شناسهٔ خبر: 67313044 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجهیز ۱۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی آذربایجان شرقی به سامانه آبیاری

خبرگزاری صدا و سیما

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تاکنون ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

صاحب‌خبر -

تجهیز ۱۲۵ هزار هکتار زمین کشاورزی آذربایجان شرقی به سامانه آبیاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی اکبر کرامتی در سومین رویداد بین‌المللی مهر آب تولید پایدار را مهمترین وظیفه در حوزه کشاورزی دانست و گفت: در تولید پایدار باید محصولات کشاورزی مورد نیاز جامعه به میزانی که مزیت نسبی هر استان اجازه می‌دهد تولید کنیم و بزرگ‌ترین مانعی که در این مسیر قرار دارد مشکل آب است.
وی با اشاره به اینکه در استان ۲۲۰ هزار هکتار زمین مستعد آبیاری تحت فشار و کم فشار وجود دارد کشاورزی را در معرض مشکلات متعدد از قبیل تغییر اقلیم، بازار محصولات کشاورزی، تصمیمات سیاسی دانست و ادامه داد: مشکل آب در کنار دیگر مسائلی که کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد این مسئله را ضروری می‌کند که یک برنامه راهبردی در این زمینه تدوین شود تا قسمتی از این متغیر‌ها ثابت باقی بماند تا براساس متغیر‌های دیگر بتوان بهتر به تولید ادامه داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تولید در محیط‌های کنترل‌شده مانند گلخانه را یکی از راه‌های کنترل عوامل دخیل در کشاورزی دانست و گفت: تولید در گلخانه باعث می‌شود مصرف آب و دیگر عوامل تحت کنترل قرار گرفته و میزان محصول تولیدی نیز تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.
کرامتی استفاده از کنتور‌های هوشمند را یکی از راه‌های مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی دانست و گفت: این راهکار به کشاورزان اجازه می‌دهد تا محیط را کنترل کنند.

وی اقدامات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در زمینه مدیریت مصرف آب را به ۲ دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کرد و گفت: در حوزه سخت‌افزاری اقداماتی مانند احداث سد، بند، کانال آبیاری، انتقال آب با لوله و استفاده از سامانه‌های آبیاری نوین انجام شده است.

کرامتی آموزش و ترویج در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای تغییر محل کسب معیشت از بخش کشاورزی به سایر بخش‌ها را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در آذربایجان شرقی عنوان کرد و افزود: کشاورزی حفاظتی نیز از جمله اقداماتی است که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف آب را در کشاورزی کاهش می‌دهد.
مساحت کل اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است که از این میزان ۸۰۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

 

نظر شما