شناسهٔ خبر: 67306591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۵۰۴ هکتار بافت فرسوده در شهر قزوین

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین گفت: شهر قزوین دارای ۵۰۴ هکتار بافت فرسوده است که ۷۰ درصد آن در منطقه جنوبی شهر قرار دارد.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد علمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین با تاکید بر نوسازی، بازسازی و بهسازی بافت فرسوده گفت: طرح‌های بازآفرینی شهری در قزوین با هدف بهبود بافت‌های فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی شهری به طور رسمی از سال ۹۴ آغاز شده که شامل طرح‌های مختلفی در زمینه نوسازی مسکن، بهبود زیرساخت‌ها، و توسعه امکانات عمومی است.

وی با بیان اینکه طرح‌های بازآفرینی در قزوین با رویکرد‌های جامع و چندجانبه انجام می‌شوند، اضافه کرد: این طرح‌ها ویژگی‌هایی از جمله توسعه پایدار، تاکید بر حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، ارتقای کیفیت زندگی، فراهم کردن دسترسی بهتر به خدمات شهری مانند حمل‌ونقل، بهداشت، آموزش و تفریح، مشارکت اجتماعی، جلب مشارکت فعال ساکنان و جامعه محلی در فرایند برنامه‌ریزی و اجرا را در بر می‌گیرد.

علمی ادامه داد: هویت تاریخی و فرهنگی با مرمت و نگهداری بنا‌ها و تلفیق آنها با طرح‌های جدید، نوسازی و بهبود زیرساخت‌های شهری مانند شبکه‌های آب، برق، گاز و فاضلاب، تقویت و توسعه کسب‌وکار‌های محلی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ایجاد فضا‌های عمومی، پارک‌ها و فضا‌های سبز، بهبود زیبایی‌شناسی شهری، توسعه حمل‌ونقل پایدار، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از دیگر ویژگی‌های طرح بازآفرینی است.

این مسئول بیان کرد: این طرح‌ها معمولا با همکاری سازمان‌های دولتی، شهرداری‌ها، بخش خصوصی و جامعه محلی به اجرا درمی‌آیند و هدف اصلی آنها ایجاد شهری پویا، پایدار و زیست‌پذیر برای همه ساکنان است.

علمی با بیان اینکه بافت‌های فرسوده در قزوین با مسائل و مشکلات متعددی مواجه هستند، گفت: این مشکلات شامل کاهش کیفیت ساختاری ساختمان‌ها، زیرساخت‌های ناکارآمد، ترافیک و دسترسی نامناسب است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین افزود: مشکلات زیست‌محیطی، کمبود امکانات و خدمات عمومی، مسایل اجتماعی، تراکم جمعیتی بالا، مشکلات امنیتی، فرسودگی اقتصادی از دیگر مشکلات این مناطق است که این مسایل بر نیاز فوری به بازآفرینی و بهسازی بافت‌های فرسوده در قزوین تاکید دارد.

نظر شما