالی درباره امکان اجماع کردن جبهه انقلاب روی یک کاندیدا طی روزهای آینده با توجه به پخش شدن آرا، گفت: در این مسیر بحث تعارف و این برود و آن برود نیست؛ این مسیر وظیفه قطعی، شرعی و دینی ماست و پای وظیفه‌مان خواهیم بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه تأکید کرد: کشور را نباید معطل مذاکرات با چند کشور نگه‌داشت، در آخر هم در بسیاری از سانتریفیوژها بتن بریزیم،  مقابل تمام خواسته‌ها گردن خم کنیم و دلار 10برابری را تحویل دولت بعدی دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نظرش در خصوص fatf با توجه به اظهارات پورمحمدی در مناظره گفت: ما به موضوعاتی مانند مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در اقتصاد معتقدیم، کشور ما پیشتاز مبارزه با تروریسم است، این مسائل از ضرورت‌هایی بود که در fatf مطرح شد.

جلیلی یادآور شد: درباره مسئله‌ای که آقای پورمحمدی بیان کردند، اصل ماجرا بر سر مبارزه با پولشویی بود. ما در آن زمان 39 بند آن را اجرا کرده بودیم و دوستان به‌جای طلبکاری، می‌خواستند بدهکار شوند که ما زیر بار نرفتیم، به آقای پورمحمدی گفتم؛ "شما که می‌گویید این قانون این‌طور باید اجرا شود، چرا خودتان آن را اجرا نمی‌کنید‌؟".

این کاندیدای انتخابات با بیان اینکه نقاط ضعف با صرف بیان ضعف‌ها حل نمی‌شود، بلکه باید نقاط قوت و فرصت‌ها با هم دیده شود، تصریح کرد: امروز یک جهان فرصت پیشِ‌روی ماست، نباید به عقب برگردیم و مثل آقایان معطل این و آن بمانیم.

وی خطاب به دانشجویان گفت: اجازه ندهید واقعیتها را ناقص و تحریف‌شده نشان دهند. کار مهم دانشگاه این است که کنار نقاط ضعف، قوت‌ها را ببیند و صورت‌مسئله را درست تشخیص دهد.

جلیلی ادامه داد: برخی می‌گفتند؛ "تحریم‌ها جدی است و ما دیگر نمی‌توانیم روزانه بیشتر از 300 هزار بشکه نفت بفروشیم."، ما راهکارهای مختلفی در دوره دولت قبل از شهید رئیسی ارائه دادیم که استقبال نکردند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته دولتمردان اعلام می‌کردند؛ "با تحریم نمی‌توانیم کار تولیدی انجام دهیم."، اما دیدید در دولت شهید رئیسی تولید نفت به چه میزانی رسید.

جلیلی گفت: این‌که می‌گوییم یک جهان فرصت شعار نیست، همین است. تمام ظرفیتهای کشور در دولت سایه شناسایی شده و یک فرصت کم‌نظیر تمدنی و تاریخی برای کشور است.

وی اضافه کرد: وقتی صحبت از رشد 8 درصد می‌کنیم، دوستان سریعاً می‌گویند؛ "ما فلان قدر سرمایه نیاز داریم."، درست است ولی نکته مهم‌تر، مدیریت درست و نیروی انسانی کارآمد است.

این نامزد انتخابات در پایان اضافه کرد: رئیس جمهور باید برنامه داشته و به آن اشراف داشته باشد تا بتواند در زمان درست، تصمیم مناسب بگیرد و دچار تردید و تزلزل نشود.

نظر شما