شناسهٔ خبر: 67312890 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فاز دوم کارخانه کنسانتره هرمزگان با سه همت سرمایه‌گذاری آغاز شد

بندرعباس - ایرنا - همزمان با دهه تولید و تجارت، عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه کنسانتره آهن معدن تنگ زاغ حاجی‌آباد با سه همت سرمایه‌گذاری روز شنبه با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از مسئولان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، طرح توسعه کنسانتره آهن تنگه زاغ، در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار و با اعتباری افزون بر سه همت سرمایه‌گذاری آغاز شده است که در این فاز با تولید ۲ و نیم میلیون تن خوراک، بیش از ۴۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

فاز نخست کارخانه کنسانتره تنگ زاغ نیز تیرماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و هم اکنون پیشرفت ۸۵ درصدی دارد که ضمن جلوگیری از خام فروشی بیش از ۳۰۰ هزار تن مواد معدنی، زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر مستقیم را برای شهرستان حاجی آباد فراهم کرده است.

فاز دوم کارخانه کنسانتره هرمزگان با سه همت سرمایه‌گذاری آغاز شد

استاندار هرمزگان در آیین آغاز به کار این طرح، بهره‌گیری از فناوری‌ نوین و سبز را علاوه بر گام بلند استان در پرعیارسازی هماتیت، تحقق اهداف محیط‌ زیستی در توسعه دانست.

مهدی دوستی، با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از فناوری‌های سبز در این فاز از طرح توسعه معدن گفت: پیشبرد همزمان اهداف حفظ محیط زیست و تربیت نیروی متخصص بومی در هنرستان‌ها، فرهنگ توسعه مطلوب صنایع و حرکت درست استان در این مسیر است.

وی ادامه داد: در زنجیره فولادی پایه توسعه سنگ آهن مگنتیت است؛ درصورتی که حدود ۸۰۰ میلیون تن سنگ آهن هماتیت کشف شده داریم و امروز فاز دوم کنسانتره آهن در حالی کلنگ زنی شد که با بهره‌گیری از تکنولوژی(HMPT) گام بلندی در رفع این ضعف برمی‌دارد.

نماینده عالی دولت در هرمزگان ادامه داد: تبدیل سنگ آهن هماتیت به گاما و نزدیک کردن خصلت آن به سنگ آهن مگنتیت با استفاده از هیدروژن به‌جای گاز کک، اقدام بسیار مهمی است که در نهایت بر تامین خوراک سایر زنجیره‌های پایین ‌دستی استان نیز تاثیرخواهد داشت.

وی سیلیس را یکی از مواد باطله این فاز دانست و عنوان کرد: استفاده از این سیلیس می‌تواند بخشی از نیاز کارخانه‌های جدید استان را تامین کند، ضمن اینکه در کنار این طرح توسعه، اقدامات جانبی مهم دیگری مثل بازیافت آب، تولید برق با پنل‌های خورشیدی و کاشت درخت در کمربند سبز نیز در دست اقدام است.

استاندار هرمزگان در حاشیه این آیین، همچنین از آزمایشگاه معدن و تجهیزات بروزرسانی شده آن بازدید و با کارکنان بومی آزمایشگاه درخصوص نحوه شناخت و تفکیک سایر فلزات از سنگ آهن و کنسانتره گفت و گو کرد.

دوستی در سفر به شهرستان حاجی‌آباد، همچنین سی و یکمین هنرستان تخصصی جوار معدن را در زمینی به مساحت چهار هزارمترمربع و زیربنای ۹۸۰مترمربع در قالب ۹ کلاس درس کلنگ‌زنی کرد که از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت سنگ آهن لاوین به صورت کامل خیرساز ساخته می‌شود و مهرماه سال آینده پذیرش دانش‌آموز خواهد داشت.

نظر شما