شناسهٔ خبر: 67303958 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیش‌بینی تولید ۳۵ هزار تُن گندم در ملایر

همدان- ایرنا- مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر پیش‌بینی کرد که در سال زراعی جاری ۳۵ هزار تُن گندم و حدود ۳۵ هزار تُن جو در این شهرستان با توجه به بارندگی‌های خوب و نظارت کارشناسان، تولید شود.

صاحب‌خبر -

«علیرضا زنگنه» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از ۳۵ هزار تُن تولید جو در این شهرستان، ۱۲ هزار تُن آن را از کشاورزان خریداری کنیم.

وی افزود: برای گندم نیز پیش‌بینی می‌شود ۳۵ هزار تُن تولید را کشاورزان تحویل سیلوها و مراکز خرید گندم دهند که در این زمینه سه مرکز خرید دولتی در سطح شهرستان پیش‌بینی شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: سیلوی سامن با ظرفیت ۲۰ هزار تُن، سالانه بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تُن گندم را خریداری و ذخیره می‌کند و امسال نیز آماده خرید گندم تولیدی در این شهرستان است.

زنگنه ادامه داد: علاوه بر این سیلوی ازندریان با ظرفیت خرید ۳۰ هزار تُن و مرکز خرید «خردمند» با ظرفیت سه هزار تُن گندم مهیا شده و کارخانه آرد حاجی‌آباد نیز سالانه تا ۱۵ هزار تُن ظرفیت خرید دارد.

وی یادآور شد: امسال مرکز خرید «الفاوت» را نیز احیا کردیم که تا سقف یک‌هزار و ۵۰۰ تُن ظرفیت خرید گندم را دارد.

مبارزه با سن غلات در ۴۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر حفظ محصولات کشاورزی را یکی از اولویت‌های اصلی کشاورزی به ویژه در بخش غلات برشمرد و گفت: سال گذشته در تمامی سطح زیرکشت محصولات آبی و دیم، پایش سن غلات صورت گرفت.

زنگنه ادامه داد: در این راستا مزارع گندم و جو این شهرستان که آلوده به سن غلات بودند، با نظارت کارشناسان طی ۲ مرحله در سطح ۴۰ هزار هکتار مبارزه انجام شد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۲۴ تُن کودهای یارانه‌دار شامل ۱۰ هزار و ۵۴۷ تُن کود شیمیایی ازته، سه هزار و چهار تُن کود فسفاته و یک‌هزار و ۳۷۳ تُن کود پتاس بین بهره‌برداران توزیع شد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها را یکی از طرح‌های مهم جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: متولی این طرح ستاد اجرایی فرمان امام راحل است که سیاست اصلی آن تبدیل آیش زرد به سبز است.

تحقق ۷۵ درصدی جهش تولید در دیم‌زارهای ملایر

به گفته زنگنه؛ این طرح در دیم‌زارهایی که یک سال می‌خوابد و کشت صورت نمی‌گیرد و آیش است، سال بعد محصول کشت می‌شود و کشاورزان از حمایت بیمه‌ای، کودهای زیرمغذی سموم و مشاوره‌های فنی و تخصصی این طرح برخوردار می‌شوند و کارشناسان از مرحله کاشت، داشت و برداشت در کنار کشاورزان هستند.

وی با بیان اینکه ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم گندم و جو این شهرستان زیرپوشش طرح جهش تولید است، افزود: سهمیه سال گذشته این شهرستان چهار هزار و ۵۱۸ هکتار بود که تاکنون در سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم اجرا شده است.

زنگنه گفت: تاکنون ۷۵ درصد از طرح جهش تولید در اراضی دیم این شهرستان در تبدیل آیش به سبز تحقق یافته که به پایداری طرح، افزایش عملکرد محصول سال بعد، افزایش درآمد کشاورزان و افزایش تولید کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا؛ مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر ۳۷ هزار و ۵۲۰ هکتار و مساحت اراضی باغی ۱۶ هزار و ۶۱۶ هکتار است که در مجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود ۶۰ هزار هکتار است.

نظر شما