شناسهٔ خبر: 67314412 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

احتمال برداشته شدن بخشی از محدودیت‌های رسانه‌ای ترامپ

تسنیم

دادستان‌های نیویورک، حمایت خود را از برداشتن بخشی از محدودیت‌های رسانه‌ای دونالد ترامپ در پرونده پرداخت حق السکوت اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، دادستان‌های منطقه‌ای نیویورک در سندی حمایت خود را از برداشتن بخشی از محدودیت‌های رسانه‌ای دونالد ترامپ در پرونده پرداخت حق السکوت اعلام کردند.

در این سند که روز گذشته منتشر شد، دادستان ها اعلام کردند که از دادن اجازه به دونالد ترامپ برای اظهار نظر عمومی درباره شاهدان پرونده پرداخت حق السکوت حمایت می کنند.

اما در عین حال، آنها از قاضی خوآن مرکان خواستند تا همچنان محدودیت رسانه‌ای رئیس جمهور سابق برای اظهارنظر عمومی درباره قضات، کارکنان دادگاه و بازپرسان شخصی به قوت خود باقی بماند.

چندی قبل دونالد ترامپ پس از آنکه در دادگاه پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی گناهکار شناخته شد، از قاضی پرونده خواست تا حکم ممنوعیت رسانه‌ای او در این پرونده را بردارد.

قاضی خوآن مرکان پیش از آغاز محاکمه در ماه آوریل، ترامپ را از اظهارنظر عمومی درباره قضات، شاهدان و دیگر افراد دخیل در پرونده، منع کرده بود. بازرسان پرونده سابقه بیان اظهارات تهدیدآمیز از سوی ترامپ را دلیل درخواست خود برای اعمال این محدودیت علیه ترامپ دانسته بودند، درخواستی که با موافقت قاضی روبرو شد.

حکم قاضی اظهارات ترامپ درباره این پرونده را به طور کلی محدود نمی کرد. قاضی حکم داده بود شاهدانی که به شکل عمومی از ترامپ انتقاد می کنند، نیازی به محافظت براساس این حکم ندارند. وی همچنین در ماه مه، درخواست دو بازپرس پرونده برای جریمه ترامپ به دلیل بیان اظهاراتی درباره مایکل کوهن را رد کرد.

تاد بلانچ وکیل پرونده در نامه‌ای خطاب به قاضی نوشت: حالا که این دادگاه انجام شده، نگرانی های دولت و دادگاه، ادامه محدودیت بر نخستین حق قانون اساسی در مورد رئیس جمهور ترامپ را توجیه نمی کند.

روز پنچ شنبه ۳۰ ماه مه سرانجام پس از ماه‌ها کش و قوس، در نهایت هیئت منصفه دادگاه منهتن نیویورک دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ را در ارتباط با پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ و مخفی نگه داشتن صورت‌حساب‌های مالی آن گناهکار شناخت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ۱۲ عضو هیئت منصفه پس از یک روز مشورت، در تمامی ۳۴ مورد جعل سوابق مالی او را مجرم اعلام کرد و قاضی دادگاه نیز قرار است حکم نهایی را در ۱۱ ماه جولای قرائت کند و ممکن است ترامپ به جریمه مالی، حکم تعلیق و یا حتی زندان محکوم شود.

با این حال این حکم قطعی نیست و وکلای ترامپ تلاش خواهند کرد در دادگاه استیناف، حکم را باطل کنند و این پروسه ممکن است ماهها به طول بیانجامد.

دونالد ترامپ، پس از محکومیت در دادگاه پرداخت حق السکوت، در مقابل خبرنگاران افزود: هیچ اطلاعی در مورد پرداخت این رقم حق السکوت نداشته و ۱۳۰ هزار دلار به عنوان دستمزد مایکل کوهن بوده است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که قصد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو را دارد، افزود: «حکم واقعی در ۵ نوامبر در روز انتخابات خواهد بود». او قاضی دادگاه را یک فرد جنجالی توصیف کرد و گفت که «این نبرد هنوز پایان نیافته است».

ترامپ همچنین در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اعلام کرد که حبس خانگی را خواهد پذیرفت اما پذیرش این موضوع برای مردم آمریکا دشوار خواهد بود.

ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز درباره احتمال زندانی شدنش اظهار داشت من مطمئن نیستم که مردم آمریکا این موضوع را تحمل کنند. من فکر می کنم پذیرش این موضوع برای مردم دشوار خواهد بود. می دانید، در نقطه‌ای خاص، آستانه تحملی وجود دارد.

پیشتر نیز قاضی آیلین کانن، درخواست جک اسمیت بازپرس ویژه پرونده ترامپ در نگه داری اسناد محرمانه دولتی در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، خواستار ممنوعیت رسانه ای برای ترامپ در این پرونده شد اما قاضی با این درخواست موافقت نکرد.

این در حالی است که تایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد «دونالد ترامپ»، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا با ۲ درصد اختلاف همچنان از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا جلوتر است.

این نظرسنجی توسط رویترز/مرکز ایپسوس نشان می‌دهد که ۴۱ درصد از رأی‌دهندگان در صورتی که انتخابات همین امروز برگزار شود به ترام‍پ رأی خواهند داد و ۳۹ درصد گفته‌اند که بایدن گزینه مدنظر آنها خواهد بود.

در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود ۷۰ سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می شود.

نظر شما