شناسهٔ خبر: 67393446 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

در آستانه انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران؛

چرا باید ویژگی‌های مثبت حکمرانی به روش رئیسی استمرار پیدا کند؟

در آستانه انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران و با گذشت 40 روز از شهادت سیدابراهیم رئیسی، ویژگی‌های وحدت‌بخش و اخلاق سیاسی او بیشتر قابل درک است.

صاحب‌خبر -
چرا باید ویژگی‌های مثبت حکمرانی به روش رئیسی استمرار پیدا کند؟

فرهیختگان: ‌‌ در دنیای سیاست پیدا کردن آدم‌هایی که همه ایده‌ها و نظرات را فارغ از جناح‌بندی‌ها بشنوند و در بازی قدرت افراد غیرخودی را حذف نکنند، سخت است. شهید رئیسی ازجمله افرادی بود که تلاش می‌کرد در پیگیری مسائل و مشکلات موجود در کشور از افرادی که پیش از این دستی بر آتش اداره ارکان دولتی داشتند، استفاده کند. 

کمترین نتیجه شنیده‌شدن نقدها تضارب‌آرا میان گفتمان‌های مختلف برای حل یک چالش و رسیدن به نقطه نظر مثبت بود. امری که رئیس‌جمهور شهید تلاش می‌کرد تا در اداره دولت آن را محقق کند. 

فرامتن شنیده‌شدن حرف‌ها و به کار بستن برخی از آنها کمرنگ شدن دودستگی‌ها و اختلافات بود، امری که در منش سیاسی شهید رئیسی، پررنگ‌تر از دیگر مولفه‌ها دیده می‌شد و اثرات مثبتی نیز در حکمرانی کشور داشت.

سه روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد 1400 بود که خبر دیدار برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب با رئیسی منتشر شد. مدیران برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب از جمله افرادی بودند که در دیدار با رئیسی حاضر شدند و از اقدامات او در ریاست قوه قضائیه حمایت کردند. 

در فضای سیاسی کشور کمتر این اتفاق را شاهد بودیم که چهره‌های اصلاح‌طلب در میانه انتخابات از شخصی حمایت کنند که در نقطه مقابل جناح ‌سیاسی آنها قرار دارد. این ملاقات‌ها اما تنها محدود به دوره رقابت‌ها نشد. عبدالناصر همتی که یکی از نامزدهای انتخابات 1400 بود، در روایت خود بعد از شهادت رئیس‌جمهور به این موضوع اشاره کرد که قرار بود برای مطرح کردن نقد و نظرش در حوزه اقتصادی، به دیدار رئیسی برود که حادثه پرواز اردیبهشت مجال آن را فراهم نکرد.

ویژگی‌های اخلاقی او در کنش سیاسی‌اش، در مناظرات خودش را نشان می‌داد، او حاضر نبود به بهانه پیروزی بر رقیب دست به توهین و بداخلاقی بزند. او به این موضوع هم تاکید داشت که از کمک صاحب‌نظران فارغ از سلایق سیاسی بهره ‌می‌برد و علی‌رغم اینکه برنامه‌هایی برای اداره کشور ارائه می‌داد، اما راه را برای کمک گرفتن از دیگر کارشناسان و صاحب‌نظران هم نبسته بود.

اتفاقات تلخی که در پاییز 1401 رخ داد، فضای سیاسی کشور و جامعه را دچار آشوب کرد. رسانه‌های فارسی‌‌زبان تا توانستند از التهاب به‌وجود آمده، بهره‌برداری کردند و بر آتش ناآرامی‌ها دمیدند و تلاش کردند به بهانه این التهاب کشور را در آستانه فروپاشی و تجزیه قرار دهند. کلیدواژه‌ای که از طریق آن برآتش ناآرامی‌ها می‌دمیدند، «آزادی» بود.

برای اولین‌بار ریاست‌جمهوری، معاونتی تحت عنوان پیگیری حقوق و آزادی‌‌های اجتماعی را تعریف و یک وکیل را به این سمت منصوب کرد. انتصاب این معاونت در وهله اول نشان می‌داد رئیس‌جمهور قصد ندارد این موضوع را انکار کند، حساسیت جامعه و شیطنت رسانه‌های فارسی‌زبان را درک کرده است و می‌‌داند که باید این احساس را به جامعه منتقل کند که آزادی‌ و حقوق‌های اجتماعی آنها نادیده گرفته نخواهد شد.

سیاست‌خارجی ایران در دولت سیزدهم در متعادل‌ترین حالت خود قرار داشت. شهید رئیسی در مناظرات انتخاباتی به رویکرد متعادل ایران در سیاست‌خارجی و رابطه با غرب اشاره کرد. بعد از آغاز به کار دولت هم این امر به‌وضوح قابل مشاهده بود که دولت علی‌رغم تلاش برای مذاکرات با غرب، روی گسترش روابط با همسایگان و قدرت‌های منطقه نیز تمرکز کرده است.

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

نظر شما