شناسهٔ خبر: 67267454 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

براساس گزارش بانک مرکزی

رکورد اقتصادی ۷ سال اخیر شکسته شد

بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۴۰۲ با احتساب نفت و بدون احتساب نفت به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به‌ترتیب به ۱۵۸۳۸.۴ و ۱۴۳۷۸.۹ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال پیش از آن، به‌ترتیب با افزایش ۴.۵ و ۳.۶درصدی همراه بوده است که این رقم حکایت از تداوم روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به‌نقل از بانک مرکزی، براساس محاسبه‌های مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماه چهارم سال ۱۴۰۲ به رقم ۳۷۵۸.۱ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماه چهارم سال ۱۴۰۱، رشد ۴.۵درصدی را نشان می‌دهد، همچنین رشد اقتصادی بدون نفت در دوره یادشده، ۳.۹درصد بوده است.

بررسی وضع سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) مبین آن است که در سه ماه چهارم سال ۱۴۰۲ «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» از رشد ۱۴.۲درصدی نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن برخوردار شده است، به‌طوری که در این دوره، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش اصلی ماشین‌آلات و ساختمان به‌ترتیب معادل ۱۱.۳ و ۱۷.۱درصد بوده است.

در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۴۰۲ با احتساب نفت و بدون احتساب نفت به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به‌ترتیب به ۱۵۸۳۸.۴ و ۱۴۳۷۸.۹ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال پیش از آن به‌ترتیب با افزایش ۴.۵ و ۳.۶درصدی همراه بوده است.

تحقق رشد اقتصادی ۴.۵درصدی در سال ۱۴۰۲ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۰درصدی سال ۱۴۰۱ حکایت از تداوم روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در کشور دارد.

مؤلفه‌های رشد اقتصادی در ۳ ماه چهارم سال ۱۴۰۲

بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت‌های اقتصادی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) نشان می‌دهد رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه چهارم سال ۱۴۰۲ حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده در همه گروه‌های اصلی بوده است. لازم به توضیح است در دوره یادشده، رشد محقق‌شده گروه‌های نفت و گاز، صنایع و معادن، خدمات و کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن به‌ترتیب معادل ۱۰.۲، ۶.۶، ۲.۸ و ۰.۱ درصد است.

بررسی تولید ناخالص داخلی برحسب اقلام هزینه نهایی (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماه چهارم سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی، هزینه‌های مصرف نهایی بخش دولتی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به‌ترتیب از نرخ‌های رشد ۳.۷، ۱.۸ و ۱۴.۲درصدی نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن برخوردار بوده‌اند.

در این دوره رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به تفکیک ماشین‌آلات و ساختمان به‌ترتیب معادل ۱۱.۳ و ۱۷.۱درصد بوده است.

مؤلفه‌های رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲

بررسی عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد رشد ارزش افزوده گروه‌های خدمات، نفت و گاز، صنایع و معادن و کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به‌ترتیب معادل ۳.۸، ۱۴.۷، ۴.۵ و ۰.۲ درصد بود که به‌ترتیب از سهمی معادل ۲.۲، ۱.۲، ۱.۱، و ۰.۰ واحد درصد در رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ برخوردار شده‌اند.

در سال مورد گزارش، ارزش افزوده بخش صنعت به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ از افزایش ۴.۴درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ برخوردار بود، به‌طور مشخص در این بخش، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی ۱۰۰ نفر نیروی انسانی و بیشتر ‌با اختصاص سهم حدود ۷۰درصد از ارزش افزوده بخش صنعت‌ نسبت به سال ۱۴۰۱، رشدی معادل ۳.۸درصد را تجربه کرد.

بررسی عملکرد رشد این شاخص به تفکیک رشته فعالیت‌های صنعتی (برحسب کدهای ISIC دو رقمی) نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲۴ گروه اصلی، ۱۹ گروه (با ضریب اهمیت ۶۶.۸درصدی از شاخص کل) از رشد مثبت تولید برخوردار بوده‌اند، از جمله این صنایع که بیشترین سهم را در رشد محقق شده این دوره داشته‌اند می‌توان به صنایع تولید فلزات اساسی، صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر و صـنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی اشاره کرد.

بررسی تولید ناخالص داخلی برحسب اقلام هزینه نهایی در سال ۱۴۰۲ نشان می‌،دهد هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ به‌ترتیب از رشد ۴.۱ و ۷.۲ درصدی نسبت به سال پیش از آن برخوردار بوده‌اند که رشد محقق‌شده تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال مزبور به‌طور عمده متاثر از رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش ماشین‌آلات و ساختمان به‌ترتیب معادل ۷.۹ و ۷.۱درصد بوده است، همچنین هزینه‌های مصرف نهایی بخش دولتی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال پیش از آن، کاهش ۱.۷درصدی را تجربه کرده است.

نظر شما