شناسهٔ خبر: 67303737 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش ۲۰۰۰ نفر به ظرفیت اسکان اضطراری کاشمر

در پی زمین‌لرزه ۳.۸ ریشتری روز گذشته کاشمر ، زلزله زدگان به طور تجمیعی در کمپ‌های برپا شده در پارک‌ها، فضاهای باز و سالن‌های مدیریت بحران اسکان داده شدند.

صاحب‌خبر -
افزایش ۲۰۰۰ نفر به ظرفیت اسکان اضطراری کاشمر
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: گرچه ساعت ۱۴ و ۲۹ دقیقه روز گذشته یکم تیرماه زلزله ۳.۸ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در کاشمر رخ داد اما چون بعد از یک زلزله ۵ ریشتری بود این نگرانی به وجود آمد خانه‌هایی که به خصوص در بافت‌های روستایی از زلزله اول متأثر شدند در این زلزله منجر به ریختن آوار و آسیب‌هایی شوند.
 
سید علی منیری گفت: در همین راستا سریعاً تیم‌های ارزیاب به مناطق اعزام و سایر فعالیت‌هایی که باید انجام شود با مدیریت فرماندار کاشمر به خوبی و در کمترین زمان انجام شد.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی بیان کرد: هیچ کدام از ۱۲ نفر مصدوم زلزله یکم تیرماه که در بیمارستان کاشمر بستری شدند به دلیل آوار نبوده و آسیب‌های وارده ناشی از اضطراب‌های مربوط به حادثه و یا هنگام خروج اضطراری بوده است.
 
وی با بیان اینکه آسیب جدی و مواردی که منتج به آسیب‌های خطرناکی باشد رخ نداده است، گفت: شهر کاشمر اکنون در آرامش کامل است.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی از مردم این شهرستان به عنوان مردمی بسیار نجیب و بافرهنگ نام برد و گفت: مردم این شهرستان اکنون در آرامش دارند به زندگی خود ادامه می‌دهند.
 
وی بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران استان که به ریاست استاندار خراسان رضوی سه‌شنبه ۲۹ خرداد در شهرستان کاشمر تشکیل شد تیم‌های امدادی به خصوص در مناطق روستایی مستقر شده و برای اسکان اضطراری افرادی که امکان سکونت در منازلشان را ندارند اردوگاه‌هایی به خصوص در ۵ روستایی که بیشترین تأثیر را از زلزله داشته‌اند برپا شد.
 
فعالیت ۳۰۰ نیروی عملیاتی هلال احمر
 
منیری با اعلام اینکه اکنون ۳۰۰ نیروی عملیاتی از جمعیت هلال احمر در قالب ۴۵ تیم عملیاتی در منطقه حضور داشته و در حال فعالیت‌ هستند، گفت: مهم‌ترین کاری که این روزها در کنار توسعه اردوگاهی انجام می‌شود فعالیت تیم‌های سفیران حمایت روان (سحر) است.
 
وی با بیان اینکه این تیم‌ها به خصوص برای کودکان و نوجوانان حمایت‌های روانی اجتماعی را انجام می‌دهند، اذعان کرد: با توجه به اینکه وقتی زلزله‌ای رخ می‌دهد و بحرانی پیش می‌آید آسیب‌های جسمی چون مشهود هستند کمک‌های اولیه و امدادرسانی با سرعت انجام می‌شود اما مسائل روحی روانی، آسیب‌ها، استرس‌ها، افسردگی‌ها و نگرانی‌هایی که به خصوص برای کودکان به وجود می‌آید بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اظهار کرد: در همین راستا تیم‌های تخصصی در هلال احمر آموزش می‌بینند که کارشان ارائه کمک‌های اولیه روان‌شناختی مبتنی بر غربالگری و تسهیلگری در ارجاع است.
 
وی با بیان اینکه اگر کسی نیاز به خدمات روانی و حمایت‌های روانی تخصصی داشت توسط تیم‌های تخصصی به مراکز ارائه خدمات روانی ارجاع می‌شود، گفت: در کنار این فعالیت‌ها تیم‌های سحر با برپایی فضای دوستدار کودک و بازی، شعرخوانی و برپا کردن محیط شاد و صمیمی و مفرح به دور شدن کودکان و نوجوانان از استرس و اضطراب و نگرانی‌ها کمک می‌کنند.
 
حضور فرماندهان تیم‌های سحر از ۲۴ شهرستان
 
منیری با اشاره به اینکه اکنون فرماندهان تیم‌های سحر از ۲۴ شهرستان در کاشمر حضور دارند و یک تیم ۴۰ نفره‌ای هم از شهرهای اطراف هستند، گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ نیروی آموزش دیده در روستاهای شهرستان کاشمر حضور داشته و برای عبور کودکان از این بحران و جلوگیری از اضطراب و آسیب‌های روحی روانی و برگشت‌شان به شرایط عادی کمک و تلاش می‌کنند.
 
 
وی در ادامه از برپایی هفت کمپ موقت برای اسکان اضطراری در شهرستان کاشمر خبر داد و گفت: به ظرفیت چادرها برای اسکان و اقامت از روز گذشته یکم تیرماه دو هزار نفر دیگر اضافه شد.
 
اسکان اضطراری ۶ هزار نفر
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت اسکان برای شش هزار نفر تعریف شده است که با نظر فرماندار در زمانی که تشخیص دهند به عنوان رئیس ستاد بحران توزیع خواهد شد، افزود: تاکنون ۶ هزار نفر را در شهرستان کاشمر اسکان اضطراری داده‌ایم.
 
وی تأکید کرد: هیچ مشکل و محدودیتی برای راه‌اندازی اردوگاه نداریم، حتی اردوگاه‌های محله‌ای برای کسانی که امکان حضور در کمپ‌ها را ندارند ایجاد می‌کنیم.
 
منیری اذعان کرد: در هر روستایی که مردم نتوانند از محیط منزلشان فاصله بگیرند در چند نقطه روستا چادر زده می‌شود و هر چادر ظرفیت اسکان ۸ تا ۱۲ نفر را دارند.
 
به شایعات توجه نکنید
 
وی در پاسخ به شایعاتی که بعضاً گفته می‌شود احتمال وقوع زلزله شدیدتری وجود دارد، گفت: هنوز در علم زمین‌شناسی پیش‌بینی زلزله قابل انجام نیست، به همین دلیل از شهروندان تقاضا داریم مرجع دریافت اطلاعاتشان رسانه‌ها و مراجع رسمی و دارای مجوز باشد.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردم نباید اصلاً به شایعات توجه کنند، اذعان کرد: برای جلوگیری از اضطراب و استرس، اطلاعات صحیح را از کانال‌های رسمی و به خصوص فرمانداری و هلال احمر بگیرند.
 
وی گفت: با توجه به اینکه حفظ سلامت روان در بحران‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و از سویی چون امکان دارد مخاطب پیام‌ها سالمندان و بانوان و کودکان باشند و مواردی که منتشر می‌شود سلامت روان جامعه را تحت شعاع قرار دهد، لذا تقاضا داریم از منتشر کردن هرگونه خبر غیر موثق و تائید نشده به جد پرهیز کنند.

نظر شما