شناسهٔ خبر: 67312488 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زاگرس در سوگ/آتش سوزی هزار و ۲۲۷ هکتار عرصه‌های ملی لرستان طی یک هفته

خرم آباد - ایرنا - بر اساس اعلام منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، ۷۳.۵ هکتار جنگل و مرتع استان از ابتدای امسال تا ۲۲ خرداد دچار حریق شده بود در حالیکه این آمار به شکل بسیار فزاینده ای در ۳۱ خرداد به حدود ۱۳۰۰ هکتار رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ۲۲ خرداد در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: فصل گرما امسال زودتر آغاز و از اوایل خرداد پوشش گیاهی استان که به دلیل بارش های مطلوب متراکم و مطلوب بود، خشک شد به همین دلیل ۷۳.۵ هکتار جنگل و مرتع استان از ابتدای امسال تاکنون طعمه حریق شده که عامل تمام این آتش سوزی ها انسانی بوده است.

به گفته حسین میرزایی طی این مدت ۱۴ فقره حریق در ۴۰ هکتار جنگل و ۳۳.۵ هکتار مراتع لرستان گزارش شد که بیشترین سطح در شهرستان چگنی بود و عامل این آتش سوزی ها بی توجهی، بی دقتی و عدم احساس مسوولیت افراد بوده که منجر به هدررفت سرمایه های ملی شده است.

به گفته میرزایی پس چر مزارع یکی از عوامل اصلی در بروز این آتش سوزی هاست که کشاورزان باید در این راستا آگاهی داشته و بدون توجه به هشدارها و نکات ایمنی، موجب آتش سوزی و هدررفت سرمایه های ملی نشوند.

هرچند پس چر مزارع و بی توجهی گردشگران موجب برخی آتش سوزی ها می شود اما وقتی آمار خسارت طی حدود یک هفته از ۷۳ به بیش از هزار و ۲۰۰ هکتار می رسد، بی شک ضرورت توجه افراد مختلف برای نگهداشت این سرمایه ها دوچندان خواهد شد.

افرادیکه به هر دلیلی اختلافاتی همچون تداخل اراضی را دست مایه تلافی قرار داده و عرصه های ملی را به آتش می کشند، آنهایی که موجب می شوند نیروهای اطفای حریق و مردمی ساعت ها بلکه روزها و شب ها با آتش که در حُرم آن گرمای طاقت فرسای تابستان هم چند برابر می شود جدال کنند، باید بنا بر قانون به سخت ترین مجازات ها تنبیه شوند.

سرمایه و عرصه های ملی متعلق به فرد یا افراد خاصی نیست که بخواهند خودسرانه و خودخواهانه زمین را برای طمع بیشتر به آتش بکشند بلکه سال بعد اراضی کشاورزی بیشتر در اختیار داشته باشند.

در حالیکه مجموع آتش سوزی جنگل و مراتع لرستان طی سال گذشته حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار بود، اما در یک هفته گذشته، بیش از این سطح اراضی ملی زاگرس در آتش بی توجهی، خودخواهی و صد البته ناآگاهی عده ای هرچند کم، سوخته و به باد رفته است.

زاگرس در سوگ/آتش سوزی هزار و ۲۲۷ هکتار عرصه‌های ملی لرستان طی یک هفته

بیشترین جنگل های ناحیه زاگرس در لرستان قرار گرفته است به نحوی که از مجموع ۶ میلیون هکتار شناسایی شده، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در لرستان وجود دارد و با توجه به وجود ۹۰۰ هزار هکتار مرتع، این سطح از آتش سوزی ها، سینه زاگرس را تنگ و تنفس زمین را سخت کرده است.

شعله های آتشی که از روی عمد و در پس آن به دلیل ناآگاهی این افراد به جان زمین زاگرس افتاده است ، به هر حال با زحمت و رنج بسیار خاموش می شود، اما زخم این نوع طرز تفکر و بی خیالی و بی مسوولیتی نسبت به طبیعت و موهبت های الهی بر چهره فرهنگ و محیط زیست می نشیند ، بنابراین آگاه سازی اقشار مختلف نسبت به ارزش طلایی زاگرس، اهمیت بسیاری دارد که در این راه باید فرهنگ سازی کرد.

چقدر سخت و دردناک است عده ای بطور دقیق می دانند در حال چه کاری هستند، گمان می کنند باید برای تلافی کردن اختلافات طایفه ای، زغال گیری یا زهر چشم گرفتن از منابع طبیعی برای چرای دام و دهها مورد دیگر، نفس زمین را به شماره بیندازند و به راحتی این اقدام را انجام می دهند.

آتش شعله می گیرد و در پس دهها ساعت سوختن، رخت سیاه اراضی بر تن و جانشان رخنه می کند، بلوط ها که اصالت زاگرس لرستان هستند طعمه آتش می شوند، چرا زمین که زمانی حکم عزیزترین ها را برای مردم این دیار داشت و مانند فرزند عزیزی از آن نگهداری می کردند امروز به محل آتش افروزی عده ای تبدیل شده است؟

حالا زمستان سرد هزار و ۳۰۰ هکتار جنگل و مرتع لرستان در گرمای طاقت فرسای تابستان، میان شعله های وحشی آتش و حلقه های سیاه دود فرا رسیده است، حسرت بر دل زاگرس می نشیند و زمین در مرثیه ای دیگر شریک می شود.

انگار باد و آتش هم دست به دست هم داده اند تا جنگل های بلوط را ببلعند، مراتع پشت سر هم در آتش می سوزد، بلوط های جوان و کهن در آتش مچاله می شوند، سنجاب ها و لاک پشت ها از حُرم آتش در امان نیستند و انگار این فاجعه ای که ما انسان ها به پا کرده ایم سر تمام شدن ندارد.

حالا دیگر زمین نای نفس کشیدن ندارد، ریه های زاگرس پر از دود و قلب بلوطستان مملو از درد است، صدای ناله زمین با مویه زنان در هم می آمیزد، داغ نشسته بر قلب آتش گرفته بلوطستان بیشتر می شود و پاسخی برای کودکانمان نداریم که با سرمایه آینده آینده چه کرده ایم!

در حالیکه آدم های خوب همچنان هستند و عده ای شبانه روز در کنار زاگرس ایستاده اند تا آتش را خاموش و داغ دلش را خنک کنند، زمین همچنان سوگوار است و برای مرگ "تعهد" آدم ها مرثیه سرایی می کند، انسان هایی که خواسته یا از سر ندانم کاری آتش به دامانش می اندازند و روزگار آیندگان را سیاه می کنند، پس چر مزارع را آتش می زنند، تلافی جویانه به صورت عرصه های ملی چنگ می اندازند، اختلافات طایفه ای را به زمین ها می کشانند، "ته مانده" تفریحشان را در جنگل جا می گذارند و همین کافیست تا تلاقی خورشید با تکه شیشه ای، یا پیوند باد با آتشی نیمه جان، بلوطستان و هر آنچه را در زمین زاگرس است به خاک سیاه بنشاند.

هنور تابستان نیامده، دل جنگل به درد آمده و نفس درختان تنگ است، آتش و تبر در قلمرو آنها فرمانروایی می کند، دود ندانم کاری آدم ها به چشم درخت می رود و سیاهی زغال های بلوط، زندگی نباتی این ستبرهای سرسبز را احاطه کرده است، غافل از اینکه همین درختان هستند که جور کم آبی را به دوش می کشند، گرد و غبار ناشی از کم کاری های دهه ها را به جان می خرند و هوای پاک را به آسمان آبی هدیه می کنند.

زاگرس در سوگ/آتش سوزی هزار و ۲۲۷ هکتار عرصه‌های ملی لرستان طی یک هفته

۶ عامل آتش سوزی عمدی تحت تعقیب هستند

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۶ نفر از عوامل عمدی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان شناسایی شده و تحت تعقیب هستند.

سرهنگ سعید امیری افزود: این افراد به صورت عمدی موجب آتش سوزی های به نسبت گسترده در شهرستان های چگنی، کوهدشت و پلدختر شده اند.

وی اظهار داشت: هفته های اخیر نیروهای حفاظت منابع طبیعی استان با ایثار و از خودگذشتگی در حال کشیک و اطفای حریق هستند و در مقابل تعدادی بدون در نظر گرفتن فواید و محاسن جنگل ها و مراتع، کمر به از بین بردن این منابع خدادادی و ارزشمند بسته اند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: ناآگاهی، غرض ورزی با منابع طبیعی، تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به اراضی زراعی، اختلافات قومی و قبیله‌ای و آتش زدن پس چر مزارع، از دلایل بروز آتش سوزی عمدی عرصه های ملی است.

امیری توضیح داد: افرادیکه از روی عمد موجب آتش سوزی جنگل ها و مراتع شوند از سه تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهند شد که انتظار می رود محکومیت های سختی برای افراد خاطی لحاظ شود.

بالگرد اطفا مستقر شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز گفت: سال گذشته از بالگرد در راستای اطفای حریق عرصه های ملی استان استفاده نشد اما امسال پیگیری و مکاتبات صورت گرفته است تا در صورت لزوم، برای انجام عملیات اطفا و یا هلی برن نیرو به استان اعزام شود که هم اکنون یک فروند در استان مستقر شده و صبح امروز نیز عملیات آب پاشی را در عرصه های پلدختر انجام داده است.

حسین میرزایی با بیان اینکه امسال حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان دچار حریق شده است افزود: دمنده در حوزه مدیریت حریق کارایی بالایی دارد که در این راستا ۸۸ دستگاه امسال و ۱۵۰ دستگاه سال گذشته در شهرستان ها توزیع شد و در مجموع ۲۰۳ دستگاه در اختیار عوامل اطفای حریق قرار گرفته است.

وی افزود: متاسفانه عمده آتش‌سوزی‌ها در سطح جنگل ها و مراتع عمدی است، ضمن اینکه تاکنون ۶ نفر از عاملان آتش‌سوزی‌های اخیر در عرصه طبیعی شناسایی شده اند و به محض دستگیری تحویل مقام‌های قضائی خواهند شد.

اکنون بالگرد آب پاش هم دردی از هزار و ۳۰۰ هکتار عرصه ملی را که به خاک سیاه نشسته است دوا نمی کند، این روزها زمین زاگرس محرم و مرهم می خواهد، انسان های دردآشنایی را نیاز دارد که فارغ از هرچه تلخی و کینه، به دامان سبزش پناه ببرند و شکرانه وجودش را به جای آورند نه اینکه هر یک تبری برای قطع جریان زندگی اش باشند.

نظر شما