شناسهٔ خبر: 67306243 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معرفی یک طرح منتخب دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ساخت سامانه دارورسانی با فعالیت ضدسرطانی

ساخت سامانه دارورسانی با فعالیت ضدسرطانی، به عنوان یکی از طرح‌های منتخب توسط معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی شد.

صاحب‌خبر -
ساخت سامانه دارورسانی با فعالیت ضدسرطانی
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، دانش آموخته دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره طرح پژوهشی «ساخت سامانه دارورسانی با فعالیت ضدسرطانی ذاتی و قابلیت هدفمندرسانی دارو‌های شیمی درمانی نامحلول در آب» گفت: این سامانه دارورسان هم فعالیت ضدسرطانی ذاتی دارد و هم یک نانوداروی چندجانبه هدفمند است.
 
دکتر سلمان عبداله رمضانی درباره جزئیات این طرح تحقیقاتی افزود: ایده ساخت این سامانه از آنجا شکل گرفت که دارو‌های شیمی درمانی به خاطر حجم توزیع بالا در بدن، عوارض جانبی زیادی دارند و استفاده از سامانه‌های دارورسانی می‌تواند سبب کاهش عوارض جانبی دارو‌های شیمی درمانی شود. 
 
وی ادامه داد: یکی از رویکرد‌های جدید در بحث دارورسانی شیمی درمانی، استفاده از سامانه‌های چند جانبه هدفمند است که ما موفق به ساخت یک پلیمر با فعالیت ضد سرطانی ذاتی شدیم که قابلیت هدفمندرسانی دارو‌های شیمی درمانی نامحلول در آب را دارد.
 
سه مزیت مهم طرح سامانه دارورسانی
 
این کارشناس شیمی دارویی درباره سه مزیت مهم طرح گفت: نخستین مزیت آن قابلیت محلول سازی دارو‌های شیمی درمانی نامحلول در آب است، چون بخشی از دارو‌های شیمی درمانی، نامحلول در آب هستند و به منظور تزریق وریدی، یک سری تغییرات روی ساختار آنها صورت می‌گیرد که سبب می‌شود دوز درمانی افزایش یابد و این افزایش دوز سبب بالارفتن عوارض جانبی می‌شود.
 
به گفته او، این سامانه دارورسانی باعث محلول سازی دارو‌های شیمی نامحلول در آب بدون تغییر ساختار دارو می‌شود و در نتیجه کاهش دوز درمانی و عوارض جانبی را به دنبال دارد.
 
دکتر رمضانی مزیت دوم طرح را قابلیت هدفمندرسانی دانست که باعث تجمع و تمرکز دارو در تومور می‌شود؛ در حالیکه دارو‌های شیمی درمانی به صورت غیرهدفمند روی سلول‌ها و اندام‌های مختلف عوارض جانبی ایجاد می‌کنند.
 
وی ادامه داد: مزیت سوم این سامانه، فعالیت ضدسرطانی ذاتی آن است که در کنار اثر شیمی‌درمانی باعث هم افزایی تاثیر درمان و کاهش مقاومت دارویی و عوارض جانبی می‌شود و این سه مزایا با هدفمندرسانی پیش ساز نامحلول در آب داروی ایرینوتکان (SN-۳۸) تا مرحله مطالعات حیوانی تایید شده است.
 
سامانه دارورسانی، پژوهش‌ی نوین در زمینه نانوشیمی درمانی
 
دکتر رمضانی همچنین ساخت دارورسان چند جانبه هدفمند را جزء پژوهش‌های نوین در زمینه نانوشیمی درمانی خواند که در رویداد حمایت از پایان‌های محصول محور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری (فن­تز) برگزیده شد و مورد حمایت کانون مالکیت دارایی‌های فکری جهت ثبت اختراع و تحت حمایت ستاد زیست فناوری و پزشکی دقیق جهت توسعه فناوری قرار گرفت.
 
وی گفت: این سامانه یک فناوری راهبردی محسوب شده و می‌تواند برای طیف وسیعی از دارو‌های شیمی درمانی نامحلول در آب به عنوان یک پایه دارورسان و بَستری برای پژوهش‌های بعدی در این حوزه استفاده شود و امیدواریم این دستاورد در مطالعات پیش بالینی و بالینی هم موفق شود.
 
دانش آموخته دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با قدردانی از حمایت استاد دکتر خلیل آبنوس، گفت: تمرکز پژوهشی وی بر روی ساخت سامانه‌های نوین شیمی درمانی است و بستر پژوهشی را به لحاظ علمی و امکانات، برای من فراهم کردند و ایده این طرح نیز برگرفته از درس‌های استاد بوده که این پیروزی را به وی و اساتید و جامعه علوم پزشکی تبریک می‌گویم.

نظر شما