شناسهٔ خبر: 67311896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

المیادین: «سرکرده هیات تحریر الشام مسموم شده و 10 روز است تحت مراقبت پزشکی قرار دارد»

صاحب‌خبر -

شفقنا-المیادین به نقل از منابع میدانی در ادلب گزارش داد«ابومحمد الجولانی»، سرکرده هیات تحریر الشام، 10 روز پیش در جریان سفر خود به ادلب مورد سوء قصد و مسمومیت قرار گرفته است.

به گزارش شفقنا، این منابع اشاره کردند که وضعیت سلامتی الجولانی دچار مشکلات شده است و پس از اینکه مشخص شد ماده سمی در نوشیدنی وی ریخته شده بود، این موضوع از مردم و رسانه‌ها مخفی نگه داشته شد.

به گقته این منابع، الجولانی در نتیجه خوردن ماده سمی و عوارض جانبی آن، بیش از 10 روز است که بستری است و تحت مراقبت پزشکی قرار دارد.

منابع آگاه در گفت‌وگو با المیادین تاکید کردند: دستگاه امنیتی وابسته به الجولانی تحقیقات گسترده‌ای را از اماکن مورد بازدید الجولانی در سفر به ادلب آغاز کرده است اما انگشت اتهام به سوی یکی از رهبران «جیش الاحرار» نشانه رفته است چرا که الجولانی طی این سفر به منزل وی رفت تا او را به عدم مشارکت در اعتراضات علیه خود کند.

تظاهرات علیه هیات تحریر الشام و سرکرده آن یعنی الجولانی در مناطق ادلب، حومه آن و حومه غربی حلب ادامه دارد و معترضان خواستار سرنگونی وی هستند، در این میان نیروهای امنیتی هیات تحریر شام بر مراکز ایست و بازرسی خود در مناطق مختلف برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات افزوده‌اند.

در فوریه گذشته، الجولانی کارزاری برای دستگیری صدها تن از رهبران این گروه به اتهام تدارک کودتا علیه وی آغاز کرد؛امری که منجر به وقوع اعتراضات و تظاهرات در ادلب شد که نیروهای امنیتی با ترور و دستگیری مخالفان آن را سرکوب کردند.

«ابومحمد الجولانی»، سرکرده هیات تحریر الشام کیست؟

ابو محمد الجولانی در سال ۱۹۸۱ میلادی در شهرک الشحیل از توابع شهر دیرالزور در شرق سوریه در خانواده ای زاده شد که اصلیت آنها متعلق به استان ادلب بود. او به شهر دیرالزور نقل مکان کرد زیرا پدرش کارمند دولت بود و راننده اداره خانه های سازمانی نظامی بود.

الجولانی اولین مراحل آموزش نظامی را به پایان برد و به دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق رفت و دوسال پزشکی خواند و در سال سوم دانشگاه به عراق رفت.

الجولانی به گروه القاعده و شاخه عراقی آن بعد از تجاوز سال ۲۰۰۳ میلادی آمریکا به عراق پیوست و زیر فرماندهی «ابومصعب الزرقاوی» و جانشینان او کار می کند. در صفوف گروه القاعده به سرعت پیشرفت کرد و مدارج ترقی را پیمود تا اینکه از نزدیکان الزرقاوی شد. بعد از ترور الزرقاوی در حمله هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۶ میلادی، الجولانی از عراق خارج شد و به لبنان رفت و گمان می رود که وی بر امر آموزش «جند الشام» مرتبط با گروه القاعده نظارت داشته است.

الجولانی بار دیگر از لبنان به عراق رفت و آمریکایی ها او را بازداشت و در زندان بوکا زندانی کردند که اداره آن را آمریکایی ها برعهده داشتند. وی در سال ۲۰۰۸ میلادی آزاد و فعالیت نظامی خود را با به اصطلاح “دولت اسلامی در عراق” به سرکردگی ابوبکر البغدادی آغاز کرد. دیری نپایید که رئیس عملیات این گروه در استان موصل شد. چند ماه بعد از آغاز بحران سوریه، الجولانی در ماه اوت به عنوان فرستاده القاعده برای تاسیس شاخه این گروه در کشورش بازگشت تا بتواند از طریق آن در نبرد ضد دولتی شرکت کند.

در ژانویه سال ۲۰۱۲ میلادی، الجولانی در بیانیه ای تشکیل گروه موسوم به «جبهه النصره لاهل الشام» را اعلام کرد که به آنها به اصطلاح «مجاهدان شام»می گفتند. وی از زادگاهش شهرک الشحیل به عنوان خاستگاه برای اقدامات این جبهه استفاده کرد.

این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۶ به دنبال فشارهای جامعه جهانی مجبور شد برای پاک کردن پرونده خود از جنایت‌های وحشیانه، نام خود را به «جبهه فتح الشام» تغییر دهد بعدها نیز دوباره نام خود را به هیات تحریر الشام تغییر داد.

متن این خبر در المیادین

 

 

نظر شما