شناسهٔ خبر: 67307014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پژوهشگران مشهدی موفق به ساخت سامانه «دارو رسان» در درمان سرطان شدند

مشهد- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به ساخت سامانه «دارو رسان» با فعالیت ضدسرطانی و قابلیت هدفمند رسانی داروهای شیمی درمانی نامحلول در آب شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتری شیمی دارویی و دانش آموخته دانشکده داروسازی این دانشگاه روز شنبه در این خصوص گفت: ایده ساخت این سامانه از آنجا شکل گرفت که داروهای شیمی‌درمانی به خاطر حجم توزیع بالا در بدن دارای عوارض جانبی زیادی است و استفاده از سامانه‌های دارورسانی می‌تواند سبب کاهش عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی شود.

سلمان عبدالله رمضانی افزود: طرح مذکور دارای سه مزیت مهم شامل قابلیت محلول‌سازی داروهای شیمی درمانی نامحلول در آب، قابلیت هدفمندرسانی و فعالیت ضد سرطانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در واقع بخشی از داروهای شیمی درمانی نامحلول در آب هستند و به منظور تزریق وریدی، یک سری تغییرات روی ساختار آنها صورت می‌گیرد که سبب می‌شود دز درمانی دارو افزایش یابد و این افزایش دز سبب بالارفتن عوارض جانبی می‌شود.

به گفته وی، این سامانه دارورسانی باعث محلول‌سازی داروهای شیمی نامحلول در آب بدون تغییر ساختار دارو می‌شود و در نتیجه کاهش دز درمانی و عوارض جانبی را به دنبال دارد.

رمضانی گفت: مزیت دوم این سامانه که یک فناوری راهبردی محسوب می شود و می تواند برای طیف وسیعی از داروهای شیمی درمانی نامحلول در آب استفاده شود، قابلیت هدفمندرسانی است که باعث تجمع و تمرکز دارو در تومور می‌شود، در حالیکه داروهای شیمی درمانی به صورت غیرهدفمند روی سلول‌ها و اندام‌های مختلف عوارض جانبی ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: مزیت سوم این سامانه فعالیت ضدسرطانی ذاتی آن است که در کنار اثر شیمی‌درمانی باعث هم‌افزایی تاثیر درمان و کاهش مقاومت دارویی و عوارض جانبی می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

نظر شما