شناسهٔ خبر: 67312056 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(ویدئو) وزیر ‎نفت: در این دولت به هیچ عنوان نفت را با تخفیف‌های بالا نفروختیم

جواد اوجی، وزیر نفت در نشست خبری مشرک سخنگوی دولت و وزیر نفت گفت: دشمن یک بار در ۱۴۰۰ و یک بار در ۱۴۰۲ با عملیات سایبری ۴۴۰۰ جایگاه سوخت را از کار انداخت.

صاحب‌خبر -

وزیر نفت گفت: در استان‌های شمال و شمال شرق و جنوب کشور ۵ میدان گازی و نفتی اکتشاف داشتیم که نزدیک به ۸۷ درصد به اکتشافات ما اضافه شده است و انشالله کشف یک میدان گازی جدید به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

به گزارش ایلنا، جواد اوجی در نشست خبری مشترک خود با بیان این‌که عملکرد ۳ساله وزارت نفت را عنوان می‌کنم، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد، سطح تولید نفت پایین، پروژه‌های نیمه تمام و انگیزه پایین نیرو‌های متخصص این صنعت را شاهد بودیم. در شروع کار نزدیک ۷۸ میلیون میعانات گازی و بیش از ۳۰ میلیون نفت سنگین روی آب داشتیم.

وزیر نفت گفت: در دولت دوازدهم مخصوصا در یکی، ۲ سال آخر ما فروش نفت سنگینی نداشتیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه از شهریور ۱۴۰۰ چیزی به نفت و معاینات گازی ما روی آب اضافه نشد. هیچگونه نفت سنگینی روی آب نداشتیم. شما دیدید علیرغم زمستان سنگینی که داشتیم شاهد قطع گاز نبودیم و خوشبختانه وزارت نفت در بحث تامین انرژی اقدام خوبی انجام داد.

اوجی گفت: سراغ پروژه‌های ارزآور رفتیم و امروز بیش از ۱۵۵ پروژه نیمه تمام به ۳۴ میلیارد دلار تکمیل شد و به بهره‌برداری رسیده که شاید بعضی از آن‌ها روند رشد لاک‌پشتی داشتند.

وی افزود: سراغ پروژه‌های رفتیم که بلاتکلیف بودند، امروز بیش از ۳۰۰ پروژه داریم که ۱۵۵ پروژه به نتیجه رسیده و مابقی هم در دست اقدام است که ارزشش ۱۲۰ هزار میلیارد است.

وزیر نفت گفت: در ابتدای دولت فروش نفت ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بود که امروز به بیش از ۳ میلیون رسیده است. فاز دوم پالایشگاه آبادان را داشتیم که از فروش ۲۱۰ هزار بشکه خام فروشی جلوگیری شد. ان‌شاالله در روز‌های آینده ۴ الی ۵ طرح پتروشیمی افتتاح خواهد شد.

وی گفت: ما در هر ۴ فصل دغدغه تامین انرژی داریم، آن هم علیرغم اینکه دشمن ۲ بار به ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت حمله سایبری کرد؛ یک بار در سال ۱۴۰۰ و یک بار دیگر در سال ۱۴۰۲ این حملات رخ داد.

اوجی درباره جلوگیری میزان خام فروشی گفت: در راستای بحث خام فروشی خوشبختانه اتفاق خوبی رقم خورد که در این راستا پالایشگاه آبادان از با ۲۱۰ هزار بشکه جلوگیری کرد و انشاالله همین هفته ۵ پالایشگاه افتتاح خواهد شد. نزدیک به ۱۰میلیون متر مکعب به خوراک پالایشگاه اضافه شد. در گذشته بحث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را کثافت کاری می‌دانستند که به ظرفیت پالایشگاه و پترو پالایشگاه اضافه کردیم.

اوجی درباره این‌که چه تمهیداتی اندیشیده شده است که تحریم مانع فروش نفت نشود، گفت: با هر سفر رئیس جمهور و شهید امیرعبداللهیان به کشور‌های همسایه راه‌ها و بازار‌های جدیدی برای ما ایجاد کردند. با روش‌های جدید ما مشتری‌های جدید پیدا کردیم. همچنین تهاتر نفت با کالا و دارو بسیار کمک کرد. همین طور پالایشگاه‌های فرا سرزمینی بسیار کمک کرد، ریل گذاری‌های خوبی شده است که نفت جمهوری اسلامی به فروش برسد. به جرات می‌گویم بازار‌های جدیدی شهید امیرعبداللهیان فراهم کردند. هر دولتی که در آمریکا بیاید با ریل گذاری که در دولت مردمی رقم خورده است هیچکس نمی‌تواند مانع فروش نفت ما شود.

اوجی درخصوص فروش نفت با تخفیف بسیار بالا توسط ایران به خریداران گفت:در بحث فروش نفت با جرأت می‌گویم فروشی که ما در ۳ سال انجام دادیم، در بحث تخفیفات، تخفیف‌های ما از دولت‌های یازدهم و دوازدهم کمتر بود. نماینده دوران قبل گفت که این دولت نفت را مفت می‌فروشد، من تکذیب می‌کنم و می‌گویم تخفیف‌های ما از دولت دوازدهم به مراتب کمتر است.

وزیر نفت درباره مسایل مطرح شده پیرامون فروش نفت در مناظرات انتخاباتی گفت:درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت، مایعات گازی و محصولات پتروشیمی در سال ۹۹، ۳۰ میلیارد دلار بوده است و آیت درآمد در پایان سال ۱۴۰۲ چیزی بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار بود

گفته می‌شود دولت آمریکا تحریم‌ها را شل کرده است، اتفاقا در این ۳ سال تحریم‌ها بیشتر شد که از ۶۰۰ تحریم ۴۰۰ تحریم ما نفتی بود وبعداز آن شروع به توقیف کشتی‌های ما کردند که به لطف نیرو‌های مسلح این اتفاق حل شد. سراغ خیلی جا‌ها رفتند، اما به لطف دولت مردمی رقم خورد. ریل گذاری‌های خوبی صورت گرفت و دولت بعدی هم بیاید کارش آسان است. یک کار گروه ۷ نفری برای فروش نفت داریم و همه ارکان‌های نظام برای فروش نفت کمک کردند. امروز ۱۵ کشور خریدار نفت ما هستند. رکورد جذب سرمایه گذاری در این ۳ سال در وزارت نفت اتفاق افتاد و بسیاری از شرکت‌های روسی خواهان کار کردن با ما هستند

اوجی درباره کشف جدید نفت و گاز گفت: الحمدالله ا‌کتشافات جدید ۸۷ درصدی است، یعنی ما ۸۷ درصد که از نفت و‌گاز برداشت کردیم، ۸۷ درصد جایگزینی اکتشافات داشتیم.

وی افزود: در استان‌های شمال و شمال شرق و جنوب کشور ۵ میدان گازی و نفتی اکتشاف داشتیم که نزدیک به ۸۷ درصد به اکتشافات ما اضافه شده است و انشالله کشف یک میدان گازی جدید به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

اوجی ادامه داد: ۵۳ میلیون مترمکعبی گاز، ۱۰ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایشی کشور در دولت سیزدهم، اتفاق افتاد تا چند روز آینده با بهره‌برداری از ۵ مجتمع پتروشیمی ظرفیت تولید پتروشیمی ایران از ۹۰ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید. در سه سال اخیر روزانه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز‌های همراه نفت جمع‌آوری شده و تا چند روز آینده روزانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب دیگر به این رقم اضافه می‌شود همچنین این رقم تا پایان امسال به ۳۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

وی گفت: دولت سیزدهم در این حوزه ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و هلدینگ‌های بزرگ کشور را در غرب و شرق کارون جذب کرده است.

وزیر نفت یادآور شد: جایزه سال ۲۰۲۴ مجمع کشور‌های صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) برای جمع‌آوری گاز‌های مشعل در نشست اخیر سران این مجمع به ایران تعقل گرفت، بر اساس آمار‌های جی‌ئی‌سی‌اف، میانگین افزایش تولید گاز در ایران در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه سالانه ۵.۲ درصد بوده، در حالی که میانگین افزایش تولید گاز در جهان طی بازه زمانی یادشده، ۲.۵ درصد بوده است که این موضوع نشان می‌دهد افزایش تولید گاز کشور دو برابر میانگین جهانی بوده است. تولید بنزین در مدت یادشده از ۹۶ به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است. در حوزه نفت گاز نیز با جهشی ۹ میلیون لیتری، ظرفیت تولید این فرآورده نفتی به ۱۱۴ میلیون لیتر رسید.

اوجی گفت: مهم‌ترین دستاورد دولت سیزدهم در صنعت نفت را اتکا به توان داخلی و جذب سرمایه خارجی در کنار حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی است، در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی برای نمونه هم‌اکنون شرکت‌های روس در هفت میدان نفتی ایران فعال هستند و طی سه سال گذشته افزایش ۲۲۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت حاصل فعالیت آن‌ها بوده است. با اتکا به شرکت‌های داخلی، تولید نفت تا پایان امسال از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه کنونی به ۴ میلیون بشکه خواهد رسید، همچنین در سه سال اخیر بیش از ۲۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های مشترک و مستقل نفت و گاز امضا شده که بیش از ۲ برابر دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

اوجی گفت: شاهد اصلی عملکرد دولت سیزدهم در حقیقت رشد اقتصادی ۲۰ درصدی گروه نفت و گاز در میان دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور در سال گذشته بوده است.

نظر شما