شناسهٔ خبر: 67303077 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد نخبگان سیاسی استان زنجان مطرح شد،

مشارکت انتخاباتی، ضرورت تشکیل دولتی مقتدر و توانمند

زنجان - ایرنا - نخبگان سیاسی استان معتقدند مشارکت انتخاباتی بالا نقش موثری در تشکیل دولتی مقتدر و توانمند دارد که می‌تواند مشکلات کشور را با برنامه‌های همه جانبه در سریعترین زمان ممکن حل و فصل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، چند روز دیگر تا برگزاری رخداد مهم و سرنوشت ساز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور کشور در هشتم تیر ۱۴۰۳ باقی است.

در این دوره از انتخابات ۶ نامزد مورد تایید شورای نگهیان برای جایگاه ریاست‌ جمهوری، رقابتهای خود را از هفته گذشته آغاز کرده اند که تا چند روز دیگر به ایستگاه آخر می رسد.

هر کدام از نامزدها برای جلب رضایت مردم تلاش می کند با شرکت در برنامه های مختلف تبلیغاتی به ویژه مناظرات تلویزیونی، آرای مردم را به خود جذب کند و سبد رای خود را افزایش دهد.

در این روزها مناطق مختلف استان به ویژه شهر زنجان حال و هوای انتخاباتی به خود گرفته است و در جای جای شهر می توان فعالیت های تبلیغاتی و عکس های نامزدهای ریاست جمهوری را مشاهده کرد.

در این میان،‌ مشارکت حداکثری در انتخابات اهمیت بسزایی دارد که با توجه به اهمیت این موضوع، خبرگزاری ایرنا زنجان میزگردی را تحت عنوان "نقش نخبگان در مشارکت انتخاباتی" با حضور دکتر اصغر پرتوی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد، مالک ذوالقدر حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و حسین عبادتی مدرس دانشگاه و معاون تولید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور برگزار کرد.

مشارکت انتخاباتی، ضرورت تشکیل دولتی مقتدر و توانمند

ایرنا: شرکت در انتخابات چه ضرورتی دارد و اساسا چرا باید در این عرصه شرکت کرد؟

پرتوی: مشارکت سیاسی در جوامع ۲ حالت دارد، در جامعه ای که مشارکت نمود دارد، نظام آن کشور از نوع جمهوری است و به اراده و تصمیمات مردم اهمیت داده می شود و اراده مردم را حاکم می دانند و آنان را در تعیین سرنوشت سیاسی کشورشان دخالت می دهند.

نوع دوم جوامع این است که مردم حق تعیین سرنوشت سیاسی خود را ندارند که نوع نظام آنها جمهوری نیست.

نظام های سیاسی که جمهوریت را یدک می کشند راهی جز انتخابات ندارند و شرکت در انتخابات جزو بدیهیات است و نیاز به هیچ توضیحی ندارد.

در این میان سوال دقیقتر این است که چرا مردم در انتخابات کمتر شرکت می کنند؟ چرا عموم مشارکت نمی کنند؟ آیا انتخابات کشور مشکل دارد؟ وقتی جامعه در وضعیتی قرار گیرد که افراد تصمیم بگیرند مشارکت کنند یا نه، این وضعیت اصلا خوب نیست.

انتخابات به معنی این است که ما در سرنوشت کشورمان باید سهیم باشیم و این موضوع باید برای تک تک آحاد جامعه دارای اهمیت باشد، در این میان نخبگان دانشگاهی می توانند در صورتی که گوش شنوایی وجود داشته باشد راهکارهای لازم را ارائه دهند.

ایرنا : اخلاق انتخاباتی را در این دور از رقابت ها چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از ویژگی های انتخابات این است که باید برای چنین رخداد مهمی، بهترین و شایسته ترین نامزدها انتخاب شوند، تا شاهد رعایت اخلاق انتخاباتی در رقابت ها باشیم.

برای برگزاری انتخابات خوب باید زمینه های لازم را برای حضور طرف های رقیب و فرصت های برابر فراهم کنیم، و با تحقق این مهم رقایت واقعی شکل می گیرد. برای برگزاری انتخابات خوب باید زمینه های لازم را برای حضور طرف های رقیب و فرصت های برابر فراهم کنیم که با تحقق این مهم رقابت واقعی شکل می گیرد.

افرادی شرایط اولیه ورود به انتخابات و نامزد شدن را دارند در این رخداد شرکت می کنند، اما مردم فردی را انتخاب می کنند که اصلح است و خصلت انتخابات این است که کاندیدای اصلح بعد از رای گیری نهایی مشخص می شود.

در برگزاری انتخابات، توجه به نظام حزبی نیز مفید است که رقابت را سالم، شرایط بهره مندی از فرصت های برابر را ممکن و شرایط فیلتر کردن افراد را شفافتر و مشخصتر می کند.

مشارکت انتخاباتی، ضرورت تشکیل دولتی مقتدر و توانمند

ایرنا: رفتار نادرست انتخاباتی در برنامه زنده تلویزیونی رخ داد، نظر شما چیست؟

این نوع رفتار را تایید نمی کنم، ای کاش آن استاد این رفتار نادرست را انجام نمی داد و شاید می توانست از این فرصت بهتر استفاده کند، البته حق داشت که عصبانی شود.

از سوی دیگر، طرف مقابل حق نداشت که از تربیون استفاده شخصی کند امیدوارم کمیته تبلیغاتی در این مورد، نظارت و برخورد لازم را در این زمینه داشته باشد.

اصل قضیه چه درست و چه نادرست باشد، مطرح کردن آن در این برنامه به جا نبود و حرکتی که از طرف مقابل صورت گرفت باید به صورت قانونمند رسیدگی شود.

مشارکت انتخاباتی، ضرورت تشکیل دولتی مقتدر و توانمند

ایرنا: به نظر شما نقش و جایگاه نخبگان به عنوان چشم بینای ملت برای معرفی نامزد اصلاح به مردم چیست؟

ذوالقدر: سرنوشت سیاسی مردم و مشارکت سیاسی آنان در حوزه های مختلف یک اصل بدیهی است و در تمامی دنیا پذیرفته شده و یکی از اهداف انقلاب اسلامی نیز همین است.

یکی از بحث های اساسی در رژیم سابق، بحث استبداد سیاسی بود که پهلوی دوم به مردم اجازه مشارکت در تعیین سرنوشت کشور را نمی داد و عمدتا فضای بسته سیاسی و شرکت نداشتن افراد در تعیین سرنوشت کشور رقم می خورد.

یکی از اهداف انقلاب اسلامی مشارکت دادن مردم در تعیین سرنوشت کشورشان بود که تجلی این مهم را می توان در قانون اساسی به عنوان مهمترین سند و میثاق ملی کشور مشاهده کرد.

در بند ۶ اصل دوم این قانون آمده است که یکی از تکالیف دولت فراهم کردن امکانات و زمینه های لازم برای تحقق مشارکت انتخاباتی است.

در ادامه اصل ۶ قانون اساسی نیز به جمهوریت تجلی عینی بخشیده شده یعنی اینکه اداره امور کشور در جمهوری اسلامی متکی بر آرای عمومی است که از جمله آن شرکت در انتخابات مختلف خواهد بود.

همچنین در اصل ۵۶ نیز علاوه بر اینکه گفته شده حاکمیت از آن خداست، تصریح شده که خداوند مردم را در تعیین سرنوشت خود آزاد گذاشته است.

در اصل ۱۷۷ قانون اساسی نیز به اصل جمهوریت اشاره شده که قابل بازنگری نیست، یعنی اینکه نباید حق تعیین سرنوشت مردم از آنان گرفته شود که به لحاظ حقوقی اصل تعیین سرنوشت یک اصل بنیادی و غیر قابل تغییر است و دولتها نمی توانند آن را تغییر دهند.

حال این سوال پرسیده می شود که چگونه باید این موضوع تحقق پیدا کند چون عامه مردم در همه حوزه ها تخصص ندارند برای حل این مشکل باید نخبگان یک جامعه وارد میدان شوند و انتظارات جامعه را برطرف کنند.

مشارکت انتخاباتی، ضرورت تشکیل دولتی مقتدر و توانمند

ایرنا: شعارهای انتخاباتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در قانون اساسی آزادی بیان، آزادی انتخاب، احزاب و تشکل ها مطرح شده است.در قانون اساسی آزادی بیان، آزادی انتخاب، احزاب و تشکل ها مطرح شده و مصادیق اصلح بودن نیز مشخص است، مردم کسی را می پذیرند که مشکلات را با تعریف شاخص هایی رفع کند که توجیه پذیر باشند.

وقتی بحث شاخص ها مشخص نباشد،جامعه به سمت توده گرایی پیش می رود و بسیاری از نامزدها به سلیقه مردم توجه می کنند تا شعارهایی متناسب با سلیقه ها بدهند.

شعارها باید متناسب با امکانات و محدودیت ها داده شود چون منابع کشور محدود است درحالیکه نامزدهای انتخابات برای اینکه مخاطبان بیشتری را جذب کنند شعارهای آرمان گرایانه و توده گرایانه ارائه می کنند.

مشارکت انتخاباتی، ضرورت تشکیل دولتی مقتدر و توانمند

ایرنا: چه مولفه‌هایی برای انتخاب نامزد اصلح در انتخابات باید مدنظر قرار گیرد؟

عبادتی: در انتخاب نامزد اصلح مولفه هایی وجود دارد که اولین آن عدالت و آزادی انتخاب است، انتخاب در ادبیات سیاسی وقتی معنا پیدا می کند که همه سلیقه های سیاسی کشور به قانون اساسی مقید و ملتزم بوده و حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را داشته باشند.

مرز این موضوع را میثاق مشترکی تحت عنوان قانون اساسی مشخص کرده و هر جریان سیاسی که هم در نظر و عمل التزام را نشان می دهد حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را دارد، در این صورت می توان گفت فضا و مقدمات انتخابات را فراهم کرده ایم و هر چقدر از این معنا دور شویم به همان میزان انتخابات کمرنگتر می شود.

دومین مساله عدالت و اصل بی طرفی است، اینکه تربیون به فلان تفکر داده نمی شود و امکان عرضه خود را نداشته باشد امکان شناخت او ممکن نمی شود.

مشارکت انتخاباتی، ضرورت تشکیل دولتی مقتدر و توانمند

اصل سوم عدالت و اقدامات جبرانی است و باید به این مهم توجه داشت همه جریان های سیاسی وقتی در حق خودشان ظلم می شود ناراحت می شوند در حالی که باید اتفاقات قبل را هم ببیند.

آن چیزی که مردم تشخیص می دهند انتخاب اصلح است و این مساله مهمی است، یکی از مولفه های اصلح بودن این است که مردم بپذیرنند.

در مجموع با سه اصل یاد شده اساسا مردم در انتخابات مشارکت می کنند، در نگاه من در ذات حکومت مشارکت مردم واقع شده است و امکان ندارد حکومتی در درازمدت وجود داشته باشد و در آن مشارکت مردم لحاظ نشود.

آن چیزی که مردم تشخیص می دهند انتخاب اصلح است که مساله مهمی است و اینکه بگوییم اصلح آن چیزی است که ما می گوییم چنین چیزی صحیح نیست.

یکی از مولفه های اصلح بودن این است که مردم بپذیرنند، در این میان همواره مقام معظم رهبری از تمامی انتخاب های مردمی حمایت کرده است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز هشتم تیرماه امسال در سراسر کشور برگزار می شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

نظر شما