شناسهٔ خبر: 67315732 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

استقبال ترامپ از الزامی شدن این بخش از تورات در مراکز آموزشی

ايسنا : دونالد ترامپ با استقبال از فرمان اخیر ایالت لوئیزیانا در الزامی کردن نمایش «۱۰ فرمان» تورات در کلاس‌های درس، خواستار «احیای مذهبی» در ایالات متحده شد.

صاحب‌خبر -

ایالت لوئیزیانا اخیرا دستور داد مراکز آموزش دولتی تا سطح دانشگاه باید پوستری از «۱۰ فرمان» تورات را در کلاس‌های درس نهادهای تحصیلی نمایش دهند.

لوئیزیانا تبدیل به اولین ایالت آمریکا شد که چنین دستوری صادر می‌کند. این تصمیم که با ابتکار عمل جمهوری‌خواهان اتخاذ شد روز چهارشنبه به امضای جف لندری، فرماندار ایالت رسید؛ سندی که در آن از ۱۰ فرمان به عنوان «سند اساسی دولت ایالتی و ملی» آمریکا توصیف شد.

در پی این رخداد، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا با انتشار پستی در رسانه اجتماعی خود، «تروث سوشال» از آن استقبال و حمایت کرد.

ترامپ در این مطلب خود نوشت: «من دوستدار به نمایش گذاشتن ۱۰ فرمان در مدارس دولتی، مدارس خصوصی و بسیاری از جاهای دیگر به خاطر محتوای آن هستم. آن را بخوانید- چطور ما می‌توانیم به عنوان یک ملت به مسیر اشتباه برویم؟؟؟»

رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه این پست خود تصریح کرد: «در حقیقت این اقدام ممکن است اولین گام بزرگ در راستای احیای مذهبی باشد؛ چیزی که شدیدا در کشورمان به آن نیاز داریم. ۱۰ فرمان را بازگردانید!!! ماگا(جنبش آمریکا را دوباره بزرگ کنیم) ۲۰۲۴!!!»

براساس قانونی که لوئیزیانا وضع کرده باید پوستری به قطع ۲۸ سانتیمتر در ۳۵.۵ سانتیمتر با «حروف درشت و خوانا» از ۱۰ فرمان تورات در کلاس‌های درس تمامی نهادهای آموزشی دولتی از مهدکودک تا سطح دانشگاه نصب شود.

همچنین در کنار این پوستر یک بیانیه در چهار پاراگراف توضیح خواهد داد که ۱۰ فرمان «چگونه برای تقریبا سه قرن بخشی مهم از آموزش عمومی آمریکا بوده است.»

پوسترها باید تا سال ۲۰۲۵ در همه کلاس‌هایی که بودجه دولتی دریافت می‌کنند نصب شود، اما دولت بودجه اضافه برای تهیه پوسترها ارائه نمی‌کند.

انتظار می‌رود گروه‌های حقوق مدنی این قانون را با این استدلال که مغایر اصل جدایی دین و دولت در متمم اول قانون اساسی آمریکا است به چالش بکشند.

بر اساس روایات، ۱۰ فرمان، دستوراتی بود که بر روی الواح نوشته شده بود و بر حضرت موسی (ع) نازل گردید. این ۱۰ فرمان را ریشه سایر دستورات و احکام تورات دانسته‌اند.

نظر شما