شناسهٔ خبر: 67314858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فراخوان ۵۰۰ گروه‌ موزیک هیات‌های مذهبی کشور به «همایش منتظران فرج» در اصفهان

اصفهان-ایرنا- مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان گفت: بیش از ۵۰۰ گروه موزیک هیات‌های مذهبی سراسر کشور به «همایش منتظران فرج» محله «رهنان» این کلانشهر فراخوانده شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهدی غلامی روز شنبه در نشست خبری همایش «منتظران فرج» و گروه‌های موزیک هیات‌های مذهبی افزود: این همایش روز ۱۵ تیر جاری همزمان با آخرین جمعه ماه ذی‌الحجه در گلستان شهدای رهنان برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه شهر اصفهان یک شهر فرهنگی و دارای میراث ناملموس است، ادامه داد: یکی از نمونه‌های بازر میراث ناملموس برگزاری مراسم‌ آیینی از جمله عزاداری سنتی، چاووشی خوانی و زنجیرزنی است که جزو فرهنگ مردم این منطقه است.
مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان تصریح کرد: این همایش در راستای فراخوان از گروه‌های موزیک هیات‌های مذهبی مختلف کشور از جمله بوشهر، یزد، قم، تهران و سمنان است که با هم به رقابت می‌پردازند و در نهایت افراد و گروه‌های برتر معرفی می‌شوند.
وی با اشاره به اینک رهنان اصفهان جزو مناطق مستقل و کهن این کلانشهر با هفت محله است، ادامه داد: آیین زنجیرزنی این خطه ثبت ملی شده است و در تمام محلات آن برگزار می‌شود که با برگزاری این همایش نیز قصد داریم آیین نوازندگان گروه موزیک هیات‌های مذهبی را به ثبت ملی برسانیم.
غلامی، میزبان این همایش مذهبی را شهرداری منطقه ۱۱ اصفهان عنوان کرد و افزود: آیین تعزیه‌خوانی این منطقه منحصر به فرد است.
رییس شورای هیات‌های مذهبی غرب اصفهان نیز سابقه برگزاری این همایش بومی محلی را ۱۰ ساله دانست و گفت: در این منطقه بیش از ۳۰۰ نوجوان و جوان در حال آماده سازی خود برای اجرای این فراخوان هستند.
ولی‌الله صالح پور افزود: این جوانان بدون هیچ پشتوانه مالی و در حالی که محلی برای تمرین موزیک هیات‌های مذهبی ندارند دور هم جمع می‌شوند و به پیشواز محرم می‌روند.
رییس شورای هیات‌های مذهبی غرب اصفهان با اشاره به اینکه نواختن موزیک‌های مناسبتی و مذهبی به منظور ایجاد شور و تحریک احساسات مخاطبان است، بیان داشت: این جوانان نیاز به حامی دارند و به زنده نگهداشتن این آیین سنتی و قدیمی محلی رهنان کمک می‌کنند.
وی تاکید کرد: تمام تلاش ما برای به ثبت ملی رساندن موزیک هیات‌های مذهبی کشور در رهنان است

منصور قربانی رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان نیز گفت: مسلمانان یکی در مناسک حج و دیگری در محرم، مراسم آیینی ویژه‌ای دارند.
وی آیین‌های استقبال و پیشواز و بدرقه در عید نوروز و برگزاری مراسم پیش از محرم را از جمله هنرهای آیینی و مذهبی دانست.
رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان اضافه کرد: هنر موزیک هیات‌های مذهبی بیشتر در شهرستان‌های اطراف اصفهان متقاضی دارد که به نظر می‌رسد بهترین خاستگاه آن رهنان است زیرا این منطقه در هنر تعزیه‌خوانی دارای سبک خواندن و ساز آیینی خاصی است.
وی آیین پیشواز، سیاه‌پوش کردن و آیین عَلم‌بندی و چاووشی خوانی را از آیین‌های ایام محرم در منطقه رهنان نام برد و بیان داشت: بیشتر هنرهای آیینی ماه محرم با موسیقی همراه است و نمی‌توان آن را از بدنه این هنر حذف کرد.
قربانی یکی از بخش‌های مهم همایش پیش رو را برگزاری آیین «سوگواره» و سپس برگزاری یک همایش مردمی عنوان کرد.
رییس ستاد همایش ملی منتظران فرج نیز خصوصیات برگزاری این همایش را مداحی در رثای اهل بیت(ع) و احیای مراسم قدیمی چاووشی‌خانی با هدف اتحاد نوازندگان موزیک‌های مذهبی در سراسر کشور برشمرد.
ابراهیم چوپانی اضافه کرد: این همایش با مشارکت سایر ارگان‌های مرتبط با فرهنگ و تبلیغات و هیات‌های مذهبی در ستاد برگزاری «هنرسرای خورشید" رهنان برگزار می‌شود
رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان بیان داشت: رهنان هشت گروه موزیک و ۲۵۰ نوازنده دارد و این میراث ناملموس یک آیین ۴۰ ساله و دومین سوگواره نوایی عاشورایی است.
چوپانی گفت: ارسال آثار به همایش بصورت فیلم و در چندین مرحله است که توسط داوران کشوری قضاوت و در نهایت ۲ گروه بعنوان گروه شایسته، تقدیر می‌شوند و همچنین تجلیل از اساتید موزیک هیات‌های مذهبی و تعزیه، بخش دیگری از این مراسم ویژه است.
وی زمان برگزاری این مراسم را روز ۱۵ تیر جاری از ساعت ۱۷ در گلزار شهدای رهنان به همراه اجرای دسته جمعی گروه برتر عنوان کرد.
رهنان یکی از مناطق قدیمی شهر اصفهان با ۵۰۰ شهید، ۴۵۰ جانباز و ۴۰ آزاده و اسیر است که پس از اصفهان بیشترین تعداد شهید را دارد.

نظر شما