شناسهٔ خبر: 67312419 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/گزارش/

اگر من رئیس جمهور باشم ...

اعظم قهرمانی

کمتر از یک هفته تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. در خراسان شمالی با نزدیک شدن به روزهای پایانی تبلیغات، شور و شوق برای حضور در انتخابات و پیدا کردن کاندیدای اصلح ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

هرقدر به روزهای پایانی تبلیغات نزدیک می‌شویم توجه مردم برای دیدن مناظره‌های کاندیداها برای انتخاب بهترین کاندیدا بیشتر شده است.

مردم خراسان شمالی مانند سایر استان‌ها از رئیس جمهور آینده توقعاتی دارند؛ برخی مسائل اقتصادی و اصلاح مشکلات اقتصادی را از رئیس جمهور آینده انتظار دارند و تعدادی نیز به‌دنبال مسائل اجتماعی، آموزشی و فرهنگی‌اند.

برخی شهروندان بجنوردی انتظارهای خود از رئیس جمهور آینده را در قالب اینکه «اگر من رئیس جمهور بودم چه اقداماتی انجام می‌دادم» بیان کردند.

سعدی یکی از شهروندان بجنوردی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر من نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودم، حوزه آموزش و پرورش را یکی از مهمترین اولویت‌های کاری خود قرار می‌دادم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین و بزرگترین سرمایه‌های هر کشوری، نیروی انسانی آن کشور است، گفت: آموزش و پرورش و آموزش عالی یکی از مهمترین مکان‌هایی است که فرد می‌تواند در آن رشد کند و تبدیل به یک نیروی انسانی متعهد، فهیم و کارآمد شود.

وی تاکید کرد: اگر همه نیروهای انسانی افرادی متعهد، دارای دانش کافی و کارآمد باشند کشور به خوبی مدیریت و مشکلات حل می‌شود.

سعدی افزود: تا وقتی مدرک‌گرایی در دانشگاه‌ها حاکم باشد و مدرک جای خود را به کسب علم و دانش و تخصص ندهد، مشکلات ما همچنان پابرجاست.

ل

برات‌زاده یکی دیگر از شهروندان بجنورد و استاد علوم ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اگر نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری بودم، اولویت کاری خود را احیای سرمایه اجتماعی در میان ایرانیان قرار می‌دادم. سرمایه اجتماعی سبب می‌شود مردم اعتماد کنند و موجب امیدآفرینی می‌شود.

پاسبان نیز با تاکید بر اینکه سرمایه اجتماعی سبب می‌شود تا مردم همیشه پای کار باشند و سرنوشت‌شان برای‌شان مهم باشد، بیان کرد: به‌عنوان مثال وقتی مسئولان می‌گویند فلان کالا به اندازه کافی در بازار وجود دارد و مردم اقدام به انبار خانگی نکنند، مردم اعتماد کنند و از انجام آن کار بپرهیزند.

یزدانی، یکی دیگر از شهروندان بجنوردی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اولویت کاری خود را اگر کاندیدای ریاست جمهوری بود، رفاه اجتماعی مردم دانست و گفت: در حال حاضر اوضاع اقتصادی مردم در شرایط بدی قرار گرفته است و حتی تعدادی از مردم هستند که در خرید اصلی‌ترین کالاهای مورد نیاز زندگی خود مانده‌اند.

وی بیان کرد: وقتی رفاه اجتماعی به‌وجود آید، تحصیلات خوب، آموزش خوب و ... به وجود می‌آید و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

عباسی، یکی دیگر از شهروندان بجنوردی است که در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا توضیح داد: در حال حاضر به علت بالا بودن قیمت مسکن و سایر اقلامی که برای تشکیل یک زندگی مورد نیاز است، بسیاری از جوان‌ها نمی‌توانند ازدواج کنند و یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج یا نبودن انگیزه برای ازدواج، به همین دلیل است.

وی با بیان اینکه مسکن را در صورتی که کاندیدای ریاست جمهوری بودم، در اولویت کاری خود قرار می‌دادم، اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از خانواده‌ها هستند که حتی در تامین اجاره خانه با مشکل مواجه شده‌اند و برای پیدا کردن خانه به مناطق حواشی شهر رفته‌اند تا بتوانند در این مناطق منزلی برای اجاره پیدا کنند.

وی اضافه کرد: حتی در حواشی شهر بجنورد نیز اجاره‌خانه‌ها سر به فلک کشیده است، به‌عنوان مثال حتی در حواشی شهر اجاره خانه به شش میلیون تومان رسیده، اما فردی که حقوقش ۱۱ میلیون تومان است، چگونه اجاره خانه پرداخت کند؟ چگونه اقساط بانک را پرداخت کند و چگونه بقیه خرج خانه را بپردازد؟

ب

مقدم از دیگر شهروندان بجنوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اگر کاندیدای ریاست جمهوری بودم مسائلی مانند آب، محیط زیست، آلودگی هوا، حوزه بهداشت و درمان را در اولویت کاری‌ام قرار می‌دادم؛ اما وقتی فکر می‌کنم، آنقدر با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم که باز هم حوزه اقتصادی و حل مشکلات آن را در اولویت نخست قرار می‌دادم.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال، اگر دو جوان با یکدیگر ازدواج کنند ممکن است در تهیه اقلام ضروری زندگی با مشکل مواجه شوند.

یکی دیگر از شهروندان در ادامه بیان کرد: اکنون موضوع جمعیت و فرزندآوری یکی از مسائلی است که توسط دولتمردان مطرح می‌شود، اما از زمان بارداری تا زمان به دنیا آمدن نوزاد، هزینه‌های خیلی زیادی باید بابت پزشک و انجام معاینات دوره‌ای پرداخت شود.

وی گفت: درست است هزینه بیمارستان هنگام به دنیا آمدن نوزاد رایگان است، اما باید سایر هزینه‌ها را مانند پزشک و داروی نوزاد، شیر خشک، پرستار و مهد کودک و ... در نظر گرفت که تامین آن در حال حاضر برای تعداد زیادی از خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: دوره کنونی با زمان گذشته که شاید خانواده‌ای هشت فرزند هم داشت، متفاوت شده است؛ آن زمان توقع‌ها و هزینه‌هایی مانند هزینه‌های تحصیل پایین بود، اما الان این‌گونه نیست و برای به دنیا آمدن یک فرزند باید به فکر آینده او بود. بنابراین باید رئیس جمهور آینده برای اینکه در چاله جمعیتی قرار نگیریم، این دغدغه‌ها را برطرف کند تا خانواده انگیزه برای داشتن فرزند دوم و بیشتر را داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما