شناسهٔ خبر: 67329045 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وکیل ترامپ: پرونده نگهداری اسناد طبقه بندی باید مختومه شود

یکی از وکلای مدافع دونالد ترامپ اظهار کرد پرونده موکلش درباره نگهداری اسناد طبقه بندی شده باید مختومه اعلام شود زیرا دادستان بسیار مستقل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از وکلای مدافع دونالد ترامپ اظهار کرد پرونده کیفری رئیس جمهور سابق درباره نگهداری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی اش پس از ترک کاخ سفید، باید مختومه اعلام شود زیرا دادستان بسیار مستقل است.

این اظهارات در حالی است که ترامپ همواره این اتهام را توطئه‌ای سیاسی از جانب جو بایدن علیه خود می داند.

امیل باو وکیل ترامپ در جلسه استماعی در دادگاه فدرال فلوریدا، قاضی آیلین کانن را برای مختومه اعلام کردن این پرونده تحت فشار قرار داد زیرا جک اسمیت بازرس ویژه پرونده، مشمول محدودیت هایی که دیگر بازرسان فدرال با آن روبرو هستند، نیست.

وی تصریح کرد جک اسمیت مقام ارشدی ندارد که بر مبنای صلاحیت بازبینی کافی درباره تصمیماتش عمل کند.

اما قاضی کانن، که توسط ترامپ منصوب شده، در حکمی به نفع درخواست قبلی رئیس جمهور سابق، به تیم حقوقی وی اجازه داد تا پرونده را آهسته تر پیش ببرند. این احتمال وجود ندارد که این پرونده پیش از انتخابات 5 نوامبر ، رسیدگی و برای آن رای صادر شود.

امیل باو صلاحیت قانونی اسمیت را زیر سوال برده و اظهار کرد کنگره باید بازپرسی را در سطح استقلال او تایید کند.

پیشتر نیز قاضی آیلین کانن، درخواست جک اسمیت بازپرس ویژه پرونده ترامپ در نگهداری اسناد محرمانه دولتی در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، خواستار ممنوعیت رسانه ای برای ترامپ در این پرونده شد اما قاضی با این درخواست موافقت نکرد.

همچنین این قاضی تاریخ محاکمه ترامپ برای این اتهام را تا مدتی نامعلوم به تعویق انداخت و فقط تاریخ 22 جولای را به عنوان جلسه استماع پیش از دادگاه تعیین کرد.

این در حالی است که ترامپ تاکنون در هیچ یک از 40 مورد اتهامی مربوط به نگه داری اسناد حساس امنیت ملی در ویلای شخصی اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید در سال 2021، و ممانعت از تلاش های دولت برای بازیابی آنها، گناهکار شناخته نشده است.

وکلای دونالد ترامپ نیز اظهار کردند دادگاه رسیدگی به اتهام نگهداری اسناد طبقه بندی شده نباید تا پس از انتخابات ریاست جمهوری 2024، برگزار شود اما در عین حال تاریخ 12 اوت را به عنوان تاریخ پیشنهادی برای رسیدگی به این پرونده به قاضی کانن ارائه کردند.

پیش از این، ترامپ با حضور در یک دادگاه فدرال در فلوریدا از قاضی کانن خواست تا دادگاه کیفری رسیدگی به اتهاماتش درباره نگهداری اسناد طبقه بندی شده پس از ترک کاخ سفید را تا زمانی که در کشاکش برگزاری کمپین های انتخابی است، به تعویق بیاندازد.

در همین حال دادستان های فدرال اظهار کردند این دادگاه باید در تاریخ 8 جولای که تنها چند هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر باقی می ماند، برگزار شود.

این در حالی است که ترامپ پیشتر نیز خواستار به تعویق افتادن تمام 4 پرونده کیفری خود شده بود تا بتواند به فعالیت های انتخاباتی خود بپردازد.

در پرونده دیگری، روز پنچ شنبه 30 ماه مه سرانجام پس از ماه‌ها کش و قوس، در نهایت هیئت منصفه دادگاه منهتن نیویورک دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات 2024 را در ارتباط با پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پیش از انتخابات سال 2016 و مخفی نگه داشتن صورت‌حساب‌های مالی آن گناهکار شناخت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، 12 عضو هیئت منصفه پس از یک روز مشورت، در تمامی 34 مورد جعل سوابق مالی او را مجرم اعلام کرد و قاضی دادگاه نیز قرار است حکم نهایی را در 11 ماه جولای قرائت کند و ممکن است ترامپ به جریمه مالی، حکم تعلیق و یا حتی زندان محکوم شود.

با این حال این حکم قطعی نیست و وکلای ترامپ تلاش خواهند کرد در دادگاه استیناف، حکم را باطل کنند و این پروسه ممکن است ماهها به طول بیانجامد.

اما ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که جدیدترین نظرسنجی توسط رویترز/مرکز ایپسوس نشان می‌دهد که 41 درصد از رأی‌دهندگان در صورتی که انتخابات همین امروز برگزار شود به ترام‍پ رأی خواهند داد و 39 درصد گفته‌اند که بایدن گزینه مدنظر آنها خواهد بود. و در حالی که 5 ماه تا انتخابات ماه نوامبر باقی مانده، بخش قابل توجهی از رای دهندگان هنوز هیچ تصمیمی درباره نامزد مورد نظر خود نگرفته‌اند. بخشی که می توانند تاثیر قابل توجهی بر نتایج انتخابات داشته باشند.

در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود.

انتهای پیام/  

نظر شما