شناسهٔ خبر: 67309103 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

شازند جز نادرترین صنایع کشور در زمینه فضای سبز است؛

تقدیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اقدامات زیست محیطی پتروشیمی شازند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بازدید از مجتمع پتروشیمی شازند، این مجتمع را از لحاظ فضای سبز جز نادرترین صنایع کشور معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با حضور در مجتمع پتروشیمی شازند، از محل نگهداری موقت پسماند آهکی این مجتمع بازدید نمود.

در این بازدید که مسئولین اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی و شهرستان شازند نیز حضور داشتند، توضیحاتی در خصوص عقد قراداد فی مابین شرکت پتروشیمی شازند و کارخانه سیمان تهران با تاکید بر موضوع اقتصادی چرخشی در برنامه هفتم توسعه در خصوص ارسال و استفاده از پسماند آهکی به عنوان مواد اولیه تولید سیمان از سوی مهندس ساکی معاون تولید و رئیس مجتمع و نیز مهندس گنجی پور مدیر امور HSE پتروشیمی شازند ارائه شد.

دکتر سلاجقه در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی و امور بین الملل پتروشیمی شازند ضمن تشکر از اقدامات محیط زیستی این شرکت گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی، رفع معضل آب و هوای استان مرکزی به ویژه شهر اراک بوده است و با توجه به استقرار صنایع مادر در سطح استان، این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

تقدیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اقدامات زیست محیطی پتروشیمی شازند

پتروشیمی شازند و اتخاذ رویکرد مثبت زیست محیطی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: خوشبختانه شرکت پتروشیمی شازند یکی از مجموعه هایی است که رویکرد خوب و مثبتی را در خصوص حفاظت محیط زیست اتخاذ کرده و این مجموعه از لحاظ فضای سبز، جزء نادرترین مجموعه های کشور است.

معاون رئیس جمهور افزود: بازچرخانی فاضلاب تولیدی و نیز استفاده از ظرفیت های پسماندی از دیگر اقدامات موثر پتروشیمی شازند می باشد که در گذشته پسماند آهکی تولید شده در این مجتمع بلااستفاده بوده ، اما خوشبختانه قراردادی میان این شرکت و کارخانه سیمان تهران در سازمان حفاظت محیط زیست کشور منعقد شد که بر این اساس پسماند آهکی مجتمع پتروشیمی شازند جهت استفاده در فرایند تولید سیمان، به کارخانه سیمان تهران ارسال و با توجه به خلوص بالای آهک بازیافتی اشباع، مستقیم در چرخه تولید قرار می گیرد.

تقدیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اقدامات زیست محیطی پتروشیمی شازند

حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور از پتروشیمی شازند

سلاجقه خاطر نشان ساخت: در مجتمع پتروشیمی شازند روزانه شاهد تولید 9 تن لجن هاضم (با احتساب 70% رطوبت) هستیم که مدیران این مجموعه توانستند با به کارگیری فرایندهای دانش بنیان، از این لجن در تولید کود مورد نیاز فضای سبز مجتمع استفاده کنند و اینگونه از اقدامات موثر برای سازمان حفاظت محیط زیست کشور بسیار حائز اهمیت می باشد و ما از مجتمع پتروشیمی شازند حمایت خواهیم داشت.

یادآور می شود با توجه به مجموعه اقدامات موثر محیط زیستی از سوی شرکت پتروشیمی شازند و تاکیدات دکتر خلیلی نیا مدیریت عامل شرکت و با محوریت اداره محیط زیست امور HSE و نیز مشاور محیط زیستی شرکت، در راستای اتخاذ سیاست اقتصاد چرخشی، تمرکز بر استفاده از پسماند آهکی تولیدی حاصل از مرحله نمک زدایی تصفیه واحد پساب صنعتی (ET) پس از سه دهه از فعالیت شرکت، پس از ماهها آنالیزهای فنی با مطالعات دقیق کارشناسی و نیز رایزنی ها و توافقات بعمل آمده، برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور، لجن آهکی مجتمع پتروشیمی شازند به عنوان خوراک کارخانه سیمان تهران مورد استفاده قرار گرفته است و از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری بیش از 900 تن از این نوع پسماند به آن کارخانه ارسال شده است.

این اقدام کم نظیر پتروشیمی شازند که پایه طراحی آن بر اساس رعایت شاخص‌ های محیط زیستی بوده و نیز سیاست کلی آن در جهت حرکت به سمت شاخص ‌های بهتر از شرایط طراحی در کاهش انتشار آلاینده‌های محیط زیست می‌باشد، ضمن گسترش ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی، سبب همراهی و هماهنگی میان صنعت و محیط زیست در راستای حل مشکلات محیط زیست انسانی شده است.

تقدیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اقدامات زیست محیطی پتروشیمی شازند

تولید کود کمپوست در مجتمع پتروشیمی شازند

از دیگر پروژه های در دست اقدام شرکت پتروشیمی شازند استفاده لجن هاضم و ترکیب آن با پسماندهای تر آلی، سرشاخه های درختان و علف های هرز جمع آوری شده به منظور تبدیل آن به کود کمپوست (Compost) در جهت استفاده و حراست از پوشش فضای سبز موجود مجتمع می باشد که این امر نیز در راستای سیاست اقتصاد چرخشی در دستور کار شرکت قرار دارد.

پتروشیمی شازند پیشرو در کاهش فلرینگ در کشور

از پروژه های محیط زیستی مهم شرکت پتروشیمی شازند در سال گذشته می توان به اجرای پروژه فلر صفر Zero Routine Flaring (موسوم به ZRF) اشاره داشت که سبب کاهش چشمگیر گاز فلر مجتمع از 70 هزار تن در سال 1390 به حدود 10 هزار تن در ابتدای سال 1402 گردیده است که با اجرای کامل این پروژه برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور انتشار فلر در شرایط نرمال به صفر می رسد.

برچسب‌ها:

نظر شما