شناسهٔ خبر: 67301618 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

آخر هفته پر کار نیروهای هلال‌احمر در کشور

صاحب‌خبر -

نیروهای امدادی هلال‌احمر در دو روز آخر هفته چند عملیات سخت را پشت سر گذاشتند. از امدادرسانی در ریزش بهمن گرفته تا نجات مردم سیل‌زده؛ هلال‌احمری‌ها آخر هفته پرتلاشی داشتند و در نقاط مختلف کشور؛ مردم سیل‌زده را نجات دادند، به سراغ زلزله‌زدگان کاشمر رفتند و در کنارشان ماندند، ناجی کوهنوردان در میان برف و کولاک و بهمن شدند و چندین ساعت کوهپیمایی سخت برای دسترسی به مرد گرفتار را داشتند. مردی که در میان ارتفاعات جان خود را از دست داده بود. هلال‌احمری‌ها همچنین تلاش بی‌وقفه‌ای برای نجات جان گرفتار‌شدگان در رودخانه‌ای در اشنویه داشتند.
تبعه افغانستانی در ارتفاعات خمینی‌شهر جان باخت
نخستین حادثه صبح دیروز رخ داد و نیروهای امدادی را به ارتفاعات امامزاده سیدمحمد خمینی شهر کشاند. در این حادثه مرد ۴۰ ساله‌ای از اتباع افغانستان در کوه‌های سیدمحمد جان باخته و پیکر آن توسط نیروهای عملیاتی پایگاه امدادونجات مهربین جمعیت هلال‌احمر خمینی شهر منتقل شد. سقوط این مرد ۴۰ ساله ساعت ۸ و ۵۷ دقیقه به مرکز فرماندهی عملیات هلال‌احمر خمینی شهر گزارش شد. این فرد از ارتفاعات امامزاده سیدمحمد خمینی شهر سقوط کرده بود. بلافاصله تیم عملیاتی پایگاه امدادونجات مهربین هلال‌احمر خمینی شهر به محل حادثه اعزام شدند. تیم نجات پایگاه مهربین خمینی شهر پس از پیمایش مسیری صعب‌العبور و خطرناک به محل حادثه رسیدند که پس از ارزیابی صحنه، متأسفانه به پیکر بی‌جان فرد ۴۰ ساله دسترسی پیدا کردند. در نهایت ساعت ۱۲:۵۵ پیکر بی‌جان این مرد پس از تثبیت و ایجاد کارگاه‌های عملیاتی و استفاده از تجهیزات تخصصی با همکاری عوامل آتش‌نشانی به پایین کوه منتقل و به مراجع قضایی تحویل داده شد.
امدادرسانی به ۱۲۷ نفر و تخلیه ۳۶ منزل از سیلاب
سانحه دیگری که باز هم نیروهای امدادی را به سر صحنه کشاند مربوط به سیل خراسان شمالی بود. هلال‌احمر این استان در پی بارندگی‌های شدید و سیلاب پنجشنبه شب گذشته به ۱۲۷ نفر از متاثران سیل در چهار شهر امدادرسانی کرد.
ابوالفضل محبان، مدیرعامل هلال‌احمر خراسان شمالی، در این خصوص گفت: «گزارشی مبنی بر وقوع سیل در چهار شهرستان راز و جرگلان، بجنورد، شیروان و آشخانه از مرکز کنترل و هماهنگی استان دریافت شد و بلافاصله ۱۰ تیم امدادونجات برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده اعزام و ارزیابی اولیه توسط تیم‌ها انجام شد. در این عملیات ۲۱ خانواده و بیش از ۱۲۷ نفر در چهار شهرستان درگیر سیل و آبگرفتگی امدادرسانی شدند. تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال‌احمر در این چهار شهرستان و سایر شهرهای استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. همچنین ۳۶ باب منزل مسکونی در روستاهای اطراف شهرستان‌های راز و جرگلان، مانه و سملقان که دچار آبگرفتگی شده بودند توسط امدادگران هلال‌احمر استان تخلیه شد.»
نجات گرفتار‌شدگان کوهستان و رودخانه
همچنین در حادثه دیگر، مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان غربی از تلاش بی‌وقفه نجاتگران هلال‌احمر برای نجات گرفتار‌شدگان کوهستان و رودخانه خروشان تالارجار اشنویه خبر داد.
حمید محبوبی، مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان غربی، در این‌باره گفت: «درخواست نیروهای مردمی جهت نجات افراد گرفتار در منطقه کوهستانی تالاجار و رودخانه گادر اشنویه به مرکز پاسخگویی عملیات اضطراری هلال‌احمر گزارش شد. بلافاصله ۲ تیم امدادونجات هلال‌احمر اشنویه با تجهیزات نجات در کوهستان به محل حادثه اعزام شدند. نجاتگران هلال‌احمر بعد از برپایی کارگاه صعود و گذر از رودخانه؛ از رودخانه خروشان گادر عبور و به حادثه‌دیدگان دسترسی پیدا کردند. تلاش نجاتگران بی‌نتیجه نماند و حادثه‌دیدگانی که تقاضای کمک از هلال‌احمر کرده بودند به‌صورت ایمن از ارتفاع نجات و با حمایت امدادگران از رودخانه سرد و خروشان گادر گذر کرده و به سلامت به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند.»
امدادرسانی به بیش از ۳۲۰۰ نفر در زلزله کاشمر
همچنین نیروهای امدادی در زلزله کاشمر نیز در حال خدمت‌رسانی هستند و مردمان زلزله‌زده را تنها نگذاشتند. مدیر جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، در آخرین آمار گفت: «در مجموع و با تلاش امدادگران این جمعیت به 3‌هزار و ۲۸۴ نفر از متاثران زلزله در کاشمر امدادرسانی شده است.»
سیدعلی منیری، با اشاره به استقرار تیم‌های سحر جمعیت هلال‌احمر کاشمر در مناطق زلزله‌زده، افزود: «در این حادثه سه تیم ۱۴ نفره سحر در مجموع با ۴۲ نفر عوامل در جهت ارائه خدمات در حوزه حمایت روانی از مصدومان و حادثه‌دیدگان، در محدوده باغ مزار و آرامگاه شهید مدرس مستقر شده و به ارائه خدمات حمایت روانی به افراد آسیب‌دیده می‌پردازند. خدمات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی تا پایان عملیات امدادرسانی به آسیب‌دیدگان ادامه دارد.»
اسکان ۲ هزار نفر از آسیب‌دیدگان
وی با بیان اینکه در مجموع ۲ هزار و ۳۸۹ نفر در اردوگاه‌های اسکان اضطراری مستقر شدند، افزود: «در مجموع ۳۲۹ دستگاه چادر اسکان اضطراری در اردوگاه‌های پیش‌بینی شده برپا شد و مردم و حادثه‌دیدگان در آنها مستقر شدند.»
منیری با بیان اینکه ۲ هزار و ۲۰۴ بسته اقلام زیستی ازجمله ۲۰۸ دستگاه چادر تیپ ۲، ۶۰۰ دستگاه پتو، ۶۶۰ تخته موکت به مناطق زلزله‌زده کاشمر و خلیل‌آباد ارسال شد، گفت: «همچنین ۶۷۲ بسته غذایی ۷۲ ساعته و ۴۳۴ تخته موکت بین افراد اسکان‌داده‌شده توزیع شد.»
حضور ۴۳ تیم عملیاتی در مناطق حادثه
وی با اشاره به فعالیت ۴۳ تیم عملیاتی شامل ۲۳۶ امدادگر، نجاتگر داوطلب و پرسنل جمعیت هلال‌احمر در این حادثه گفت: «این تیم‌ها از مرکز استان در قالب تیم واکنش سریع، امدادهوایی، آنست، پشتیبان ارسال اقلام، روابط‌عمومی، مستند‌ساز و از شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، بجستان، سبزوار، تربت حیدریه، نیشابور؛ مه ولات و رشتخوار به مناطق حادثه‌دیده اعزام شدند.»
منیری با اشاره به توانایی ناوگان امدادی جمعیت استان و حضور به موقع در مناطق آسیب‌دیده، افزود: «در این عملیات یک فروند بالگرد امداد هوایی، ۲۹ دستگاه خودروی عملیاتی شامل آمبولانس، خودروی کمک‌دار سبک‌وسنگین، خودروی نجات، حمل نیرو و موتولانس به کارگیری شدند.»
بهمن در ارتفاعات قندیل پیرانشهر
در آخرین مورد نیز مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان غربی از حادثه‌دیدن ۷ نفر و گرفتار شدن دو نفر از گردشگران زیر بهمن در ارتفاعات قندیل - تانجوکان شهرستان پیرانشهر خبر داد.
حمید محبوبی، مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان غربی، گفت: «ساعت ۱۶:۲۴ عصر پنجشنبه ۳۱ خرداد، گزارشی مبنی بر حادثه‌دیدن ۷ نفر و گرفتار شدن دو نفر از گردشگران زیر بهمن در ارتفاعات قندیل - تانجوکان شهرستان پیرانشهر به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر اعلام شد. ۲ تیم از نجاتگران هلال‌احمر پیرانشهر پس از دریافت گزارش حادثه و کسب اطلاعات از آخرین موقعیت مکانی، بلافاصله با تجهیزات کوهستان به محل حادثه اعزام شدند. پس از ۵ ساعت جست‌وجو و صعود در ارتفاعات سخت‌گذر، با دسترسی به حادثه‌دیدگان، یک نفر فوتی و یک مصدوم از زیر بهمن خارج شد. مصدوم حادثه پس از اقدامات پیش بیمارستانی، فیکس و کمک‌های اولیه به‌صورت ایمن به پایین‌دست ارتفاعات منتقل و به مرکز درمانی انتقال یافت و فوتی این حادثه نیز به عوامل انتظامی تحویل داده شد.»

 

نظر شما