شناسهٔ خبر: 67309173 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

آیا درگاه پرداخت سامان بهترین انتخاب است؟

درگاه پرداخت سامان یا سپ یکی از درگاه های محبوب است که مزایا و معایب آن را ارزیابی و افق آینده شرکت سپ بیان شده است. درگاه پرداخت سامان یا سپ یکی از درگاه های محبوب است که مزایا و معایب آن را ارزیابی و افق آینده شرکت سپ بیان شده است.

صاحب‌خبر -

ماجرا این است که سپ اولین شرکت ارائه‌دهنده‌ خدمات پرداخت در ایران است که در مسیر عرضه‌ی ابزارهای پرداخت از جمله درگاه پرداخت و کارتخوان همیشه حضوری فعال و پر رنگ دارد. در واقع در ایران ۱۲ شرکت با نام PSP وجود دارد که ارائه‌دهندگان اصلی خدمات پرداخت محسوب می‌شوند و هر کدام زیرمجموعه‌ی یکی از بانک‌های بزرگ ایران هستند. در این میان شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش که آن را با نام "سپ" هم می‌شناسند، فعالیت خود را به‌عنوان زیرمجموعه‌ی بانک سامان در تیرماه ۱۳۸۲ در جزیره کیش شروع کرد و در حال حاضر  بیش از ۱۴۰۰۰ درگاه فعال اینترنتی دارد‌‌.

درگاه پرداخت سامان از مزیت‌های مختلفی برخوردار است که ایجاد امنیت و سرعت بالا در راس قرار می‌گیرد، اما همان‌طور که همه چیز مزایا و معایبی دارد، استفاده از درگاه بانک سامان هم می‌تواند مشکلات و محدودیت‌های خود را داشته باشد با این وصف سوال اصلی این است که آیا درگاه بانک سامان بهترین انتخاب است؟ برای پاسخ به این سوال شما نیاز به راهنمای انتخاب دارید؛ پس پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

نگاهی به درگاه پرداخت سامان  

 درگاه پرداخت سامان یکی از فعال‌ترین درگاه‌های مستقیم در ایران است که با نام تجاری سپ هم شناخته می‌شود. این درگاه امکانات متنوع و مختلفی از جمله: پرداخت قبوض، انتقال وجه، خرید اینترنتی و... را در اختیار کاربران خود می‌گذارد و از طریق شرکت پرداخت الکترونیکی سامان کیش (سپ) که زیر مجموعه‌ی بانک سامان است به متقاضیان ارائه می‌شود.‌

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم شرکت سپ فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ شروع کرده است و خدمات پرداخت الکترونیکی خود را به شکل کارتخوان، کارت و درگاه پرداخت اینترنتی به مشتریان ارائه می‌دهد. سپ با بهره‌مندی از مانیتورینگ مستقل و همچنین راه‌اندازی ITIL توانسته است خود را به عنوان یک شرکت نوآور و پیشرو در صنعت پرداخت الکترونیک در ایران و جهان معرفی کند.

 درگاه بانک سامان: بررسی مزایای درگاه

تعیین کارمزد توافقی با پذیرنده : یکی از خدمات و مزایای درگاه پرداخت بانک سامان در راستای تعیین کارمزد توافق با خود پذیرنده است.

درگاه پرداخت موبایلی : بانک سامان‌ برای ایجاد دسترسی آسان و سریع مشتریان امکان استفاده از درگاه پرداخت موبایلی را مهیا کرده است تا به این ترتیب مشتریان بتوانند با درج شماره موبایل لیستی از تمام کارت‌های بانکی خود را مشاهده کنند که با آن‌ها تراکنش انجام داده‌اند.

امکان استفاده از چند IP مختلف درگاه پرداخت سامان : با این امکان شما به عنوان پذیرنده‌ی درگاه پرداخت سامان می‌توانید برای انجام فرایند پرداخت، چند IP مختلف را به بانک اعلام و به مرور زمان از آن‌ها استفاده کنید.

ارائه‌ وب سرویس : درگاه پرداخت سامان با ارائه‌ی وب سرویس خود این امکان را به پذیرنده‌ها می‌دهد که به طور ۲۴ ساعته بتوانند روی گزارش فرایند تمام تراکنش‌ها نظارت داشته باشند.

قابلیت اتصال به بانک‌های مختلف : برای دریافت درگاه بانک سامان، داشتن حساب در این بانک الزامی نیست؛ چراکه این درگاه قابلیت اتصال به بانک‌های مختلف دولتی و خصوصی را دارد.

امنیت و سرعت بالا : به طور کلی تمام درگاه‌های مستقیم باید امنیت لازم را با ایجاد فضایی رمزنگاری شده و استفاده از ابزارها و فناوری امنیتی روز دنیا فراهم کنند، درگاه بانک سامان هم از این قاعده مستثنا نیست، علاوه بر این سرعت انجام تراکنش در این سیستم بالاست و همین مزیت باعث جذب کاربران بیشتری شده است.

دو چالش اصلی: معایب درگاه پرداخت سامان

کسر کارمزد از تراکنش‌ها: بانک سامان در مقابل خدمات پرداختی که به پذیرندگان ارائه می‌دهد، مقدار کارمزدی را هم دریافت می‌کند. کارمزد درگاه سامان طبق قرارداد بانک مرکزی  یک درصد از مبلغ هر تراکنش است و تا سقف ۴۰۰۰ ریال حساب می‌شود.

برای تراکنش‌های کمتر از 6/000/000 ریال، کسر کارمزدی به مبلغ 1/200 ریال از حساب پذیرنده تعیین شده است. برای تراکنش‌هایی با مبلغ بالاتر هم کارمزدی با نرخ  0/0002 تراکنش (تا سقف 40/000 ریال) در نظر گرفته شده است.

قابل ذکر است که این کارمزد و توافق بر روی آن برای صاحبان بسیاری از کسب‌وکارها و همچنین اشخاص حقوقی قابل مذاکره است. 

صرف زمان طولانی برای دریافت درگاه بانک سامان : از دغدغه‌های اصلی درگاه بانک سامان زمان دریافت و ایجاد این درگاه است که در مقایسه با درگاه‌های دیگر  نسبتاً طولانی‌ست. معمولاً این روند سه تا هفت روز کاری زمان می‌برد.

درگاه بانک سامان

ادعای شرکت سپ: در افق سال 1405 یکی از 7 شرکت برتر پرداخت الکترونیک در دنیا

به طور کلی شرکت سپ در اصلی‌ترین راه‌های پرداخت از جمله: دستگاه پوز(کارتخوان)، پرداخت اینترنتی، پرداخت موبایلی (USSD و اپلیکیشن) و همچنین کارت‌های پیش‌پرداخت بسیار فعال و پویا عمل می‌کند که همگی به پشتوانه‌ی نیروی انسانی جوان و متخصص و بهره‌گیری از ابزارهای نوین در صنعت پرداخت و فناوری‌های امنیتی است.

 با توجه به این موارد و فعالیت‌های بانک سامان در جهت بهبود و گسترش خدمات پرداخت انتظار می‌رود نسخه‌های بهتر و پیشرفته‌تری از درگاه بانک سامان مشاهده کنیم که می‌تواند افزایش سرعت در انجام فرایند تراکنش‌ها، بهبود رابط کاربری، بهینه‌سازی قابلیت‌ها و افزودن قابلیت‌های جدید و ... را در بر بگیرد.

از این جهت سپ ادعا می‌کند در افق سال 1405 می‌تواند به یکی از 7 شرکت برتر پرداخت الکترونیک در دنیا مبدل شود به طوری که با برنامه‌ریزی در جهت ارزش‌افزایی متمایز برای مشتریان و همچنین تمرکز برای نوآوری در ارائه‌ی راهکارهای جامع پرداخت بتواند بالاترین سهم بازار در صنعت پرداخت کشور را به خود اختصاص بدهد.

این را هم باید اضافه کنیم که براساس گزارش سامانه شاپرک درگاه پرداخت سامان در سال‌های اخیر در کنار درگاه سداد، به پرداخت و  سپهر جزو برترین درگاه‌های کشور بوده است.

از طرفی در سال ۱۴۰۱ درگاه پرداخت سامان در کنار درگاه به پرداخت ملت ۵۰ درصد سهم تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی را به خود اختصاص داده است که می‌تواند نشان دهنده‌ی محبوبیت این درگاه است.

 

 در نهایت درگاه بانک سامان به عنوان اولین ابزار مالی آنلاین از سال ۸۲ تا به الان توانسته است تجربه‌ی کاربران را بهبود ببخشد و سیستم ایمن و معتبری را در اختیار صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی قرار بدهد. این درگاه امکان دسترسی در بستر وب، موبایل و فضای درون برنامه‌ای را مهیا کرده است و می تواند در اولویت انتخاب شما باشد، اما برای یک تصمیم‌گیری درست در جهت تهیه درگاه بانک سامان بررسی جزئیات و مزایا و معایب این درگاه مهم است.

 

این محتوا حاوی تبلیغات میباشد

نظر شما