شناسهٔ خبر: 67310363 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

تجهیز ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به سامانه‌های نوین آبیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تجهیز ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: تولید پایدار مهم‌ترین وظیفه در حوزه کشاورزی است و محیط‌های کنترل شده می‌تواند میزان تولید محصول را تا ۱۰ برابر افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

اکبر کرامتی در سومین رویداد بین‌المللی مهر آب که به موضوع استفاده از هوش مصنوعی در آب اختصاص داشت و در اتاق بازرگانی تبریز برگزار می‌شد، تولید پایدار را مهم‌ترین وظیفه در حوزه کشاورزی دانست و گفت: در تولید پایدار باید محصولات کشاورزی مورد نیاز جامعه به میزانی که مزیت نسبی هر استان اجازه می‌دهد تولید کنیم و بزرگ‌ترین مانعی که در این مسیر قرار دارد مشکل آب است.

وی کشاورزی را در معرض مشکلات متعدد از قبیل تغییر اقلیم، بازار محصولات کشاورزی، تصمیمات تصمیم سازان دانست و ادامه داد: مشکل آب در کنار دیگر مسائلی که کشاورزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد این مسئله را ضروری می‌کند که یک برنامه راهبردی در این زمینه تدوین شود تا قسمتی از این متغیرها ثابت باقی بماند تا براساس متغیرهای دیگر بتوان بهتر به تولید ادامه داد.

وی تولید در محیط‌های کنترل‌شده مانند گلخانه را یکی از راه‌های کنترل عوامل دخیل در کشاورزی دانست و گفت: تولید در گلخانه باعث می‌شود مصرف آب و دیگر عوامل تحت کنترل قرار گرفته و میزان محصول تولیدی نیز تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.

کرامتی استفاده از کنتورهای هوشمند را یکی از راه‌های مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی دانست و گفت: این راهکار به کشاورزان اجازه می‌دهد تا محیط را کنترل کنند.

وی اقدامات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در زمینه مدیریت مصرف آب را به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کرد و گفت: در حوزه سخت‌افزاری اقداماتی مانند احداث سد، بند، کانال آبیاری، انتقال آب با لوله و استفاده از سامانه‌های آبیاری نوین انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات نرم‌افزاری انجام شده در آذربایجان شرقی برای مدیریت مصرف آب گفت: در داخل مزرعه و باغات به استفاده از ارقام مقاوم به کم آبی تأکید داریم و مراکز تحقیقاتی نیز از چند سال پیش اصلاح بذور و ارقام به سمت ارقامی که نیاز آبی پایین دارند و زودرس هستند، انجام شده است.

وی ادامه داد: استفاده از آب‌های نامتعارف و کشت‌های جایگزین از دیگر اقداماتی است که در این زمینه انجام می‌شود. کشت پسته، زعفران، گیاهان داروئیدو گل محمدی از جمله محصولاتی است که به دلیل نیاز آبی پایین توجه ویژه‌ای به آنها شده است.

وی افزود: احداث سایبان نیز اقدام دیگری است که تا نزدیک به ۵۰ درصد می‌تواند از تبخیر جلوگیری کند.

کرامتی در خصوص طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: این طرح به صورت مشترک توسط وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) اجرا می‌شود که در آن حداکثر استفاده از آب باران در کشت دیم مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، کرامتی آموزش و ترویج در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای تغییر محل کسب معیشت از بخش کشاورزی به سایر بخش‌ها را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در آذربایجان شرقی دانست و گفت: کشاورزی حفاظتی نیز از جمله اقداماتی است که بین ۳۰ الی ۴۰ درصد مصرف آب را در کشاورزی کاهش می‌دهد.

تجهیز ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به سامانه‌های نوین آبیاری

انتهای پیام 

نظر شما