شناسهٔ خبر: 67292129 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

ابعاد مشارکت راهبردی جامع روسیه و کره شمالی

روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه با بیان ابعاد توافق مشارکت راهبردی جامع روسیه و کره شمالی ازجمله هشدار روسیه به غرب، گفت: روسیه به دنبال طراحی برنامه‌ای برای تقویت ارتباط ملت با ملت است و در این میان برنامه ویژه‌ای برای توسعه روابطش با کره شمالی دارد و به نظر می‌آید پیونگ یانگ از این رویکرد استقبال کرده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در رأس هیئتی بلندپایه پس از نزدیک به ربع قرن به پیونگ یانگ رفته است، با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو کرد.


رئیس جمهور روسیه پس از مذاکرات با اون و امضای توافق مشارکت راهبردی جامع با کره شمالی اعلام کرد، مسکو و پیونگ یانگ متعهد شدند در صورت حمله به یک طرف، طرف دیگر به کمک بیاید. مسکو و پیونگ یانگ هر دو سیاست خارجی مستقلی دنبال می‌کنند و زبان باج‌خواهی و دیکته کردن را نمی پذیرند.

سفر پوتین از این واقعیت پرده برمی دارد که سیاست و راهبرد آمریکا در راستای انزوای روسیه کاملاً شکست خورده است


روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه درباره ابعاد سفر پوتین به کره شمالی و تأثیرات همکاری مسکو و پیونگ یانگ به «راهبرد معاصر» گفت: سفر به کره شمالی چهارمین سفر پوتین از دوره ریاست جمهوری جدیدش به شمار می رود و در هفته های آینده نیز سفر به چهار یا پنج کشور مهم آسیایی را در دستور کار دارد.

 


 وی با بیان اهمیت سفر راهبردی پوتین به کره شمالی افزود: سفر پوتین از این واقعیت پرده برمی دارد که سیاست و راهبرد آمریکا در راستای انزوای روسیه کاملاً شکست خورده است، زیرا رئیس جمهور روسیه در سفرهای مختلف ابعاد متفاوتی دنبال می کند که به زیان آمریکا و غرب تمام می شود.


تحلیلگر مسائل روسیه یادآور شد: پوتین در سفر به کشورهای مختلف و مقاصدی که در آینده خواهد داشت محورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی و نظامی را دنبال می کند؛ بنابراین سفرهای چند جانبه ای در دستور کار رئیس جمهور روسیه در راستای تقویت مناسبات دوجانبه قرار دارد. به دلیل چند جانبه گرایی روسیه، مالزی نیز خواستار عضویت در سازمان بریکس شده، اما موضوع کره شمالی و تقویت ارتباطات روسیه با این کشور از مناظر دیگری حائز اهمیت است.


مدبر گفت: طبق یادداشت منتشر شده از پوتین در یکی از مطرح ترین روزنامه های کره شمالی خطاب به ملت کره، روسیه به دنبال طراحی برنامه ای برای تقویت ارتباط ملت با ملت است و در این میان برنامه ویژه ای برای توسعه ارتباطات خود با کره شمالی دارد و به نظر می آید پیونگ یانگ از این رویکرد استقبال کرده است.


وی درباره تحریم مردم کره شمالی به وسیله آمریکا تصریح کرد: طرح همکاری و نزدیکی ملت های روسیه و کره شمالی به این دلیل برجسته شده که آمریکا روایتگری دیگری برخلاف واقعیت از مردم آن کشور عنوان و حتی آنها را تحریم قضایی کرده است، لذا فدراسیون روسیه به مردم و دولت کره در دور زدن تحریم ها کمک شایان توجهی خواهد کرد.

پوتین  برنامه ویژه‌ای ناظر بر هشدار پیشین به غرب دارد که اگر سلاح‌های خود را در اختیار اوکراین قرار دهند، مسکو دشمنانشان را تجهیز خواهد کرد


تحلیلگر مسائل روسیه یادآور شد: پوتین در دیدار با رهبر کره شمالی نکته قابل تاملی بیان کرد، مبنی بر اینکه پیشرفت این کشور در ۲۴ سال گذشته شگفت انگیز است، در حالی که با جست وجوی ساده در رسانه های غربی متوجه می شویم تصویری که غرب از کره شمالی ارائه می دهد، کشوری ویران شده، بدوی و صحرانشین است؛ درحالی که تصاویر منتشر شده از زندگی مردم کره شمالی نشان می دهد غربی ها با مردم جهان صادق نیستند.

 


وی گفت: سیاست روسیه با توجه به کلیدواژه بیان شده از سوی پوتین که کره شمالی برای مقابله با استعمار نوین و دیکتاتوری آمریکا و استانداردهای دوگانه با قدرت و قوت ایستاده، سیاستی ترکیبی است؛ یعنی علاوه بر تقویت نقش کره در معادلات جهانی قصد دارد زمینه های لازم را برای ایجاد صلح و تفاهم میان دو کره فراهم کند؛ ضمن اینکه روسیه در این میان نقش قابل توجهی ایفا خواهد کرد و برنامه ویژه‌ای در حوزه مراودات اقتصادی با کره شمالی دارد.


مدبر در زمینه همکاری های نظامی روسیه و کره شمالی عنوان کرد: پوتین  برنامه ویژه‌ای ناظر بر هشدار پیشین به غرب دارد که اگر سلاح‌های خود را در اختیار اوکراین قرار دهند، مسکو دشمنانشان را تجهیز خواهد کرد. به نظر می آید رئیس جمهور روسیه در سفر به کره شمالی پیام هشدار خود را عملی کرد؛ لذا مهم‌ترین دستاورد ویژه همکاری میان پیونگ یانگ و مسکو، مقابله با آمریکا و انگلیس و پاسخ به اقداماتی است که ناتو در حوزه  اوکراین برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه طراحی می کند.


وی گفت: با وجود اینکه برخی گمان می کردند روسیه به دنبال وارد کردن تسلیحات نظامی از کره شمالی است، شاهدیم آدرس غلطی به افکار عمومی داده شد و قرار است روسیه به کره شمالی سلاح بدهد؛ موضوعی که به نگرانی و سراسیمه شدن غربی ها ازجمله آمریکا منجر شده است.

 

نظر شما