شناسهٔ خبر: 67314783 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بهره از تکنولوژی سبز گامی بلند در افزایش عیار سنگ آهن هماتیت... -

اقتصاد ایران: بندرعباس- استاندار هرمزگان بهره‌گیری از فناوری‌ نوین و سبز را گامی بلند در استان برای در پر عیار سازی سنگ آهن هماتیت و نزدیک کردن آن به عیار سنگ آهن مگنتیت دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی دوستی در آئین کلنگ‌زنی فاز دوم طرح توسعه کارخانه کنسانتره آهن تنگ زاغ شهرستان حاجی‌آباد، با اشاره به اهمیت بهره گیری از فناوری‌های سبز در این فاز از طرح توسعه معدن گفت: پیشبرد همزمان اهداف حفظ محیط زیست و تربیت نیروی متخصص بومی در هنرستان‌ها، فرهنگ توسعه مطلوب صنایع و حرکت درست استان در این مسیر است.

استاندار هرمزگان افزود: در زنجیره فولادی پایه توسعه سنگ آهن مگنتیت است در صورتی که ما حدود ۸۰۰ میلیون تن سنگ آهن هماتیت تولید می‌کنیم و امروز فاز دوم کنستانتره آهن در حالی کلنگ زنی شد که با بهره‌گیری از تکنولوژی HMPT گام بلندی در رفع این ضعف بر می‌دارد.

دوستی ادامه داد: تبدیل سنگ آهن هماتیت به گاما و نزدیک کردن خصلت آن به سنگ آهن مگنتیت با استفاده از هیدروژن به جای گاز کک، اقدام بسیار مهمی است که در نهایت بر تأمین خوراک سایر زنجیره‌های پایین دستی استان نیز تأثیر خواهد داشت.

وی سلیس را یکی از مواد باطله این فاز دانست و عنوان داشت: استفاده از این سیلیس می‌تواند بخشی از نیاز کارخانه‌های جدید استان را تأمین کند، ضمن اینکه در کنار این طرح توسعه، اقدامات جانبی مهم دیگری مثل بازیافت آب، تولید برق با پنل‌های خورشیدی و کاشت درخت در کمربند سبز نیز در دست اقدام است.

در حاشیه این آئین کلنگ زنی، استاندار هرمزگان از آزمایشگاه معدن و تجهیزات بروز رسانی شده آن بازدید و با پرسنل بومی آزمایشگاه در خصوص نحوه شناخت و تفکیک سایر فلزات از سنگ آهن و کنستانتره گفتگو کرد.

گفتنی است همزمان با دهه تولید و تجارت عملیات کلنگ‌زنی فاز ۲ طرح توسعه کنستانتره آهن معدن تنگ زاغ حاجی آباد در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار با اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان انجام شد، در این فاز برای تولید ۲/۵ میلیون تن خوراک؛ بیش از ۴۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

لازم به ذکراست فاز اول، کارخانه کنسانتره تنگ زاغ تیرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده و هم اکنون پیشرفت ۸۵ درصدی دارد که ضمن جلوگیری از خام فروشی بیش از ۳۰۰ هزار تن مواد معدنی، زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر مستقیم را برای شهرستان حاجی آباد فراهم کرده است.

نظر شما