شناسهٔ خبر: 67305346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

این گزارش در حال تکمیل است

خلاصه اخبار مجلس، ۲تیر؛ بررسی روند حمایت از تولید و اشتغال پایدار

مژگان رساپور

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (شنبه) دوم تیر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،‌ جلسه علنی مجلس به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بررسی گزارش وزیر اقتصاد و دارایی در مورد حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی موضوع نحوه اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و عملکرد منابع مالی موضوع این تبصره و برنامه‌های آن وزارتخانه در خصوص اجرای تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار قرار گرفت.

خلاصه اخبار مجلس، ۲تیر؛ بررسی روند حمایت از تولید و اشتغال پایدار

سید احسان خاندوزی با حضور در صحن علنی مجلس ضمن ارائه گزارشی درباره روند حمایت از تولید و اشتغال پایدار با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در آخرین دیداری که با اعضای هیات دولت داشتند ، خاطرنشان کرد: امروز در تیرماه سال ۱۴۰۳ نه تنها اقتصاددان‌های داخلی بلکه نهادهای اقتصادی بین‌المللی نیز رسما به آثار اقتصادی کلان سیاست‌های اخیر اعتراف دارند.

وزیر اقتصاد افزود: آمارها نشان می‌دهد که با تلاش‌های دولت سیزدهم متوسط رشد اقتصادی کشور در طول سه سال فعالیت این دولت رکورد شکست و به بیش از ۴.۵ درصد رسیده است.

در ادامه تعدادی از نمایندگان از روند پرداخت تسهیلات خرد اشتغال، مسکن و فرزندآوری توسط بانک‌ها انتقاد کرده و خواستار اصلاح این روند شدند.

در جریان بررسی گزارش وزیر اقتصاد در مورد حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان این‌که «پایداری اشتغال وابسته به پایداری تولید است»، گفت: پرداخت تسهیلات اشتغال به تنهایی نمی‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند.

 بابک نگاهداری افزود: تولید به طور طبیعی به خاطر شوک‌های طبیعی عرضه یا تقاضا در معرض ناپایداری قرار دارد اما مساله از آنجایی آغاز می‌شود که دولت به جای تلاش برای افزایش پیش بینی بازار و ایجاد بازارهای جدید با صدور بخشنامه‌های ممنوعیت صادراتی یا ممنوعیت واردات، شوک‌هایی سیاستی را به بازار تحمیل کند.

همچنین تعداد دیگری از نمایندگان مجلس از روند پرداخت تسهیلات خرد اشتغال، مسکن، گندم کاران و عملکرد بانک‌ها انتقاد کرده و خواستار اصلاح این روند شدند.

وزیر اقتصاد و امور دارایی در بخش دیگری از توضیحات خود تصریح کرد: کارمندان دولت متوسط سالانه ۱۵ میلیون تومان مالیات می‌پردازند که تنها کمتر از دو قشر اصناف می‌باشد و به طور کلی اصناف علی‌رغم نقشی که در اقتصاد کشور دارند سهم شش درصد در کل مالیات کشور دارند.

خاندوزی پس از استماع نظرات نمایندگان تاکید کرد: برخی از بزرگان نکاتی را تذکر دادند که بنده حتما مدنظر قرار خواهم داد.

در جمع‌بندی مطالب مطرح شده در جریان بررسی گزارش وزیر اقتصاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۲، ۳۱ همت برای تولید در نظر گرفته شد که با احکامی بودجه به ۷۷ همت رسید که از میزان ۳۱ همت عملیاتی شده، همچنین از این مقدار تنها ۱۳۴۷ همت نقدی و بقیه اوراق قرضه است.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: علاوه بر این ۱۰۰ همت تکلیف بانک‌ها بوده که به خوبی عملیاتی نشده است؛ لذا بانک‌ها انباشت این مبالغ را دارند و نظارتی بر کار آن‌ها نمی‌شود. قرار بود ۳۱ همت در سال ۱۴۰۲ به صورت تلفیقی به بانک‌ها داده شود که تا ۳ برابر افزایش پیدا کند اما بانک‌ها همراهی لازم و کافی در این رابطه نداشتند.

ناطقین مجلس

شیخی‌زاده: رفع بیکاری و تورم در اولویت رئیس‌جمهور آینده قرار بگیرد

آریایی‌نژاد: رییس‌جمهوری با بیشترین قرابت به رییس‌جمهور شهید انتخاب شود

معتمدی‌زاده: کاندیداها با مردم صادق باشند

عظیمی‌راد: بانک‌ها حق بنگاهداری ندارند

گودرزی: مردم در انتخابات هشتم تیرماه حماسه‌ای دیگر خواهند آفرید

رضازاده خواستار رسیدگی به وضعیت آب در روستاهای مشکین شهر شد

***

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز،‌ نمایندگان  با ۱۳۰ رای موافق، ۴۶ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی موافقت کردند.

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه به عنوان متقاضی تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار کرد: سنت حسنه مجالس گذشته تشکیل کمیسیون ویژه تولید بوده که اعضای آن نیز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند که  بهبود محیط کسب‌وکار، رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور، حمایت از کالای ایرانی، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها را از جمله قوانین مصوب در این کمیسیون است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

سعیدی: تشکیل کرمان جنوبی هرچه زودتر انجام شود

محمدبیگی: کاندیداهای جریان انقلاب اجماع کنند

نماینده میناب: در آبرسانی به روستاها و شهرها تسریع شود

حاجی دلیگانی: سهام عدالت به واجدین آن پرداخت شود

انتقاد نماینده رودسر از عدم پرداخت مطالبات چایی‌کاران

انتقاد مقصودی از شیوه مدیریتی در شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی

بیگلری: بازارچه‌های مرزی در سقز و بانه بازگشایی شود

سپهوند: صدای جانداران در حیات وحش زاگرس را بشنوید

انتقاد پولادی از پرداخت نشدن وام ازدواج

ذاکر: نقش اصناف در مشارکت‌های سیاسی و حل اشتغال بسیار مهم است

بیگدلی: قوه قضائیه به پرونده شرکت‌های کلاهبرداری خودرویی ورود کند

***

در ادامه جلسه علنی امروز، علی نیکزاد نائب رئیس مجلس ضمن تشکر از امدادرسانی ها برای زلزله کاشمر گفت: از وزارت کشور، بنیاد مسکن و آموزش و پرورش خواهانیم تا روند بازسازی مدارس، منازل و ...هرچه زودتر انجام گیرد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای فرا رسیدن هفته قوه قضاییه را گرمی داشتند.

انتهای پیام

نظر شما