شناسهٔ خبر: 67311246 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

۵ راهکار موثر برای کاهش مصرف برق کولر آبی

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر چندی پیش اعلام کرد که استفاده از کولر گازی در مناطق گرم‎سیر، مصرف برق این مناطق در تابستان را تا ۶ برابر نسبت به زمان استفاده از کولر آبی افزایش می‌دهد و مبلغ قبض برق را نیز به ۲۴ برابر رقم پیشین می‌رساند. با این‌حال به‌صرف استفاده از کولرهای آبی در این ماه‌ها نمی‌توان از هزینه‌های نجومی قبض برق در امان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از کاماپرس، در این گزارش ۵ راهکار معرفی شده است که با رعایت آن‌ها می‌توان هزینه برق ناشی از کولرهای آبی را به‌مراتب کمتر کرد.

۱- استفاده از سایه‌بان کولر آبی

کولر آبی کار سرمایش هوا را با عبور دادن هوای گرم از روی پوشال‌های خیس تعبیه شده در یک محفظه فلزی انجام می‌دهد؛ بدیهی است که هر عاملی باعث کاهش راندمان این فرایند شود، مصرف برق را بالا خواهد برد و بالعکس. ناگفته پیدا است که قرار گرفتن یک محفظه فلزی بر روی پشت‌بام و در زیر نور آفتاب دمای آن را به‌میزان زیادی بالا خواهد برد و روند خنک کردن هوا را هزینه‌بر می‌کند.

به گزارش کاماپرس، راه حل این مشکل استفاده از سایه‌بان کولر آبی است. سایه‌بان‌ها از مواد مختلفی از حصیر گرفته تا کربن‌پلاست ساخته می‌شوند و ابعاد آن‌ها بسته به ظرفیت کولر متفاوت است. با نصب سایه‌بان ضمن ارتقا و بهبود عملکرد دستگاه‌ تا حد زیادی مصرف برق و انرژی آن نیز کاهش پیدا می‌کند. البته توصیه می‌شود کار نصب سایه‌بان به یک نصاب ماهر سپرده شود.

۲- استفاده از ترموستات کولرهای آبی

استفاده از ترموستات‌های آبی، به‌ویژه در هنگام شب نه‌تنها به بهینه‌ شدن مصرف برق کمک می‌کند بلکه با جلوگیری از سرد شدن بیش از حد دمای اتاق، برای اطمینان از سلامت خانواده و به‌ویژه کودکان نیز مهم است. با تنظیم دمای ترموستات بر روی دمای آرامش، که بهتر است برابر با ۲۳ یا ۲۴ و حتی‌الامکان بیشتر باشد، جلوی روشن ماندن بی‌دلیل کولر گرفته خواهد شد. زیرا ترموستات با رسیدن به این دما به‌طور خودکار کولر را خاموش می‌کند.

با استفاده از ترموستات کولر آبی نیاز به رعایت بسیاری از نکات صرفه‌جویی درمورد کولرهای آبی، خودبه‌خود رفع می‌شود؛ برای مثال این‌گونه نیاز به تذکر درمورد خاموش کردن کولر پیش از ترک منزل، یا تنظیم کولر روی دور تند برطرف می‌شود.

۳- سرویس منظم کولر آبی

روشن بودن طولانی‌مدت کولر در فصل گرما باعث فرسودگی قطعات آن می‌شود. علاوه‌براین کولر وسیله‌ای فلزی است که با آب کار می‌کند بنابراین احتمال زنگ‌زدگی و فرسودگی در آن بالا است. ناگفته نماند که قرار داشتن کولرهای آبی در محیط باز، آن را در معرض انواع آلودگی‌ها و آسیب‌ها قرار می‌دهد. مجموع این عوامل سرویس منظم کولر آبی را ناگزیر می‌کند.

بهتر است سرویس کولر به‌صورت سالیانه و قبل از به‌کارگیری مجدد آن در فصل گرم صورت بگیرد. سرویس کولر شامل مواردی مانند شست‌وشو، رسوب‌زدایی، روغن‌کاری و اطمبنان از سلامت قطعات آن است.

۵ راهکار موثر برای کاهش مصرف برق کولر آبی

۴- شست‌وشو و تعویض به‌موقع پوشال‌ها

آلودگی و افت کیفیت پوشال کولر نه‌تنها تهدیدی برای سلامتی سیستم تنفسی انسان است، بلکه راندمان کولر را نیز پایین می‌آورد. زمان مناسب برای تعویض پوشال، به کیفیت و سلامت پوشال قبلی بستگی دارد اما توصیه می‌شود این‌کار به‌طور منظم و در اوایل تابستان انجام شود.

۵- عایق کردن کانال کولر

هرگاه صحبت از جلوگیری از هدررفت انرژی باشد، پای عایق‌کاری به میان کشیده خواهد شد. کولرهای آبی و کانال‌بندی آن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امروزه عایق‌های کانال کولر در جنس‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند. در کنار عایق‌های پشم سنگ و پشم شیشه، عایق‌های جدید الاستومری نیز در بازار موجود هستند که کارایی بالایی دارند.

در پایان شایان ذکر است که شهروندان با مراجعه به سایت و اپلیکیشن باانرژی که از سوی توانیر طراحی و عرضه شده می‌توانند ضمن آگاهی از راهکارهای مختلف کاهش و مدیریت مصرف برق، همچنین اطلاع از میزان مصرف برق دستگاه‌های برقی خود از طریق بخش شبیه ساز اپلیکیشن باانرژی، از جوایز درنظر گرفته شده برای مشترکان خوش مصرف بهره‌مند شوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما