شناسهٔ خبر: 67315265 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زنجان آغاز شد

زنجان - ایرنا - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی زنجان گفت: طرح کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ردیابی سرمی و مولکولی این بیماری در استان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

امین اله وردی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح ردیابی ژنتیکی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی در بازه زمانی دوم تیر تا دهم مرداد امسال در استان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از بیماری‌های خسارت‌زا که ممکن است صنعت طیور را در سطح جهانی درگیر کند، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

این مسوول ادامه داد: این بیماری از طریق ایجاد تلفات زیاد و ناگهانی در طیور گوشتی و تخمگذار به صنعت تولید گوشت و تخم مرغ خسارت وارد می‌کند.

اله وردی افزود: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را در بر می گیرد و بینی، حلق، نای و ریه را مورد تهاجم قرار می دهد.

به گفته این مسوول، ویروس آنفلوآنزا که در حیوانات ایجاد بیماری می کند قابلیت انتقال به انسان را دارد و در این میان ویروس های آنفلوآنزای فوق حاد از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

وی یادآور شد: این ویروس در صورت واگیری و انتقال به انسان می تواند موجب همه گیری جهانی و بروز فاجعه شود بنابراین اقدامات پیشگیرانه در برابر آن در تمام ایام سال ضروری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی زنجان از روستائیان زنجانی خواست، با گروه‌های دامپزشکی برای به سرانجام رسیدن این طرح همکاری داشته باشند.

نظر شما