شناسهٔ خبر: 67313767 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اعلام آخرین وضعیت تعدادی از پروژه‌های در دست احداث شهر صدرا

زهرا عسگری

مدیرعامل شرکت عمران صدرا در حاشیه بازدید خبرنگاران، آخرین وضعیت احداث بزرگراه امام خامنه‌ای (قره پیری) برای اتصال این شهر به شیراز را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

مهدی پوربهی امروز، ۲ تیرماه در حاشیه بازدید خبرنگاران شیراز از تعدادی از پروژه‌های در دست احداث شرکت عمران صدرا گفت: شرکت عمران صدرا زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است و در محدوده‌ای ۵ هکتاری فعالیت می‌کند.

وی جمعیت فعلی شهر صدرا را ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: این شرکت در دو بخش اساسی زیربنایی و روبنایی فعالیت می‌کند. تاسیسات زیربنایی مثل آب، برق و فاضلاب زیرساخت‌های روبنایی هستند و حوزه حمل و نقل و ایجاد فضاهای آموزشی و فرهنگی نیز اقدامات روبنایی هستند.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا اظهار کرد: این شرکت ۵ مسیر دسترسی به شهر صدرا را دنبال می‌کند که با احداث این مسیرها می‌توان گفت صدرا از بن بست خارج شده و به شهرهای کشور متصل می‌شود.

پوربهی در ادامه به پروژه‌های در دست احداث شرکت عمران صدرا اشاره کرد و گفت: یکی از این پروژه‌ها، جاده قره پیری است که صدرا را به شهرک آرین متصل می‌کند و به نام امام خامنه‌ای نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه جاده قره پیری بزرگراه شهید سلیمانی و انتهای بلوار حافظ را به شهرک آرین متصل می‌کند، افزود: عملیات اجرایی خاکبرداری‌های این جاده انجام شده است. در احداث این مسیر یک معارض تأسیساتی برق داشتیم که در نهایت خودمان ستون برق را جابه‌جا کردیم.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا با تصریح اینکه حجم عملیات این مسیر ۱۰ کیلومتر است که عرض آن ۴۴ متر است و معادل ۵۰ کیلومتر راه اصلی است، گفت: در این مسیر ۲۱ ابنیه فنی وجود دارد که کار خوب مهندسی فنی در این مسیر انجام می‌شود.

پوربهی با ذکر این نکته در احداث این مسیر، پیوست‌های محیط زیستی این پروژه بسیار قابل ملاحظه است که در این مسیر به قنات‌ها هم توجه شده است،‌ افزود: حدود ۶۰۰ متر طول مسیر جاده قره پیری کار کم انجام شده است که علت آن به دلیل وجود رشته قنات در این مسیر بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۵ حلقه رشته چاه در اینجا داریم که آب را به باغات جوادیه و آرین می‌رساند، گفت:‌ در این قسمت به هیچ عنوان از ماشین آلات مهندسی نمی‌توانیم استفاده کنیم و بلکه از نفرات استفاده می‌شود.

پوربهی با تصریح اینکه ۴ و نیم کیلومتر قنات‌ها را لایروبی و مرمت می‌کنیم تا پیوست زیست محیطی جاده هم رعایت شود، افزود: مقاوم‌سازی قنات‌ها باید انجام شود تا بتوانیم عملیات عمرانی جاده را انجام دهیم وگرنه قنات ریزش می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه کار در این جاده بی هیچ عنوان تعطیل نیست،‌ گفت: در بحث معارضین این جاده، دو فاز به شهرداری شیراز پیشنهاد دادیم. فاز اول برای اینکه هزینه‌های شهرداری زیاد نشود، تملک یک قطعه زمین یک هکتاری است که اقدامات آن در حال انجام است.

اعلام آخرین وضعیت تعدادی از پروژه‌های در دست احداث شهر صدرا

مدیرعامل شرکت عمران صدرا بیان کرد: با تملک این قطعه زمین، ۲ کیلومتر جاده به راحتی انجام می‌شود و مابقی در فاز دوم باید در تملک شهرداری شیراز قرار گیرد.

پوربهی تأکید کرد: در احداث این مسیر هیچ مشکل و چالشی نداریم و تنها بحث آزادسازی مسیر است که برای آن تاکنون جلسات مفصلی با حضور نمایندگان مجلس و شخص استاندار برگزار شده است.

رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران صدرا نیز در این بازدید با بیان اینکه این شرکت متولی تعمیر و ‌نگه‌داری و اجرای ۵ مسیر دسترسی است، گفت: بزرگراه خلیج فارس (صدرا - گلستان)، بزرگراه ملک‌ حسینی (صدرا - دوکوهک)، بزرگراه شهید سلیمانی، بزرگراه قره پیری (امام خامنه ای) که شرق صدرا را به بزرگراه شهید محلاتی و شهرک آرین متصل می‌کند و اتصال شهرجدید صدرا به قطعه ۷ آزادراه شیراز – اصفهان این مسیرها هستند.

اسماعیلی به مزایای بزرگراه قره پیری اشاره کرد و افزود: افزایش دسترسی و یکپارچگی با کاربردهای در مقیاس فراشهری مجموعه شهری صدرا، کمک به ایجاد شبکه ترافیکی جهت انتقال ترافیک عبوری از شهر شیراز، تقویت ارتباط مناطق درون شهری شمار شهر شیراز با مناطق شمال غربی شهر شیراز، کاهش بار ترافیکی معتبر شمال غرب در شیراز، کمک به ایجاد بستری مناسب جهت احداث سامانه اتوبوس تندرو در بلوار دکتر حسابی با کاسته شدن بار ترافیکی آن و کاهش زمان دسترسی به مناطق مرکزی شهر شیراز با حمل و نقل همگانی از جمله مزایای این طرح هستند.

رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران صدرا با بیان اینکه برای تکمیل این بزرگراه ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است، گفت: پروژه قره پیری یکی از پروژه‌های بزرگ شهر صدرا است که دسترسی مردم این شهر را به شیراز و آزادراه شیراز ـ اصفهان را تسهیل می‌کند.

اعلام آخرین وضعیت تعدادی از پروژه‌های در دست احداث شهر صدرا

تسهیل رفت و آمد مرودشت و صدرا 

به گزارش ایسنا، در ادامه این بازدید خبرنگاران شیراز از پروژه راستگرد مرودشت به سمت صدرا بازدید کردند که مدیرعامل شرکت عمران صدرا در حاشیه این بازدید نیز گفت: محور شهید سلیمانی دارای ۵ و نیم کیلومتر طول است که این محور یکسری نواقصی داشت از جمله تسهیل تردد و نبود راستگرد مرودشت به صدرا و دوربرگردان صدرا به صدرا و شیراز به صدرا.

پوربهی از تأمین روشنایی این مسیر در دهه فجر سال گذشته خبر داد و افزود:  عملیات راستگرد و دوربرگردان و جداکننده‌ها در این مسیر نیز در حال انجام است.

 معاون فنی شرکت عمران صدرا هم در حاشیه این بازدید گفت: پروژه راستگرد مرودشت به سمت صدرا، برای تکمیل مسیر حرکتی اتوبان شیراز ـ اصفهان، دسترسی مرودشت و شهرهای شرقی استان به سمت صدرا انجام می‌شود.

حسینعلی کشاورز با بیان اینکه حدود ۱۳۰ هزار متر مکعب خاکبرداری برای این پروژه انجام می‌شود افزود: یک دستگاه پل به صورت زیرگذر جهت برگشت صدرا به صدرا یا شیراز به شیراز یا صدرا به مرودشت در این پروژه داریم.

وی با تصریح اینکه یکی از واجبات این مسیر جهت تکمیل حرکت دسترسی مناطق شرقی استان به سمت صدرا و شمال شهر شیراز،‌ همین پروژه راستگردر است، مدت اجرای آن ۲۴ ماه و برآورد هزینه آن ۱۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون حدود ۱۷ درصد خاکبرداری این مسیر انجام شده است.

انتهای پیام

نظر شما