شناسهٔ خبر: 67313104 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تشریح جزئیات خدمات هلال احمر در ایام حج؛ از ارائه خدمات درمانی به بیش از ۳۲ هزار زائر تا جراحی بیماران ایرانی در بیمارستان مکه خارج از نوبت

رئیس جمعیت هلال‌ احمر از پایان عملیات بهداشتی و درمانی در مراسم تشریق خبر داد و گفت: از ۲۴ اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با اعزام زائران به سرزمین وحی، به بیش از ۳۲ هزار نفر خدمات درمانی ارائه و ۱۷۹ نفر در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها درمان شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر؛ هلال‌احمر تا آخرین لحظه در کنار زائرانی که پس از مدت‌ها به آرزوی خود رسیده و به سرزمین وحی رفته بودند، ماندند تا آن‌ها بتوانند در سلامت و امنیت کامل به عبادت و مناسک حج خود بپردازند. از احیای یک زائر مصری گرفته تا درمان کامل زائران گرمازده و رساندن زائران بیمار به تهران از سوی نیرو‌های امدادی هلال‌احمر صورت گرفت. دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، نیز خودش از چند روز قبل به عربستان رفت تا از نزدیک شاهد اقدامات هلال‌احمر باشد و بتواند به زائران بیمار رسیدگی کند.

پیرحسین کولیوند آخرین وضعیت خدمات‌رسانی به حجاج را تشریح کرد و گفت: «با خروج همه زائران از منا، عملیات بهداشتی و درمانی هلال‌احمر در ایام تشریق پایان یافت. در این مدت به بیش از ۳۲ هزار نفر خدمات درمانی ارائه و ۱۷۹ نفر در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها درمان شدند. وقوف اضطراری حجاج نیز به‌صورت کامل انجام و زائران در حوزه انجام اعمال حج با مشکلی مواجه نشدند. عملیات هلال‌احمر در مراسم حج ادامه دارد و آن دسته از حجاجی که سلامت آن‌ها با مشکل مواجه شده، تحت مراقبت‌های درمانی به کشور برمی‌گردند. در ایام حج برای ٦‌هزار و ۷۹۹ نفر از حجاج تزریقات، ٤‌هزار و ۵۹۰ نفر پانسمان و ٦ هزار و ۸۰۴ نفر تست قند و فشار خون انجام شد تا پوشش بهداشتی به‌صورت کامل در حج صورت گیرد. تا سه‌شنبه متأسفانه ۱۱ نفر از حجاج ایرانی جان خود را از دست دادند.»

قدردانی از مدیریت جهادی رئیس سازمان حج و زیارت

صبح دیروز همچنین رئیس جمعیت هلال‌احمر از مدیریت همه‌جانبه رئیس سازمان حج و زیارت در برگزاری مراسم حج ابراهیمی در کشور عربستان سعودی تقدیر کرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر به نمایندگی از حجاج کشورمان از مدیریت همه‌جانبه رئیس سازمان حج و زیارت در برگزاری مراسم حج ابراهیمی در کشور عربستان سعودی که به‌صورت کامل و بدون کم‌وکاست و با درنظر داشتن شرایط و مقتضیات زمانی، مکانی و گرمای شدید حاکم بر آن کشور برگزار شد، قدردانی کرد.

پیرحسین کولیوند خطاب به سیدعباس حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت در این پیام گفته است: «بی‌شک برگزاری مراسم حج ابراهیمی در کشور عربستان سعودی و با درنظر داشتن شرایط و مقتضیات زمانی، مکانی و گرمای شدید حاکم بر آن کشور و با حضور چندین هزار نفر از هموطنان گرامی، نیازمند آگاهی، برنامه‌ریزی و مدیریت همه‌جانبه و کاملی است که با زحمات بی‌دریغ و تدابیر اتخاذی منجر به انجام کامل و مدبرانه این رویداد جهانی گردید و سربلندی و افتخاری دیگر را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد.»

ایران کمترین فوتی را داشت

کولیوند همچنین در دیدار با مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه در سخنانی گفت: «در ارتباط با سفر زائران به حج دستورالعمل‌های ویژه‌ای را در قالب‌های مختلف مانند کتاب، فیلم، جزوه و بروشور تهیه کرده‌ایم و باید فرصت برقراری ارتباط با زائر را داشته باشیم تا آن‌ها را آگاه کنیم.»

وی با اشاره به اینکه هر ساله ابتکاراتی در حوزه پزشکی داشته‌ایم، افزود: «امسال در بین بعثه‌های دیگر کشورها، ایران کمترین فوتی‌ها را داشت. برای ارائه خدمات بهتر دو سال است که تلاش ویژه‌ای صورت می‌گیرد و امسال داوطلبان پا به کاری داشتیم که حتی از آن‌ها درخواست می‌کردیم تا ساعتی استراحت کنند.»

سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر، هم ضمن تشکر از همکاری مسئولان حوزه حج و زیارت برای روان‌تر شدن ارائه خدمات درمانی، گفت: «با وجود کاهش نیرو‌های این مرکز سعی شد در ارائه خدمات خللی ایجاد نشود و با همان قوت و قدرتی که نیاز است برای ارائه خدمات پزشکی تاکنون اقدام کرده‌ایم.»

وی با برشمردن نقاط قوت مرکز پزشکی حج و زیارت نسبت به سال گذشته، افزود: «حضور به موقع همکاران برای راه‌اندازی بیمارستان مکه و درمانگاه‌ها قبل از ورود زائران، برطرف شدن مشکلات نرم‌افزاری در ثبت مراجعات، مدیریت خدمات مؤثر برای ارزیابی قیمت تمام‌شده خدمات درمانی، تأمین دارو در ایام تشریق، ایجاد درمانگاه در مکاتب نُه‌گانه و کنترل گرمازدگی با محلول‌های قرص جوشان ازجمله موارد مثبت امسال در امر پزشکی و درمانی هستند. در دو روز گذشته دو فوتی از زائران اهل سنت داشتیم و امیدواریم علمای حاضر در کاروان‌ها به زائران توصیه کنند تا از انجام دادن اعمال مستحبی مکرر که باعث می‌شود توان‌شان گرفته شود، پرهیز کنند.»

۳ زائر بیمار در نخستین پرواز حجاج به ایران بازگردانده شدند

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در ادامه صحبت‌هایش گفت: «۳ زائر بیمار در نخستین پرواز حجاج به ایران بازگردانده شدند. صبح جمعه ۳ زائر بیمار که در بیمارستان مکه بستری بودند، در نخستین پرواز بازگشت حجاج به ایران بازگردانده شدند. این روند برای پیشگیری از ریسک و حفظ سلامت حجاج بیمار و رسیدگی بیشتر به حجاج داخل کشور، تا اعزام آخرین زائر بیمار بستری در بیمارستان‌های مکه ادامه دارد.»

جراحی بیماران ایرانی در بیمارستان مکه خارج از نوبت

کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر در سفر خود به حج، ضمن عیادت زائران بیمار، از نزدیک شاهد روند امدادرسانی و خدمات‌رسانی به این بیماران شد و در نخستین اقدامش خبر از جراحی بیماران ایرانی در بیمارستان مکه خارج از نوبت داد.
او در این رابطه گفت: «مقرر شد حجاج ایرانی بستری در بیمارستان‌های مکه که به عمل جراحی نیاز دارند، خارج از نوبت خدمات لازم را دریافت کنند تا از ایام تشریق باز نمانند.»

رسیدگی به حجاجِ نیازمند مراقبت‌های سلامت

هلال‌احمر همچنین خدمات لازم به تمام زائران بیماری را که در بیمارستان‌های سعودی بستری بودند و نیاز به عمل جراحی داشتند، ارائه کرد تا از ایام تشریق بازنمانند. برنامه‌ریزی‌های لازم برای اعزام بیماران از طریق کاروان‌های وقوف اضطراری انجام شده بود. همکاری خوبی با هلال‌احمر سعودی برای ارائه خدمات و امکانات بیشتر به زائران ایرانی در حج تمتع برقرار بود.

فعالیت بیمارستان سیار هلال‌ احمر در صحرای عرفات

همچنین بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در صحرای عرفات بی‌وقفه در حال ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی حج بود. این بیمارستان شامل بخش زنان، بستری، کلینیک‌های تخصصی، آزمایشگاه، سونوگرافی و داروخانه بود. امکانات و تجهیزات بیشتری نسبت به این بیمارستان، در بیمارستان صحرایی منا هم تدارک دیده شده بود.

ارائه ۳۶۰ هزار خدمت درمانی به حجاج ایرانی در عربستان

ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر تا ٢٥خرداد در حج تمتع بیش از ۳۶۰ هزار خدمت بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی در عربستان ارائه کرد. از شروع عملیات بهداشتی و درمانی هلال‌احمر در حج تمتع سال‌جاری تا ٢٥خرداد، ۳۶۱ هزار و ۳۵۱ خدمت (شامل ویزیت عمومی و تخصصی، دارو و نسخه، خدمات پاراکلینیک، پرستاری، امداد و انتقال و.) به زائران ارائه شده که از این میزان، ۳۲۲ هزار و ۹۵۴ خدمت در مکه و ۳۸ هزار و ۳۹۷ خدمت در مدینه ارائه شد. تیم‌های پزشکی و درمانی هلال‌احمر در ۹ درمانگاه و ۲ بیمارستان صحرایی در منا و عرفات برای خدمت درمانی به حجاج ایرانی حضور داشتند. همچنین هشت تیم واکنش سریع درمانی هلال‌احمر برای خدمت به زائران در منا و عرفات در آماده‌باش بودند تا درصورت نیاز و حوادث احتمالی، در صحنه خدمت حاضر شوند.

۳۸۰ نفر کادر بهداشتی و درمانی هلال‌احمر برای خدمت به زائران کشورمان در عربستان حضور داشتند. (به ازای هر ۶۰۰ زائر یک پزشک انتخاب شده تا خدمات بهداشتی و درمانی را ارائه دهند.) این کادر شامل پزشکان، پرستاران، امدادگران و … بوده و هلال‌احمر با فعالیت ۲۴ ساعته، آماده خدمت‌رسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی بود.

قدردانی وزارت بهداشت عربستان

وزارت بهداشت عربستان سعودی هم از ارائه خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر ایران به زائران و حجاج ایرانی در درمانگاه‌های مکه و مدینه قدردانی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما