شناسهٔ خبر: 67312198 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

شکنجه فلسطینیان به سبک آمریکایی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

زندانیان سابق که در بازداشتگاه‌های آمریکا از بدرفتاری رنج می‌بردند، می‌گویند که سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از زندانیان فلسطینی از همین الگو‌ها پیروی می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - زمانی که اسدالله هارون، زندانی سابق گوانتانامو به تصاویر فلسطینی‌هایی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی نگهداری می‌شوند نگاه می‌کند، خاطره‌های آزار و شکنجه‌های خودش در بازداشتگاه‌های آمریکا را دوباره به یاد می‌آورد.

او می‌گوید: این بدترین شکل ظلم است. وقتی به شما برچسب تروریست می‌زنند، به هیچ وجه نمی‌توانید از خود دفاع کنید؛ فکر می‌کنم آمریکایی‌ها این کار را کرده‌اند و اسرائیلی‌ها هم آن را اجرا می‌کنند.

هارون که در سال ۲۰۲۱ در پرونده خود علیه دولت آمریکا به دلیل حبس غیرقانونی پیروز شد، پس از بازداشت در سال ۲۰۰۷ به مدت ۱۶ سال بدون اتهام در زندان بدنام گوانتانامو در کوبا حبس شد.

او می‌گوید که بدون شک فلسطینی‌هایی که اکنون در زندان‌های رژیم صهیونیستی نگهداری می‌شوند، رفتاری را مشابه با آنچه که او تجربه کرده، تحمل می‌کنند.

وی درباره شرایط خود در زندان گونتانامو، گفت: در روز‌های نخست بازداشتم، آنقدر کتک خوردم که ایستاده بودم؛ نمی‌توانستم بنشینم یا اگر در حالت نشسته کتک می‌خوردم، نمی‌توانستم بلند شوم؛ در مورد بی‌خوابی هم همین‌طور.

هارون اضافه کرد: بسیاری از زندانیان از سوی سگ‌ها گاز گرفته شده بودند. مراقبت‌های پزشکی بسیار کمی به ما ارائه شد.

این زندانی سابق گوانتانامو همچنین گفت: شکنجه بدنی واقعا بد بود، اما بدترین شکنجه، شکنجه روحی به اشکال مختلف بود. من معتقدم که تفاوت چندانی در شکنجه زندانیان فلسطین، گوانتانامو، بگرام و ابوغریب وجود ندارد.

در معرض حمله سگ‌ها و محرومیت از آب

به گفته کمیسیون امور اسرا و بازداشت‌شدگان سابق غزه، از زمان آغاز جنگ مرگ‌بار رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر سال گذشته (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، حدود ۵۴ فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین می‌گوید ماه‌هاست که گزارش‌های متعددی از بازداشت‌های جمعی، آزار زندانیان و ناپدید شدن اجباری فلسطینی‌ها دریافت می‌کند. همچنین شهادت دلخراش فلسطینی‌هایی که از اسارت آزاد شده‌اند به آژانس‌های امدادی ارائه یا در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص در اواخر آوریل (فروردین/اردیبهشت) جزئیاتی از آزار زندانیان فلسطینی که بدون محاکمه زندانی شده بودند، منتشر کرد. 

گزارش هاآرتص شامل توصیف‌هایی از ضرب‌وشتم‌های منظم، حمله سگ‌ها به زندانیان، اجبار به بوسیدن پرچم رژیم صهیونیستی، اجبار به توهین با مقدسات اسلامی، محرومیت از آب، قطع شدن برق و کمبود غذا بود. 

بسیاری از آزار‌هایی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی انجام می‌شود از سوی نظامیانی که این آزار‌ها را انجام داده‌اند، فیلمبرداری شده است.

این بازتابی قوی از رفتار با زندانیان عراقی و افغانستانی در بازداشتگاه‌های آمریکا مانند زندان بدنام ابوغریب دارد؛ جایی که نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۰۳ از خود در کنار زندانیان در مواضع تحقیرآمیز عکس گرفتند.

کمیته عمومی «علیه شکنجه در اسرائیل» و سایر سازمان‌های حقوق بشری از گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به آزار، شکنجه و بدرفتاری سیستماتیک با اسیران و زندانیان فلسطینی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی شده است. 

وکلا و فعالان می‌گویند رفتار رژیم صهیونیستی با اسرای فلسطینی دارای تمام نشانه‌های سوء‌استفاده و شکنجه به سبک آمریکایی است.

کلایو استفورد اسمیت، وکیل فعال در زمینه حقوق بشر، می‌گوید: متاسفانه در طول ۲۰ سال گذشته، آمریکا به جهان مثال بسیار بدی از نحوه رفتار با زندانیان ارائه کرده است. 

زندانی کردن بدون محاکمه

از ۹ هزار و ۵۰۰ زندانی، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ فلسطینی بدون هیچ اتهامی در زندان‌های رژیم صهیونیستی محبوس هستند. در حالی که هزاران نفر پیش از آغاز جنگ غزه در اکتبر سال گذشته در زندان بودند، بسیاری از افراد دیگر از آن زمان بازداشت یا دوباره بازداشت شده‌اند.

رژیم صهیونیستی براساس آنچه «شواهد محرمانه» می‌خواند، که نه بازداشت‌شدگان و نه وکلای آن‌ها اجازه دیدن این شواهد را ندارند، به‌طور نامحدود بازداشت فلسطینی‌ها را تمدید می‌کند.

فعالان و وکلای حقوق بشری، فلسطینیان اسیر شده را گروگان‌هایی می‌دانند که هیچ پناهگاه قانونی ندارند. دیگرانی که تجربه بازداشت، شکنجه و آزار مشابه از سوی نظامیان تحت سرکردگی آمریکا را در عراق و افغانستان داشته‌اند، با آن‌ها موافق هستند.

معظم بگ، یک مدافع حقوق بشر است که به مدت ۳ سال بدون اتهام در زندان گوانتانامو زندانی بود. او تشابه‌هایی را با آنچه که صهیونیست‌ها آن را بازداشت اداری می‌نامند، ترسیم می‌کند که براساس آن فلسطینی‌ها می‌توانند اسیر شده و از حقوق قانونی محروم شوند.

بگ می‌گوید: یک شباهت آشکار بین غزه و گوانتانامو و به اصطلاح جنگ علیه تروریسم وجود دارد. 

بگ همچنین گفت آنچه ۲ دهه قبل برای او اتفاق افتاد (ابتدا در زندان بگرام افغانستان و سپس در گوانتانامو) هنوز هم در حال وقوع است.

گروه حقوق بشر یورومد مانیتور که شهادت‌های اسرای سابق فلسطینی را مستند کرده، گفت: اطلاعات جمع‌آوری‌شده به این نتیجه می‌رسد که ارتش اسرائیل به‌طور معمول و گسترده مرتکب جنایت‌های بازداشت خودسرانه، ناپدید کردن اجباری، قتل عمدی، شکنجه، رفتار غیرانسانی، خشونت و انکار محاکمه عادلانه می‌شود.

این گروه می‌گوید: همچنین زندانیان از دسترسی به غذا و مراقبت‌های پزشکی، از جمله مراقبت‌های حیاتی محروم بودند، بر روی آن‌ها آب دهان پرتاب می‌شد و مورد اعمال ظالمانه و تحقیرآمیز و آزار روانی، از جمله تهدید به مرگ، توهین، و سایر اشکال خشونت قرار می‌گرفتند.

انتهای پیام/

نظر شما