شناسهٔ خبر: 67313838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد

تحقق ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: در طول ۱۷ سال، بالاترین مقدار سرمایه‌گذاری خارجی ۲.۸ میلیارد دلار و متعلق به سال ۱۳۹۶ بوده که در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۵.۵ میلیارد دلار رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به‌نقل از خانه ملت، سیداحسان خاندوزی در نشست علنی امروز (شنبه، دوم تیر) مجلس شورای اسلامی در جریان قرائت گزارش عملکرد منابع مالی تبصره «۱۸» لایحه بودجه با موضوع حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی بیان کرد: در شهریور سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در بخش اقتصاد کارهای قابل قبولی در دولت سیزدهم انجام گرفته و تعدادی از شاخص‌های اقتصاد نمایانگر این رشد است.

وی افزود: نه‌تنها روایت‌گران اقتصاد داخلی، بلکه نهادهای بین‌المللی نیز رسماً به ظاهرشدن آثار اقتصاد کلان سیاست‌های سه سال اخیر اعتراف کرده‌اند. برای نمونه، بانک مرکزی در گزارش اردیبهشت خود به‌صراحت از عبارت «اقتصاد ایران در زمینه رشد تاب‌آور و پایدار شده است» استفاده کرده و این مسئله با وجود همه تحولات ژئوپلیتیک در منطقه پدید آمده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: وقتی بدخواهان دولت و ملت ایران اعتراف می‌کنند مسیرهای اصلاح رشد و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران از مسیر گذشته خود خارج شده، این نشان‌دهنده این است که ما در حوزه به‌تحرک‌درآمدن اقتصادی که گروگان گرفته شده بود، موفق عمل کرده‌ایم.

خاندوزی با اشاره به آمارهای بانک مرکزی در ۳۰ سال اخیر گفت: این آمارها حکایت از این دارد که رشد اقتصادی فقط در دولت هشتم بوده است که از میانگین رشد دولت شهید رئیسی بیشتر بوده است؛ میانگین رشد در دولت نهم ۳.۷درصد، در دولت دهم یک‌درصد، در دولت یازدهم ۲.۶درصد، در دولت دوازدهم ۰.۳درصد و در دولت سیزدهم و در طول مدت سه سال ۴.۵درصد رشد اقتصادی بوده است.

وی با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم بیان کرد: طبق آماری که از سال ۱۳۸۴ و سال ۱۳۸۷ تا امروز وجود دارد، یعنی در طول ۱۷ سال گذشته بالاترین میزان سرمایه‌گذاری محقق‌شده متعلق به سال ۱۳۹۶ بود، آن هم با کمتر از ۲ میلیارد و ۸۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری خارجی، این در حالی است که رکورد این مسئله در سال ۱۴۰۱ شکسته و به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۲ به ۵.۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شد.

نظر شما