شناسهٔ خبر: 67304978 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اجرای دونفره کیم-پوتین یک تهدید واقعی برای جهان خواهد بود!/ گزارش بلومبرگ

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی کوتاه درباره نزدیکی و همراهی رهبران روسیه و کره شمالی نوشته که «اجرای دونفره کیم-پوتین یک تهدید واقعی برای جهان خواهد بود»! این مطلب به بهانه نخستین سفر ولادیمیر پوتین به پیونگ‌یانگ و تدارکات مفصل کره شمالی برای استقبال از او نوشته شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از شبکه خبری بلومبرگ؛ کیم جونگ اون در استقبال از اولین سفر ولادیمیر پوتین به کره شمالی در 24 سال گذشته هر کاری از دستش برمی‌آید، انجام خواهد داد. اون شخصاً از پوتین در فرودگاه استقبال خواهد کرد و در ادامه نیز نمایش‌های باشکوهی از تحسین و ابراز علاقه عمومی مردم کره شمالی به رئیس‌جمهور روسیه در خیابان‌های پیونگ‌یانگ برگزار خواهد شد.

دیدار پوتین با کیم جونگ اون فارغ از تمام پژواک‌های جذابی که یادآور کیش شخصیتی دوران استالین و روابط تاریخی این دو کشور در دهه 1950 است؛ چالش امنیتی بسیار مدرنی نیز برای ایالات متحده و متحدانش به شمار می‌آید. کیم تعهد کرده که به طور «بی‌قیدوشرط» از روسیه و پوتین در جنگ علیه اوکراین حمایت کند- و به این منظور زرادخانه عظیم تسلیحات نظامی کره شمالی را برای کمک به ارتش روسیه به صف کشیده است. سازمان‌های اطلاعات و امنیت آمریکا و کره جنوبی تخمین می‌زنند که پس از دیدار کیم از روسیه در سپتامبر سال گذشته به احتمال زیاد میلیون‌ها گلوله توپ به سوی مسکو سرازیر شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در این زمینه نوشته که از زمان بازدید کیم از روسیه در سپتامبر گذشته، همکاری‌های نظامی، اقتصادی و سایر همکاری‌های بین کره‌شمالی و روسیه به ‌شدت افزایش یافته است و این هم نگرانی ایالات‌متحده، کره‌جنوبی و شرکا و متحدان آن‌ها را موجب شده- که بر این باورند که کره‌شمالی توپخانه، موشک و سایر تسلیحات متعارف را برای حمایت از روسیه در جنگ این کشور در اوکراین در اختیار این کشور قرار داده و البته در ازای آن هم فن‌آوری‌های پیشرفته نظامی و کمک‌های اقتصادی از روسیه دریافت خواهد کرد.

دریافت این حمایتها برای پوتین حیاتی است. به خصوص که ارتش او این روزها در شرایطی با نیروهای اوکراینی مقابله می‌کند که پس از ماه‌ها کمبود اسلحه و امکانات نظامی، تازه میلیاردها دلار تسلیحات جدید از آمریکا و اروپا تحویل گرفته‌اند.

کیم علاقه شخصی خاصی نیز به روابط نزدیک‌تر با روسیه دارد. به خصوص که روسیه به طور بالقوه می‌تواند فن‌آوری مورد نیاز برای کمک به برنامه ماهواره‌های جاسوسی کره شمالی را در اختیار این کشور قرار دهد. این در حالی است که به تازگی تنش‌های بین پیونگ‌یانگ و کره جنوبی افزایش یافته است- که از جمله آن‌ها می‌توان به درگیری‌هایی اشاره کرد که سربازان دو طرف در امتداد مرز شدیداً مستحکم کره با هم داشته و در واقع در کقابل یک‌دیگر ایستاده‌اند.

این‌ها همه در راستای تقویت این تصور است که در سال‌های اخیر، یعد از چندین و چند دهه سکوت و انفعال، دولت‌های اقتدارگرا برای ایجاد انواع و اقسام چالش‌های بی‌سابقه برای جهان دموکراتیک دور هم جمع شده‌اند.

چین به عنوان حامی سیاسی اصلی پیونگ‌یانگ این روزها در حال تقویت روابط اقتصادی خود با روسیه است- و پوتین را در امر کاهش فشار تحریم‌های اعلام‌شده به دلیل تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین کمک می‌کند. تنش‌های سیاسی و نظامی بین پکن و ایالات متحده آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور در آسیا نیز در این چند وقت اخیر به طور مستمر در حال افزایش بوده است.

پوتین در حال تقویت روابط روسیه با جمهوری اسلامی ایران نیز هست- که با گروه‌های نیابتی‌اش درگیری‌های زیادی با متحدان ایالات متحده در سراسر خاورمیانه دارد.

در این راستا؛ بسیاری درباره جنبه‌های طعنه‌آمیز حضور ولادیمیر پوتین در روسیه نوشته‌اند که «با این که هجو کردن تئاتر کمدی‌سیاسی پوتین در کره شمالی آسان به نظر می‌رسد، ولی باید به این موضوع نیز توجه داشت که دیدار او با کیم پیامدهای بالقوه تراژیک و تهدیدآمیزی برای کانون‌های جهانی خواهد داشت.

متن کامل این گزارش را در بلومبرگ بخوانید

نظر شما