شناسهٔ خبر: 67311776 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تعداد فوتی زائران ایرانی به ۱۵ نفر رسید/ ارائه ۷۳۰ هزار خدمت درمانی

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ایران تعدادفوتی‌های زائران ایرانی را ۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به گرمای بی‌سابقه امسال در عربستان گرمازدگی نخستین دلیل مرگ زائران در حج بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، طاهر درودی با بیان اینکه هلال احمر ایران در سال جاری نیز همچون سال‌های گذشته مسئول ارائه خدمات بهداشتی درمانی به زائران بیت‌الله الحرام است، اظهار کرد: این فعالیت‌ها از بررسی استطاعت جسمی زائران پیش از نوروز آغاز شد و پس از آغاز حج ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مکه و مدینه ادامه یافت.

وی افزود: در سال جاری هلال احمر در ۶۴ هتل درمانگاه‌های هشت، ۱۶و ۲۴ ساعته برای ارائه خدمات درمانی به زائران در مکه دایر کرد، همچنین پنج درمانگاه تخصصی ۱۶ ساعته با حضور متخصصان داخلی و اورژانس نیز برپا شد علاوه بر این موارد، بیمارستان تخصصی با ظرفیت ۶۰ تخت و تمام امکانات با همه درمانگاه‌های تخصصی مورد نیاز ایجاد شد.

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ایران گفت: تا امروز بیش از ۷۳۰ هزار خدمت بهداشتی و درمانی برای زائران ایران در مکه، مدینه، منا و عرفات ارائه شد و ۱۱۷ بیمار بستری در مراکز درمانی سعودی داشتیم که بیشتر آنها مرخص شدند و هم اکنون ۲۶ بیمار ایرانی در بیمارستان‌های عربستان بستری هستند، عمده زائران که بستری هستند حال عمومی خوبی دارند و روزانه یک یا دو بار با آنهایی که در بیمارستان سعودی بستری هستند سر زده می‌شوند و پیگیر درمان آنها هستیم. در مدت حج تمنتع سال جاری ۵۲۰ بیمار در این بیمارستان هلال احمر ایران بستری شدند.

زائران بستری با اولویت به کشور باز می‌گردند

درودی با اشاره به زائرانی که در مراکز درمانی هلال احمر ایران یا سعودی بستری هستند، تاکید کرد: این افراد نیز با توجه به نیازهای درمانشان در اولویت پرواز برای بازگشت به کشور هستند و تا بتوانند بقیه روند درمان را در کنار خانواده‌شأن در ایران ادامه دهند.

وی با توجه به گرمای بی‌سابقه در عربستان تصریح کرد: دلیل بیشتر مراجعه‌ها به بیمارستان صحرایی ایران در منا و عرفات گرمازدگی بود که کادر درمان تلاش کرد بهترین خدمات را به زائران ارائه کنند. بعد از گرمازدگی بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری اسکلتی و استخوانی و تنفسی از دیگر دلایل مراجعه زائران ایرانی به مراکز درمانی هلال احمر بود.

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ایران با اشاره به بازگشت حجاج به ایران گفت: این افراد از روبوسی و دست دادن به اطرفیان‌شان حداقل تا ۲۴ ساعت خودداری کنند و البته همچنان مصرف آب زیاد را ادامه دهند.

درودی تعداد فوتی‌ها ایرانی را تا امروز ۱۵ نفر اعلام کرد و افزود: به دلیل آموزش‌های مناسب و ارائه خدمات بهداشتی به موقع مناسب خدا رو شکر تعداد فوتی‌های ایران به نسبت دیگر کشورهای اسلامی و حتی آمار سال گذشته ایران کم بوده است.

نظر شما