شناسهٔ خبر: 67303756 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد جمعیتی دزفول پایین تر از نرخ جانشینی جمعیت است

دزفول – ایرنا – رییس مرکز بهداشت دزفول با بیان اینکه میانگین نرخ جانشینی جمعیت ۲.۵ است، گفت: نرخ رشد جمعیت دزفول ۱.۷۴ (کودک به ازای هر زن) است که ۰.۷۶ صدم درصد پایین تر از نرخ جانشینی جمعیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، محمدعلی شفیعی نیا روز شنبه بیان کرد: چنانچه شاخص جمعیتی تغییر پیدا نکند و روند کنونی کاهش رشد جمعیت تداوم یابد، در سال ۱۴۲۰ تعداد سالمندان جامعه ۲ برابر امروز خواهد رسید و به ازاِی هر پنج نفر یک سالمند در جامعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه همه کشورهای سالمند، تغییر سیاست‌های جمعیتی را در پیش گرفته‌اند، افزود: افزایش هزینه‌های درمانی کشور و خانواده‌ها، کاهش تولید اقتصادی و همچنین افزایش چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی از جمله چالش‌هایی است که کشورهای سالمند با آن مواجه هستند.

رییس مرکز بهداشت دزفول با اشاره به ضرورت جوان سازی جمعیت و اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ گفت: مهمترین راهکار مقابله با بحران سالمندی، ترویج فرهنگ جوانی جمعیت، تسهیل در ازدواج جوانان و فرزندآوری زوجین به میزان حداقل ۲ فرزند و بیشتر است.

وی با توصیه به زوج‌های جوان برای اجتناب از تاخیر در فرزندآوری افزود: افزایش سن زوجین موجب افزایش احتمال بروز بیماری‌های مزمن که حاملگی و زایمان را به خطر می‌اندازد و افزایش احتمال ناباروری و ایجاد مشکلات ژنتیکی و سقط جنین می‌شود.

شفیعی نیا با بیان اینکه تاخیر در فرزندآوری موجب کاهش فرصت فرزندآوری برای زوجین می‌شود، اظهارکرد: زوجین و خانواده‌ها با تاکید بر آموزه‌های دینی، خود را از داشتن نعمت فرزند و در صورت دارا بودن یک فرزند، کودک خود را از داشتن خواهر و برادر محروم نسازند.

رییس مرکز بهداشت دزفول با ذکر معایب تک فرزندی در جامعه ادامه داد: پایین بودن اعتماد به نفس و مهارت‌های تعاملی و تاب آوری کودکان تک فرزند از جمله عیب‌های تک فرزندی است و انتظار از دستگاه‌های متولی اجرای تکالیف قانونی خود در سیاست‌های جمعیتی است.

به گزارش ایرنا، نرخ جایگزینی جمعیت میزان کلی باروری است که منجر به جبران جمعیت فوت شده با جمعیت جدید می‌شود. اگر هیچ زنی تا پیش از سن زادآوری (حدود ۴۵ تا ۵۰ سال) نمیرد، آنگاه نرخ جایگزینی حدود ۲٫۰ خواهد بود. در کشورهای توسعه یافته این نرخ کمی بیش از ۲٫۰ و در کشورهای در حال توسعه بین ۲٫۵ تا ۳٫۳ است، زیرا برخی از زنان پیش از زادآوری می‌میرند. در سطح جهانی نرخ جایگزینی ۲٫۳۳ است به ازای هر زن است. در این نرخ، جمعیت جهان در رشد جمعیت صفر می‌ماند.

نرخ باروری در ایران بر اساس آمار سال ۲۰۰۸ برابر با ۱٫۷۱ کودک به ازای هر زن بوده‌است، که با این توصیف ایران در جایگاه ۱۷۲ جهان قرار دارد. این در حالی است که این نرخ در سال ۲۰۰۳ برابر با ۱٫۹۹ کودک به ازای هر زن بوده‌است.

هشدارها و زنگ خطرهای مرتبط با کاهش نرخ رشد جمعیت کشور بارها از سوی کارشناسان مرتبط عنوان شده‌اند؛ زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده و به گفته جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره در جلسه مورخ بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید.

در این قانون وظایف دستگاه‌های مرتبط اعلام و به مشوق‌های جمعیتی نیز پرداخته شد؛ اهمیت فرزندآوری و نگرانی‌ها از گسترش جمعیت سالمندی موجب شد تا رییس جمهور در نخستین نشست ستاد ملی‌ جمعیت تاکید کند که همه رسانه‌ها باید همت کنند تا قانون جمعیت به خوبی در جامعه انعکاس پیدا کند و مشوق‌ها برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت به روشنی برای مردم تبیین شوند.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و ابلاغ قانون فرزندآوری ضرورت دارد کلیه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی پای کار بیایند و برای جلوگیری از مشکلات پیری جمعیت چاره اندیشی کنند چراکه وزارت بهداشت به طور قطع به تنهایی‌ نمی‌تواند موفق به اجرای این قانون شود.

نظر شما