شناسهٔ خبر: 67306662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان

۲۰۸ پرونده قصور پزشکی در زنجان تشکیل شد

زنجان - ایرنا - مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان گفت:‌ سال گذشته ۲۰۸ پرونده مربوط به قصور پزشکی در این اداره تشکیل شد و دندانپزشکی بیشترین تعداد این نوع پرونده‌ها را به خود اختصاص داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرشاد طهماسبی روز شنبه در نشست خبری، افزود:‌ معاینات مربوط به حوزه زنان و زایمان و جراحی ها در رده های دوم و سوم فراوانی پرونده‌ها در قصور پزشکی است.

وی با بیان اینکه زنجان جزو چهار استان اول کشور در بیشترین تعداد نزاع است، یادآور شد: بیشترین مراجعات پزشکی قانونی زنجان معاینات بالینی شامل نزاع و تصادفات است که بر این اساس سال گذشته ۴۰ هزار و ۱۲۸ مورد معاینه انجام شد که نسبت به مدت مشابه قبل ۶ درصد افزایش داشت.

طهماسبی، تعداد معاینات بالینی انجام شده در پزشکی قانونی زنجان را طی ۲ ماه نخست امسال پنج هزار و ۶۱۰ مورد عنوان کرد و افزود:‌ این میزان هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی معاینات اجساد طی این مدت را ۱۵۸ مورد بیان کرد و گفت:‌ این میزان نسبت به مدت مشابه قبل ۲.۵ درصد افزایش یافته است و فوتی های ناشی از تصادفات نیز ۶۲ مورد بود که ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

مدیرکل پزشکی قانونی زنجان پرونده های تشکیل شده در کمیسیون پزشکی این اداره کل را با ۲۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل ۷۱ فقره بیان و تصریح کرد:‌ استان زنجان به لحاظ تعداد پرونده های تشکیل شده در کمیسیون پزشکی رتبه اول را در کشور دارد.

طهماسبی یکی از رسالت های پزشکی قانونی را صدور مجوز برای سقط جنین بیان کرد و اظهار داشت: پس از تایید نهایی برای صدور مجوز سقط، سن جنین نباید بیشتر از ۱۸ هفته و پنج روز باشد.

وی ابتلای جنین به بیماری خاص و منجر به عسر و حرج والدین و یا ادامه بارداری با احتمال خطر جانی برای مادر را از عوامل صدور مجوز برای سقط جنین ذکر کرد و یادآور شد:‌ بر این اساس سال گذشته از ۱۴۳ درخواست سقط جنین برای ۱۳۷ مورد مجوز صادر شد.

طهماسبی با اشاره به شروع فصل گرما و افزایش استفاده از کولرها اظهار داشت: بیشترین میزان برق گرفتگی در این فصل مربوط به سرویس کولرهای آبی است.

وی با تاکید بر لزوم انجام این امر از سوی متخصصان و فنی کاران، خاطرنشان کرد:‌ سالانه ۱۰ تا ۱۲ نفر بر اثر برق گرفتگی ناشی از تعمیر کولر در استان جان خود را از دست می دهند که این تعداد سال قبل به پنج نفر رسید.

طهماسبی گفت:‌ امسال دستگاههای متولی امر باید در این خصوص اطلاع رسانی و آگاهی دهی لازم را داشته باشند و افراد باید هنگام سرویس وسایل برقی، انرژی برق را از کنتور اصلی قطع و از ابزار عایق و ایمن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر پزشکی قانونی در ۶ شهرستان استان فعال است و کارهای این اداره کل با سختی بالا و فشردگی انجام می شود، گفت:‌ سر و کار داشتن با انسان های متالم،‌ کمبود نیروی انسانی و بدون تصدی بودن حدود ۵۰ درصد پست ها،‌ نبود فضای فیزیکی مناسب برای کارکنان و ارباب رجوع و کفاف نداشتن اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی از مهمترین دغدغه و چالش های اداره کل پزشکی قانونی استان زنجان است.

نظر شما