شناسهٔ خبر: 67298918 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

رشد جمعیت در دزفول ۱/۷۴ درصد و پائین تر از نرخ جانشینی جمعیت (۲/۵ درصد) است.

دکتر شفیعی نیا در همایش جوانی جمعیت و خانواده که به همت ناحیه بسیج مقاومت دزفول برای خانواده های پاسدار در سالن دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار شد، عنوان کرد؛ رشد جمعیت در دزفول ۱/۷۴ درصد و پائین تر از نرخ جانشینی جمعیت (۲/۵ درصد) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج دزفول رئیس مرکز بهداشت دزفول با بیان اینکه همه کشورهای سالمند، تغییر سیاست های جمعیتی را در پیش گرفته اند، گفت؛ چنانچه شاخص جمعیتی تغییر پیدا نکند و روند کنونی کاهش رشد جمعیت ادامه پیدا کند، در سال ۱۴۲۰ تعداد سالمندان جامعه به میزان دو برابر فعلی خواهد رسید و به ازاء هر ۵ نفر یک سالمند وجود دارد.

 

 از چالش هایی که کشورهای سالمند با آن پیش رو هستند می توان به افزایش هزینه‌های درمانی کشور و خانواده ها، کاهش تولید اقتصادی، افزایش چالش های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی.. اشاره کرد.

 

 شفیعی نیا ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره جوان سازی جمعیت و ابلاغ سیاست های جمعیتی توسط رهبری معظم در سال ۱۳۹۳ گفت؛ مهمترین راهکار مقابله با بحران سالمندی، ترویج فرهنگ جوانی جمعیت، تسهیل در ازدواج جوانان و فرزند آوری زوجین به میزان حداقل دو فرزند و بیشتر هستند.

 

 دکتر شفیعی نیا به زوجین توصیه کرد؛ فرزندآوری و بارداری را به سال های بعدی موکول نکنند چون هر چه قدر سن بالاتر رود، احتمال بروز بیماریهای مزمن که باعث در معرض خطر قرار دادن حاملگی و زايمان می‌شود و همچنین احتمال ناباروری و احتمال ایجاد مشکلات ژنتیکی و سقط افزایش یافته و از طرفی دیگر فرصت فرزندآوری کاهش می یابد.

 رئیس مرکز بهداشت دزفول در خاتمه با ذکر معایب تک فرزندی مانند پائین بودن اعتماد به نفس، پائین بودن مهارت های تعاملی و تاب آوری کودکان تک فرزند، از همه دستگاه های متولی خواست، قوانین و سیاست های جمعیتی تکلیف شده را اجرا کنند و خطاب به زوجین گفت؛ زوجین و خانواده ها با تاکید بر آموزه‌های دینی، خود را از داشتن نعمت فرزند و در صورت دارا بودن یک فرزند، کودک خود را از داشتن خواهر و برادر محروم نسازند.

نظر شما