شناسهٔ خبر: 67308036 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امتناع سرگئی اسکریپال و دخترش از حضور در دادگاه مسمومیت سالزبری

اسکریپال‌ها که سال ۲۰۱۸ در منطقه سالزبری انگلیس مسموم شده بودند از شرکت در جلسه دادگاه درباره مسمومیت سالزبری خودداری کردند.

صاحب‌خبر -

روزنامه گاردین با انتشار گزارشی مدعی شد سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا از امنیت خود می‌ترسند و از شرکت در محاکمه مسمومیت سالزبری خودداری می‌کنند. آنها معتقدند که داده‌های کافی را در اختیار پلیس قرار داده اند، بنابراین شرکت شخصی آنها در دادگاه ضروری نیست.

اما نزدیکان داون استرجز زن انگلیسی که گفته می‌شود بر اثر مسمومیت جان باخته است، معتقدند که اسکریپال‌ها باید در لیست شاهدان قرار گیرند.

هنوز تصمیم نهایی در مورد این موضوع گرفته نشده است.

لندن معتقد است که روسیه ظاهراً در مسمومیت اسکریپال‌ها دست داشته است و استرجز پس از اینکه شریک زندگی‌اش شیشه‌ای از ماده‌ای که در پارک پیدا شده بود به او داد که به عقیده او عطر بود، قربانی تصادفی شد. انتظار نمی‌رود که مقامات انگلیس هیچ مدرکی ارائه کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه قبلاً اشاره کرده بود که در پرونده اسکریپال هیچ مدرکی دال بر گناهکار بودن روسیه وجود ندارد. او گفت که وزارت امور خارجه ده‌ها یادداشت دیپلماتیک به لندن ارسال کرد و خواستار دسترسی به تحقیقات و شهروندان آسیب دیده فدراسیون روسیه، درخواست کمک حقوقی و پیشنهاد همکاری و تحقیقات مشترک شد.

در چهارم ماه مارس سال ۲۰۱۸ (۱۳ اسفند ۱۳۹۶) اسکریپال و دخترش در حالی که بیهوش بودند بر روی نیمکتی بیرون از یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند.

انگلیس و متحدانش با استناد به ادعای کارشناسان این کشور مبنی بر استفاده از گاز عامل اعصاب ساخت روسیه و بدون ارائه هیچگونه مستنداتی، مسکو را متهم به دست داشتن در این حمله کردند. مقامات روسیه ضمن رد تمامی اتهامات مطرح شده، آنها را بی اساس خواندند.

سرگئی اسکریپال مامور اطلاعاتی سابق روسیه بود که برای سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس نیز کار می‌کرد.

مترجم: اعظم پورکند

نظر شما