شناسهٔ خبر: 67314199 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از سه هزار زندانی در آذربایجان‌غربی مشغول کار هستند

ارومیه- ایرنا- مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌غربی گفت: بیش از سه هزار زندانی در آذربایجان غربی در درون و بیرون زندان مشغول کار و فعالیت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مراد فتحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه اشتغال مولد بالای سه هزار زندانی هم اکنون صاحب شغل هستند که یک هزار و ۶۰۰ نفر از آنان در بیرون از زندان با نظارت دقیق امور زندان‌ها مشغول به کار و فعالیت هستند.

وی افزود: با اشتغال زایی برای زندانیان و تعریف مهارت به آنان ۹۶ درصد از آزاد شدگان دیگر به سمت جرم بازنگشته‌اند و صرفا چهار درصد آنها به سمت جرم رفته‌اند.

فتحی ادامه داد: این زندانیان مشغول به کار در ۱۱۴ کارگاه کوچک و بزرگ در محدوده آذربایجان غربی اشتغال دارند که برخی آنها ضمن تعاونی بودن کارشان در حوزه فرش دستباف، تولید، صنایع دستی، مبل سازی، محصولات مسی، شیرینی پزی و نانوایی فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: شهروندان در جهت حمایت از محصولات تولیدی زندانیان می‌توانند از سایت حامی بازار اقدام به خرید محصولات زندانیان در سراسر کشور کنند که این موضوع در واقع حمایت از اشتغال زندانیان و خانواده آنها محسوب می‌شود.

بالای پنج هزار و ۲۰۰ زندانی مهارت کسب کرده‌اند

فتحی با بیان اینکه اصلاح و تربیت زندانیان در آذربایجان‌غربی اولویت دستگاه قضایی است افزود : بیش از پنج هزار و ۲۰۰ نفر در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کرده‌اند که هیچ کدام از آنها نشان از زندانی بودن فرد ندارد که موجب استقبال زندانی از آن می‌شود.

وی ادامه داد: این کلاس‌ها در قالب ۳۱۵ دوره و ۶٠ رشته فنی و حرفه‌ای برگزار شده که به همه قبول شدگان مدرک رسمی صادر شده است که از این طریق نیز می‌توانند از مزایای همراه از جمله تسهیلات کارآفرینی بهره‌مند شوند.

فتحی با تاکید بر لزوم توجه به اشتغال زندانیان گفت: فردی که روانه زندان می‌شود به صورت محدود، مشخص مدت‌دار یا تحت قرار در زندان به سر می‌برد که اساس کار زندان بانی اسلامی رسالت ما بر توانمند سازیف باز اجتماعیف اصلاح و تربیت زندانی است که با بررسی علل ورود فرد به زندان، اصلاحات اجتماعی مد نظر قرار می‌گیرد.

۳۲ درصد زندانیان مجرم حوزه مواد مخدر دارند

فتحی با اشاره به فراوانی جرم‌ها در زندان‌های آذربایجان‌غربی گفت: ۳۲ درصد زندانیان هم اکنون مرتبط با حوزه مواد مخدر هستند که با جرم‌های گوناگون در حوزه مواد مخدر با حکم قضایی در حال سپراندن حکم حبس هستند.

وی ادامه داد: ۲۹ درصد زندانیان در حوزه سرقت، ۱۸ درصد علیه اشخاص، هشت درصد در حوزه اموال و مالکیت و ۱۳ درصد نیز با فراوانی سایر جرم‌ها هم اکنون در زندان‌های این استان هستند.

۸۴ نفر به خاطر مهریه در آذربایجان غربی زندانی هستند

فتحی با اشاره به زندانیان غیر عمد مالی گفت: در حال حاضر ۷۰۰ نفر از زندانیان در گروه جرایم غیر عمد مالی قرار گرفته‌اند که ۸۴ نفر از آنها صرفا به دلیل عدم پرداخت مهریه در آن سوی دیوارهای بلند عبرت هستند.

وی افزود: برخی از زندانیان حوزه مهریه از ۱۲۰ سکه تا ۲ هزار سکه بدهکار هستند و به دلیل به اجرا گذاشتن مهریه از سمت همسرانشان اکنون در زندان به سر می‌برند.

فتحی با تاکید بر لزوم میانجی گری بزرگان و خیران در میان فامیل و آشنایان زندانیان گفت: برخی پرونده‌ها با حضور بزرگان و خیرین می‌تواند به نتیجه‌ای مثبت منجر شود و از این رو زندانیان نیازمند حضور این افراد برای گشایش پرونده‌های مالی‌شان هستند.

بیش از سه هزار زندانی در آذربایجان‌غربی مشغول کار هستند

بیش از چهار هزار و ۱۰۰ نفر پابند زندانی دارند

مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌غربی با بیان اینکه برخی زندانیان به تشخیص و حکم قاضی پرونده متصل به پابند هستند افزود: سه هزار و ۳۰۰ نفر از زندانیان با پابند در بیرون از فضای زندان هستند و ۸۱۵ زندانی دیگر در حال طی مقررات لازم برای اخذ پابند زندانی هستند.

فتحی افزود: یکی از تاسیسات نوین در نظام قضایی که موجب عدم انفصال کانون خانواده می‌شود موضوع بهره‌گیری از پابند است که با دستور قضایی می‌توان از آنها استفاده کرد.

وی ادامه داد: زندانیانی که شاکی خصوص ندارند و حبس انها زیر پنج سال است می‌توانند با درخواست از قاضی پرونده و به تشخیص دادگاه از پابند الکترونیکی استفاده کنند.

۹۸ درصد زندانیان آذربایجان‌غربی "مردان" هستند

فتحی با اشاره به فراوانی جنسیتی در زندان‌ها گفت: اکنون ۹۸ درصد زندانیان برگرفته از مردان و صرفا ۲ درصد آنها مربوط به بخش نسوان است.

وی ادامه داد: در خصوص زندانیان زیر ۱۸ سال نیز کانون اصلاح و تربیت برای آنها در نظر گرفته شده است که همانند مدرسه ضمن تربیت در امر حرفه‌آموزی حضور دارند.

بیش از سه هزار زندانی در آذربایجان‌غربی مشغول کار هستند

یک هزار و ۲۰۰ زندانی مالی به کمک خیرین آزاد شدند

فتحی در خصوص مشایعت نیکوکاران در راستای آزادی زندانیان افزود: از سال گذشته تاکنون حدود ۷۰۰ میلیارد ریال برای آزاد سازی زندانیان از مسیرهای متفاوت از جمله برپایی ۳۱ جشن گلریزان، کمک مالی جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه زندان جای زندانیان جرایم غیر عمد مالی نیست افزود: با مشارکت نیکوکاران و خیرین می‌توان این زندانیان را به آغوش خانواده‌هایشان برگرداند تا کانون خانواده از هم پاشیده نشود.

وی ادامه داد: یک هزار و ۲۰۰ زندانی از سال گذشته در گروه دیون مالی بنا به تشخیص مشارکت کنندگان و خیرین از زندان آزاد شده‌اند.

فتحی اضافه کرد: با کمک خیرین و همراهی مجموعه دستگاه قضایی ۷۰۰ میلیارد ریال در جشن های گلریزان مشارکت شده است و برای خانواده زندانیان نیز بیش از ٢۵ هزار بسته معیشتی توزیع شده است.

فتحی یادآور شد: در راستای بازدید قضات از زندان ها حدود یک هزار و ۱۰۰ مورد بازدید صورت گرفته و در دیدارهای چهره به چهره نیز یک هزار و ۶۰۰ ارفاقات قانونی در حوزه های اعسار و غیره انجام گرفته است.

وی افزود: از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از ١۵٠ زندانی جرایم غیرعمد و قتل نفس با مشارکت شوراهای حل اختلاف و معتمدین و دستگاه قضایی و رضایت شکات منجر به صلح و سازش و عفو و گذشت شده است.

به گزارش ایرنا، این نشست خبری با حضور نمایندگان دیگر رسانه‌های در دفتر خبرگزاری ایرنا ارومیه برگزار شد.

نظر شما