شناسهٔ خبر: 67302580 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صدرای شیراز در مسیر توسعه؛ آخرین اقدامات عمرانی چیست؟

شیراز-ایرنا- شهر صدرا که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی کلانشهر شیراز قرار دارد با وجود برخورداری از جمعیت قابل‌توجه و داشتن مراکز مهم دانشگاهی، درمانی و تجاری هنوز هم با مشکلات حمل و نقل و راه‌های دسترسی مواجه است، از این رو پروژه‌هایی برای رفع این مشکلات تعریف شده که عملیات اجرایی آنان در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، صدرا شهری است که برنامه‌ریزی برای ساخت آن در پی سرریز جمعیت شیراز در دهه ۶۰ انجام شد؛ طراحی نوین این شهر در فروردین ۱۳۶۸ در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت و این طرح به مهندسین مشاور جهت اقدام لازم واگذار شد.

بدین‌ترتیب طرح تفصیلی شهر صدرا در سال ۱۳۶۹ و طرح جامع آن در بهمن ماه سال ۱۳۷۴ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید.

صدرا در نهایت در سال ۱۳۸۸ به دلیل رشد جمعیت و توسعه، از نظر تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافت.

ساکنین شهر جدید صدرا هنوز هم پس از سال‌ها با معضلاتی نظیر نبود راه دسترسی مناسب و حمل و نقل رو به رو هستند؛ معضلاتی که مسئولان و متولیان امور عمرانی را بر آن داشت که به فکر تدابیری برای بهتر شدن شرایط ساکنین این منطقه و حل مشکلات کنونی آن بیفتند.

در حال حاضر مناطق مسکونی شهر جدید صدرا که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی کلانشهر شیراز قرار دارد به ۲ فاز یک و ۲ تقسیم شده‌ که فاز یک در قسمت شرق و فاز ۲ در قسمت غرب واقع شده است.

شهر صدرا همچنین یکی از مناطق مهم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز به شمار می‌رود و در طرح نهضت ملی مسکن در صدرا حدود ۱۷ هزار و ٣٠٠ واحد در قالب ١٠ پروژه در حال ساخت است.

با وجود همه تلاش‌ها برای توسعه این شهر و علیرغم استقرار مراکز دانشگاهی، تفریحی، تجاری، درمانی و ورزشی در این منطقه اما همچنان صدرا از نظر زیرساخت‌ها و به لحاظ امکانات حمل و نقل و راه‌های دسترسی با مشکلات جدی مواجه است.

به گفته اهالی صدرا، ساکنین این شهر جدید هنوز هم پس از سال‌ها با معضلاتی نظیر نبود راه دسترسی مناسب و حمل و نقل رو به رو هستند؛ معضلاتی که مسئولان و متولیان امور عمرانی را بر آن داشت که به فکر تدابیری برای بهتر شدن شرایط ساکنین این منطقه و حل مشکلات کنونی آن بیفتند.

اجرای پروژه‌های احداث راه دسترسی و حمل و نقل

بدین‌ترتیب اجرای پروژه‌های احداث راه دسترسی و حمل و نقل در دستور کار متولیان امر در این شهر جدید قرار گرفت؛ پروژه‌هایی که قرار است در آینده‌ای نزدیک از مشکلات ساکنین این منطقه بکاهد.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا و نماینده عالی دولت در این شهر جدید درباره ضرورت اجرای این پروژه‌ها گفت: شهر صدرا در سال‌های گذشته تنها از یک مسیر بزرگراه خلیج فارس برای دسترسی ساکنین آن به شیراز بهره می‌برد و عملا این شهر جدید از نظر راه‌های دسترسی در بن‌بست قرار داشت‌، در حال حاضر بیش از پنج مسیر در این شهر وجود دارد که این مسیرها موجبات خروج شهر صدرا از بن‌بست را فراهم کرده است.

مهدی پوربهی افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی ‌خاک‌برداری بزرگراه قره پیری (امام خامنه‌ای) انجام شده؛ این پروژه با مساله معارض برق مواجه بود که این مشکل رفع شد، همچنین حجم عملیات این مسیر بسیار زیاد و معادل ۵۰ کیلومتر راه اصلی است.

پوربهی دلیل کندی کار در پروژه بزرگراه قره پیری (امام خامنه‌ای) در کیلومتر ۵ و ۶ را وجود قنات در این منطقه دانست و گفت: وجود ۱۵۰ حلقه قنات در این منطقه از مهمترین چالش‌ها در مسیر پیشبرد عملیات اجرایی پروژه‌ها به شمار می‌رود، قنات‌هایی که به شهرک آرین و جوادیه می‌رسند و مرمت و مقاوم‌سازی آنها در دستورکار قرار گرفته است.

او از دیگر مشکلات در این بزرگراه را آزادسازی مسیر از تملک افراد دانست و گفت: برخی افراد زمانی که متوجه شدند زمین‌هایشان در مسیر این بزرگراه قرار گرفته، اقدام به کاشت نهال کردند، نهال‌هایی که در حال حاضر حدود سه تا چهار ساله هستند؛ برای حل این مشکل نیز جلسات متعدد برگزار و ۲ بازدید میدانی با حضور استاندار و برخی نمایندگان انجام شد که امیدواریم این اقدامات به زودی به نتیجه برسد و آزادسازی انجام شود.

آخرین جزئیات پروژه‌های در حال اجرا چیست؟

رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران صدرا هم درباره جزئیات پروژه‌های در حال اجرا در این شهر گفت: این شرکت متولی تعمیر، نگهداری و اجرای پنج‌ مسیر دسترسی است که بزرگراه خلیج فارس یکی از این مسیرهاست.

یوسف اسماعیلی ترمیم روکش آسفالت با ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال را از آخرین اقدامات انجام شده در بزرگراه خلیج فارس دانست و در خصوص مشخصات هندسی این پروژه افزود: این مسیر به حال خود رها نشده و از دیگر اقدامات در حال انجام در این مسیر تهیه مطالعات تعریض و ایمن‌سازی آن است.

او اضافه کرد: از این بزرگراه که شهر جدید صدرا را به گلستان متصل می‌کند دسترسی مستقیم به بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین (ع) شیراز و پردیس دانشگاه آزاد اسلامی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه بزرگراه دکتر ملک حسینی نیز صدرا را به دو کوهک متصل می‌کند گفت: ایمن‌سازی و تعریض این بزرگراه با هزینه نزدیک به هزار میلیارد ریال انجام شده است و تنها تکمیل روشنایی و تعریض ۵۰۰ متر از انتهای مسیر این بزرگراه که معارض دارد باقی مانده که پیگیری‌های لازم برای رفع این مشکل نیز در حال انجام است.

به گفته اسماعیلی این بزرگراه مسیر دسترسی به شهرک صنعتی صدرا و پردیس دانشگاه صنعتی شیراز را تسهیل می‌کند.

وی درباره آخرین وضعیت بزرگراه شهید سلیمانی که مسیر دسترسی مستقیم به اراضی نهضت ملی مسکن شرق صدرا را فراهم می‌کند گفت: این بزرگراه به طول ۵.۵ کیلومتر، عرض ۳۰ متر با سه خط عبور در هر طرف با ارزش ریالی ۲هزار و ۵۰۰ ریال در حال حاضر به بهره‌برداری کامل رسیده اما با توجه به درخواست‌های که وجود دارد اقدامات لازم برای رسیدگی به این مطالبات در حال انجام است.

گسترش و رشد جمعیت شهر صدرا به ویژه در ۱۶سال گذشته به اندازه‌ای بوده که توسعه زیرساخت‌های آن به شدت عقب مانده و روز به روز تنها بر جمعیت این شهر افزوده شده بدون اینکه امکانات مورد نیاز برای توسعه هر چه بیشتر آن فراهم شود، لذا نیاز است تمهیدات کافی برای بهتر شدن شرایط این منطقه در حوزه‌های مختلف اندیشیده شود

اسماعیلی یادآور شد: برای تکمیل تقاطع غیرهمسطح پیوند و اجرای زیر گذر نیاز به اعتباری در حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

او با بیان اینکه بزرگراه قره پیری به طول ۱۰.۵ کیلومتر شرق صدرا را به بزرگراه شهید محلاتی متصل می‌کند، گفت: آخرین اقدامات در این بزرگراه به عرض ۴۴ متر و با مقطع عرضی سه خط عبور در هر طرف و ۲خط ویژه در میانه، اجرای مسیر با هزینه موردنیاز ۱۲ هزار میلیارد ریال است؛ این بزرگراه دسترسی مستقیم صدرا را به شهرک آرین و بزرگراه شهید محلاتی تأمین می‌کند، البته پیگیری برای دسترسی بیشتر به دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی نیز در حال انجام است.

وی اتصال شهر جدید صدرا به قطعه هفت آزادراه را از دیگر اقدامات برای دسترسی شهر صدرا به اراضی نهضت مسکن و اراضی الحاقی غرب صدرا دانست و افزود: این پروژه با مشخصات هندسی به طول ۳.۸ کیلومتر،عرض ۲۵.۲ متر و مقطع عرضی سه خط عبور در هر طرف تعریف شده که هزینه مورد نیاز آن برای تکمیل ۱۱۳۰ میلیارد ریال است.

مزایای احداث مسیرهای دسترسی‌

اسماعیلی در خصوص مزایای احداث این مسیرهای دسترسی‌ گفت: افزایش دسترسی و یکپارچگی با کاربری‌ها در مقیاس فراشهری مجموعه شهری صدرا از مزایای احداث این مسیرهاست؛ همچنین این مسیرها کمک شایانی به ایجاد شبکه ترافیکی جهت انتقال ترافیک عبوری از شهر شیراز می‌کنند.

وی تقویت ارتباط مناطق درون شهری شمال شهر شیراز با مناطق شمال غربی شهر شیراز و کاهش بار ترافیکی معابر شمال غرب این کلانشهر را از دیگر مزایای احداث این مسیرهای دسترسی‌ دانست و گفت: با این مسیرها زمینه مناسب جهت احداث سامانه اتوبوس تندرو در بلوار دکتر حسابی با کاسته شدن بار ترافیکی آن و کاهش زمان دسترسی به مناطق مرکزی شهر شیراز با حمل و نقل همگانی فراهم شده است.

گسترش و رشد جمعیت شهر صدرا به ویژه در ۱۶سال گذشته به اندازه‌ای بوده که توسعه زیرساخت‌های آن به شدت عقب مانده و روز به روز تنها بر جمعیت این شهر افزوده شده بدون اینکه امکانات مورد نیاز برای توسعه هر چه بیشتر آن فراهم شود، لذا نیاز است تمهیدات کافی برای بهتر شدن شرایط این منطقه در حوزه‌های مختلف اندیشیده شود و اقدامات جهت پیشبرد امور عمرانی در آن شتاب بیشتری بگیرد.

نظر شما