شناسهٔ خبر: 67315257 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جزئیات پخش متن و حاشیه مناظره‌های انتخاباتی در شبکه آرا تلوبیون

مدیر کل انتشار معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، از پخش محتوایی با ارزش افزوده از مناظره‌های انتخاباتی در تلوبیون خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد عرفانی مدیر کل انتشار معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، با حضور در استودیوی شبکه خبر، درباره هدف از طراحی ایده قاب دوم مناظره‌ها گفت: از موارد مهم مورد تاکید در دوره تحولی صدا و سیما استفاده از فناوری‌های نوین در برنامه‌ها بوده است. قطعاً در برنامه‌ای مثل مناظره حواشی آن بسیار مورد توجه مردم و رسانه هاست. در نتیجه این امر ما مجموعه‌ای از پیشنهاد‌ها را به ستاد انتخابات رسانه ملی ارائه دادیم که یکی از آنها استفاده از دوربین دوم مناظرات بود.

وی افزود: اگر در دو شب باقیمانده از مناظره ها، مردم شبکه آرا را از تلوبیون ببینند، نما‌های متفاوتی از عکس العمل نامزد‌ها به صحبت‌های یکدیگر را خواهند دید که شاید در تصاویر تلویزیونی کمتر به چشم بیاید؛ مثل اینکه نامزدی در حال یادداشت مطلبی است و یا وقتی مورد خطاب فردی دیگر قرار می‌گیرد واکنشی از خود نشان می‌دهد. 
 
عرفانی تصریح کرد: ناگفته نماند که بیشتر قاب‌ها مشترک است؛ اما هنرمندان و تصویربردارانی که پشت دوربین‌های دوم ایستاده اند (که ۶ دوربین هستند) سعی می‌کنند شکار لحظه‌ها و صحنه‌های مختلف کنند. در واقع قاب دوم، محتوای مناظره را نمایش می‌دهد به علاوه برخی نما‌ها و داده‌های افزوده؛ از واکنش‌های مجری و نامزد‌ها گرفته تا صفحه نمایشگر زمان مناظره و حواشی.
 
مدیر کل انتشار معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما درباره سختی این کار بیان کرد: به هر حال هر کار جدیدی سختی هم دارد؛ در حال حاضر ۸ دوربین اصلی مناظره‌ها را به تصویر می‌کشند و ۶ دوربین هم به عنوان دوربین‌های قاب دوم در کنار آنها نما‌هایی متفاوت را در شبکه آرا به تصویر می‌کشند. قطعا هماهنگی میان اینها سخت است. 
 
او همچنین درباره امتداد برنامه‌های سیما در فضای مجازی گفت: از سال ۱۴۰۰ ترتیب محتوا‌های برنامه‌های سیما را در قالب‌های مختلف از سریال و قوتبال گرفته تا سرگرمی در تلوبیون داشتیم. این ویدئو‌ها از بخش‌های جذاب سریال ها، گل‌های فوتبال و ... است که مخاطب خوبی هم دارند. برای مثال گزیده فیلم فوتبال‌ها بعضا عددی بالای ۱۰۰ هزار بازدید دارد. این اتفاق امسال در خصوص محتوا‌های انتخابات هم افتاده و در بازه یک هفته چیزی در حدود ۴۰۰ میلیون بار این محتوا‌های انتخاباتی در فضای مجازی بازدید داشتند. 
 
<div id="video-display-embed-code_11240841"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4265806/11240841?width=600&height=350"></script></div>
 
عرفانی درباره برنامه تبادل هم که هرشب ساعت ۲۱ زنده از تلوبیون پخش می‌شود، گفت: تبادل در انتخابات گذشته طراحی شد و در ۳۶ قسمت پخش شد. از مسائل مهم در مورد فضای رقابت‌های انتخابات به ویژه ریاست جمهوری این است که خیلی مبتنی بر اخبار نامزد‌ها و برنامه‌های آنها پیش می‌رود و خود موضوع انتخابات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ما چه در تبادل اول، و چه در این فصل که ۲۰ قسمت است، بیشتر تلاشمان این است که به مسائل اصلی انتخابات بپردازیم؛ مثلا نگاه جوانان درباره انتخابات. در واقع به نوعی بحث‌ها علمی‌تر و بی پرواتر است. البته که در روز‌های مناظره قبل و بعد از مناظره این میزگرد تبادل را داریم و از نماینده‌های نامزد‌ها دعوت می‌شود و بحث تا حدی مناظره محور جلو می‌رود؛ اما در روز‌های عادی مثلاً مستند‌های انتخاباتی را بررسی می‌کنیم بدون هیچگونه امتیازگذاری. مثلا بررسی می‌شود که از چه تکنیک‌های تبلیغاتی در آنها استفاده شده و یا به این موضوع می‌پردازیم که اثر انتخابات روی زندگی مردم چیست.
 
مدیر کل انتشار معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما، در پایان درباره ادامه فعالیت شبکه آرا در تلوبیون گفت: شبکه آرا در زیست بوم خبر فضای مجازی و ارتباطش با رسانه‌های رسمی بیرونی طراحی شده و همانطور که از انتخابات ۱۴۰۰ فعال بوده، از این به بعد هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 
<div id="video-display-embed-code_11240804"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4265806/11240804?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما