شناسهٔ خبر: 67311576 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲۱۰۰ هکتار شالیزار ساری و سیمرغ

مبارزه غیر شیمیایی با آفات برنج در بیش از ۲ هزار هکتار شالیزار شهرستان‌های ساری و سیمرغ اجرایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران،

  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به آغاز رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲۰۰۰ هکتار شالیزار این شهرستان گفت:این روش کنترل بیولوژیک از ۱۲۰ هکتار شالیزار مرکز جهاد کشاورزی پنبه زارکتی آغاز شد.
 سید اسماعیل علوی با بیان اینکه این شهرستان دارای ۲۵ هزار هکتار و ۳۲۲ هکتار اراضی شالیزاری است، افزود: طرح تولید برنج سالم به روش مدیریت تلفیقی محصول (ICM) در ۷۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان در حال اجراست.  
 
وی خاطرنشان کرد: کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت برنج و کارشناسان پهنه مراکز در زمین‌های شالیزاری در ساعات اداری و غیر اداری و حتی ایام تعطیل برای تعیین زمان درست مبارزه با این آفت حضور دارندکه در محدوده زمان مناسب و تعیین شده کنترل مکانیکی، بیولوژیکی و شیمیایی برای مدیریت بهینه عوامل خسارتزای برنج با الویت کنترل بیولوژیک توصیه می‌شود.
 
علوی بر اقدام به پایین نگه داشتن جمعیت آفات درمزارع، بالا بردن جمعیت حشرات مفید با استفاده از روش‌های بیولوژیک با رویکرد سالم سازی محیط زیست، از بین بردن زمینه‌های مقاومت بیولوژیکی در حشرات و آفات که در اثر سمپاشی‌های بی رویه به وجود آمده است، ایجاد تعادل بین حشرات مفید و آفات مختلف، کاهش هزینه‌های تولید زراعی در واحد سطح با جلوگیری از سمپاشی‌های بی رویه تاکید کرد.
 
 
مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ هم با اشاره به رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۱۰۰ هکتار شالیزار این شهرستان گفت:رهاسازی زنبور تریکوگراما پس از برگزاری آموزش‌ها و رزمایش‌های مبارزه بیولوژیک ضد آفت ساقه خوار برنج در حوزه شهری و روستایی و نصب تریکوکارت در مزارع برنج آغاز شد.
 
 
محمدنقی طالبیان  با بیان اینکه امسال ۷۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان زیر پوشش طرح کنترل بیولوژیک قرار می‌گیرند، تصریح کرد: استفاده از عوامل بیولوژیک با زنبور تریکوگراما یکی از روش‌های مبارزه در مدیریت تلفیقی است که این شیوه مبارزه، حفظ زیست بوم شالیزار، افزایش فعالیت حشرات مفید نظیر انواع شکارگر‌ها در مزارع برنج و در نهایت  به تولید محصول سالم بدون سموم شیمیایی منجر می‌شود.

 

.

 
 

نظر شما