شناسهٔ خبر: 67302994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ولگردی قانون در برابر سگ‌های ولگرد/ پرسه ۳ میلیون سگ ولگرد در کشور

ضحی نه‌ساله اهل نکا، امیرحسین پنج‌ساله دزفولی، ابوالفضل هشت ساله از همدان و نوجوان ده‌ساله مشهدی از ابتدای سال جاری تاکنون به دلیل سگ گزیدگی و ابتلا به ‌هاری جان خود را از دست داده‌اند تا تعداد قربانیان حمله سگ‌های ولگرد به کودکان در سال ۱۴۰۳ در کشور به چهار نفر برسد.

صاحب‌خبر -
به گزارش قدس آنلاین، آمارها از پرسه ۳ میلیون سگ ولگرد در کشور حکایت دارد، اما این فراوانی در آمارهای غیررسمی بیشتر است. فراوانی سگ‌های ولگرد در نقاط مختلف کشور خطر بروز اتفاق‌های مشابه را شدت بخشیده و نگرانی‌های زیادی درباره این مسئله به وجود آورده است. 
انتقال بیماری‌ هاری همزمان با عوارض ناشی از گزیدگی از سوی سگ‌ها، شایع‌ترین نگرانی در این ‌باره است، سگ‌ها مسبب انتقال بیش از ۳۰۰ بیماری مشترک میان انسان و دام به انسان‌ها از جمله‌ هاری، کیست هیداتیک و سالک هستند.اگرچه بر اساس مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری، جمع‌آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را وظایف شهرداری در شهرها و استناد به بند ۳۱ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات سازمان دهیاری‌ها وظایف این ارگان در روستاها دانسته است، اما متأسفانه این قانون در عمل دچار ضعف است. 

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس
براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس سالانه ۳۵ تا ۵۰ نفر به ویژه کودکان بر اثر حمله سگ‌های ولگرد می‌میرند. آمار حیوان‌گزیدگی در سال‌های اخیر در کشور با شتاب زیادی رو به افزایش است. آن ‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده، آمار موارد حیوان‌گزیدگی از ۱۸ هزار و ۳۰۵ مورد (با میزان بروز ۳۵ در ۱۰۰هزار نفر جمعیت) در سال ۱۳۶۶ به بیش از ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ (با میزان بروز ۱۷۷ در ۱۰۰هزار نفر جمعیت) رسیده است!

سگ‌گزیدگی در صدر حیوان‌گزیدگی
شیرزادی، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال میان انسان و حیوان وزارت بهداشت پیش از این گفته بود ۸۰ درصد موارد حیوان‌گزیدگی مربوط به سگ‌گزیدگی، ۱۹ درصد مربوط به گربه و یک درصد نیز مربوط به گزش سایر حیوانات بوده است. به‌گفته وی،‌ برخلاف ادعا و تصور برخی افراد، حتی گزش سگ‌های واکسن‌زده هم می‌تواند سبب ابتلا به ‌هاری شود. در عین حال،‌ مدیریت سگ‌های ولگرد و بدون صاحب نیز به یکی از معضل‌های اساسی در کشور تبدیل شده است. کارشناسان؛ واکسیناسیون، عقیم‌سازی و عدم غذارسانی به سگ‌های بدون صاحب را راهکارهای پیشگیری از افزایش شدید جمعیت سگ‌های ولگرد و کاهش بار بیماری‌ هاری می‌دانند. 

هزینه ۹میلیون یورویی 
در همین راستا آمار ارائه شده توسط مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نشان ‌می‌دهد با وجود اینکه در دو سال گذشته، هزینه‌ای بیش از ۹ میلیون یورو برای واردات واکسن ضدهاری انسانی به کشور صرف شده‌ اما در همین مدت ۳۰ نفر جان خود را به‌ دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.همچنین در پژوهش انجام گرفته در مرداد سال گذشته با عنوان مرگبارترین حیوانات در مقیاس جهانی در سال ۲۰۲۲، سگ‌ها پس از پشه‌ها و مارها با ۳۰ هزار مورد مرگ، سومین حیوان مرگبار برای انسان‌ها به شمار رفته و بالاتر ازکروکودیل ها،
اسب آبی و شیرها قرار دارند.

ضرورت ورود جدی دستگاه‌های متولی 
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز معتقد است: مهم‌ترین مسئله این است که دستگاه متولی نسبت به وجود و خطرات سگ‌های ولگرد جدی‌تر وارد عمل شود. حسن اکبری با تأکید بر نبود قوانین کاربردی در این باره اظهار کرد: نکته بسیار مهم در مورد کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مدیریت پسماندها، ضایعات کشتارگاه‌ها و همچنین دفع مناسب لاشه‌ها در مرغداری‌ها و گاوداری‌هاست. تا زمانی که غذای کافی در دسترس سگ‌های ولگرد قرار گیرد جمعیت آن‌ها بی‌رویه رشد خواهد کرد، بنابراین باید عزم جدی در کاهش میزان غذای در دسترس سگ‌های ولگرد از طریق مدیریت صحیح زباله‌ها و ضایعات قابل استفاده سگ‌ها مدنظر قرار گیرد تا بتوان از رشد جمعیت آن‌ها پیشگیری کرد. 

نبود قانون فراگیر
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز به نبود یک قانون مصوب که تکلیف دستگاه‌ها را در خصوص سگ‌های بدون صاحب و گله‌دار مشخص کند اعتراف کرده و تصویب قانون صریح و روشن در این باره را الزامی می‌داند. 
غلامرضا ابدالی افزود: وزارت کشور و شهرداری‌ها دستگاه‌های متولی و مسئول سگ‌های بدون صاحب هستند بنابراین باید پیشنهاد اولیه این قانون از جانب آن‌ها باشد تا با همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، دامپزشکی، وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌های دست اندرکار این قانون تهیه شود و بعد در کمیسیون‌های تخصصی بررسی و در نهایت در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.وی تأکید کرد: در این زمینه وزارت کشور مسئولیت مستقیم دارد و باید تمام دستگاه‌های دیگر هم در کنار وزارت کشور و شهرداری پای کار باشند.
وی اظهار کرد: تاکنون در زمینه ساماندهی سگ‌های بدون صاحب جلسات متعددی در سطوح مختلف برگزار شده اما چون قانونی در این زمینه وجود ندارد از این رو هم‌گرایی به وجود نیامده و مسئله همین طور بی‌نتیجه رها شده است.

​​​​​​​

نظر شما