شناسهٔ خبر: 67311450 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

الگوبرداری رژیم صهیونیستی از آمریکا؛ شکنجه فلسطینی‌ها مشابه زندانیان گوانتانامو

تهران – ایرنا – شبکه تلویزیونی الجزیره امروز در مصاحبه با برخی از زندانیان پیشین بازداشتگاه گوانتانامو و ابوغریب نوشت که رژیم صهیونیستی از همان شیوه‌های مشابه شکنجه زندانیان گوانتانامو توسط آمریکایی ها در قبال زندانیان فلسطینی استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تارنمای انگلیسی زبان الجزیره نوشت: امروز زمانی است که اسدالله هارون، زندانی سابق گوانتانامو، با نگاه به تصاویر فلسطینیانی دربند زندان ‌های اسرائیل، خاطرات شکنجه‌های بازداشتگاه‌های آمریکا را به خوبی به یاد آورد.

وی که در سال ۲۰۲۱ در شکایت حبس غیرقانونی علیه دولت آمریکا پیروز شد، پس از دستگیری در سال ۲۰۰۷ به مدت ۱۶ سال و بدون ایراد هیچ اتهامی در زندان گوانتانامو نگهداری می شد. به گفته او، بدون شک فلسطینیانی که اکنون در زندان های اسرائیل نگهداری می شوند، رفتاری مشابه با آنچه که بر او رفت را تحمل می کنند.

هارون گفت: روزهای اولی که دستگیر شدم، آنقدر کتک خوردم که سرپا مانده و نمی توانستم بنشینم یا اگر می نشستم و کتک می خوردم، نمی توانستم بلند شوم. بی خوابی هم داشتم و چندین روز ضرب و شتم می شدم. بسیاری از زندانیان را سگ های نگهبان گاز گرفته بودند و مراقبت های پزشکی بسیار کمی از ما می شد.

وی افزود: شکنجه بدنی واقعا بد بود اما بدترین آنها انواع و اقسام شکنجه های روحی بود. تفاوت چندانی در شکنجه زندانیان فلسطین، گوانتانامو، بگرام و ابوغریب وجود ندارد.

به گفته کمیسیون امور بازداشت شدگان کنونی و پیشین غزه، از اکتبر پیش و آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه، ۵۴ فلسطینی در زندان های اسرائیل کشته شده اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در فلسطین نیز می گوید که ماه هاست گزارش های متعددی از بازداشت های دسته جمعی، بدرفتاری با زندانیان و سر به نیست شدن فلسطینی ها دریافت کرده است.

از ۹ هزار و ۵۰۰ زندانی سیاسی دربند اسرائیل، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ فلسطینی بدون هیچ اتهامی در زندان ها نگهداری می شوند. در حالی که هزاران نفر پیش از آغاز جنگ غزه در زندان بودند، پس از آن، بسیاری از افراد دیگر دستگیر یا دوباره بازداشت شده اند.

ارتش اسرائیل می تواند بر اساس "شواهد محرمانه" که بازداشت ‌شدگان و وکلای آنها اجازه رویت آن‌ها را ندارند، دوره های بازداشت زندانیان را به صورت نامحدود تمدید کند. فعالان و وکلای حقوق بشر، این افراد را گروگان هایی می‌دانند که هیچ ملجأ و پشتیبان قانونی ندارند.

در ادامه این گزارش، الجریزه به نقل از یکی دیگر از زندانیان پیشین گوانتانامو به تائید مشابهت شکنجه های آمریکا و اسرائیل پرداخت و نوشت: دیگرانی که تجربه بازداشت، شکنجه و آزار مشابه توسط نیروهای تحت رهبری آمریکا در عراق و افغانستان را داشته اند، با این روایات موافقند.

معظم بیگ یک مدافع حقوق بشر است که به مدت سه سال و بدون اتهام در زندان گوانتانامو زندانی بود. او نیز به تشابهاتی میان رفتار نیروهای آمریکایی و "بازداشت انضباطی" اسرائیلی‌ها که بر اساس آن می توان فلسطینی ها را به صورت گروهی دستگیر کرد و از حقوق قانونی محروم ساخت، اشاره می کند.

بیگ گفت: شباهت آشکار، کامل و غیرقابل انکاری میان غزه و گوانتانامو در نحوه رفتار با زندانیان، برهنه کردن و بدرفتاری با آنها و توهین به خصوصیات مذهبی و نژادی شان وجود دارد.

نظر شما