شناسهٔ خبر: 67302336 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آب سرد بر اوهام نتانیاهو

در حالی که بنیامین نتانیاهو با طرح شعارهای فریبنده، ازجمله ادعای نابودی کامل مقاومت بر طبل جنگ در غزه می‌کوبید، اذعان فرماندهان ارشد ارتش اشغالگر بر اینکه حماس یک عقیده است که از بین رفتنی نیست، همانند آب سردی بر سر توهمات نخست‌وزیر صهیونیستی فرو ریخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، نتانیاهو در ابتدا سه هدف اصلی برای جنگ غزه مشخص کرد که عبارت بودند از نابودی حماس، آزادی تمام گروگان‌ها و تبدیل غزه به منطقه‌ای امن که دیگر تهدیدی علیه رژیم نباشد. با این حال، ۹ ماه جنگ و جنایت نه تنها محال بودن تحقق این خیال‌پردازی را اثبات کرد بلکه حالا این واقعیت به حلقه پیرامون «بی‌بی» هم نفوذ کرده و آن‌ها هم به‌ویژه بر ناتوانی در حذف مقاومت اعتراف می‌کنند.

نابودی حماس، فریبکاری است
به‌طور نمونه، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی به دروغ ‌بودن ادعاهای پیشین مقامات در آغاز حملات به نوار غزه در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی مبنی بر نابودی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعتراف کرد. «دانیل هاگاری» اعلام کرد: حماس یک حزب و یک اندیشه است که در دل مردم ریشه دارد. هر کس گمان می‌کند ما می‌توانیم این اندیشه را از دل مردم جدا کنیم، اشتباه می‌کند. باور به امکان نابود کردن و از بین‌بردن جنبش حماس، تزویر و فریب اسرائیلی‌هاست. 

هاگاری در ادامه ضمن اشاره به قدرت مقاومت تأکید کرد: ما هزینه سنگینی را در این جنگ می‌پردازیم. ما نمی‌توانیم تمامی اسرا را با ابزارهای نظامی بازگردانیم.

اعتراف تلخ
همزمان گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک پیشین ارتش رژیم صهیونیستی و یکی از اعضای کابینه جنگ نیز هدف اعلام شده از سوی نتانیاهو را زیرسؤال برده و بر استمرار تفکر حماس در میان فلسطینیان اذعان کرد. وی نابودی حماس در غزه را دست‌نیافتنی برشمرد و با اشاره به شرایط سخت جنگ در غزه، در تلاش برای لاپوشانی شکست‌های اسرائیل گفت: هدف اصلی ما نابودی حماس نبود بلکه منهدم کردن توان این جنبش بود. حماس یک عقیده است که برای سال‌ها مجبور به جنگیدن با آن خواهیم بود. ما نمی‌توانیم قول دهیم با پیروزی تنها یک قدم فاصله داریم.

«غازی حمد» از رهبران جنبش حماس، سخنان اخیر مقامات ارشد نظامی رژیم صهیونیستی درباره جنگ غزه را «اعتراف تلخ» به شکست توصیف کرده است. وی در این باره گفت: رژیم صهیونیستی می‌داند حتی با انداختن صدها تن موادمنفجره بر سر مردم غزه نمی‌تواند مقاومت را نابود کند. این رهبر حماس البته هشدار داد بنیامین نتانیاهو همچنان به تجاوزگری‌ها علیه غزه ادامه می‌دهد با آنکه می‌داند بی‌فایده است و راه به جایی نخواهد برد.

شکست کمپین نظامی دشمن
صهیونیست‌ها پس از مواجهه با عملیات حیرت‌انگیز طوفان‌الاقصی، تلاش کردند با آغاز جنگ و ساختن تصویر یک ارتش مقتدر، رسوایی شکست نظامی و امنیتی را جبران کنند. آمریکا و کشورهای اروپایی نیز تمام‌قد به حمایت از صهیونیست‌ها پرداختند، با این تصور که رژیم در کوتاه‌مدت می‌تواند با یک پیروزی، بر ناکامی‌های اخیر سرپوش بگذارد. اما پس از ۲۵۰روز جنگ، جنایت، نسل‌کشی و تخریب زیرساخت‌های غزه، کوچک‌ترین موفقیتی برای اشغالگران ایجاد نشده و آن‌ها هر روز بیشتر در باتلاق جنگ فرومی‌روند.

رژیم صهیونیستی مدعی بود از طریق جنگ، اسرای صهیونیست را آزاد خواهد کرد و حماس را نیز از بین خواهد برد، اما اظهارات اخیر مقامات ارشد نظامی مؤید آن است خودشان هم به این یقین رسیده‌اند که نمی‌توانند اسرا را با جنگ آزاد کنند و از بین بردن حماس نیز رؤیایی دست‌یافتنی نیست. اما اظهارات جنجالی فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی در شرایطی مطرح می‌شود که به‌تازگی شکاف عمیقی میان نتانیاهو و ارتش درباره هدایت و پایان جنگ به وجود آمده است. ژنرال‌ها که با آگاهی از تحولات میدان، دستیابی به اهداف ترسیمی را غیرممکن می‌بینند، بر امضای هر چه زودتر توافق آتش‌بسی که به تبادل اسرا بینجامد، تأکید دارند. با وجود این، یکی از دلایل بسیار روشن برای ادامه جنگ، اوضاع بحرانی نتانیاهو درون سرزمین‌های اشغالی است. بنابراین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ادامه نبرد علیه غزه، سعی دارد همچنان فضا را امنیتی نگه دارد تا چند صبایی هم که شده بیشتر در قدرت بماند و در این میان سرنوشت اسرای صهیونیست و همچنین بلایی که بر سر شهروندان فلسطینی می‌آید برای او کمترین اهمیتی ندارد.


خبرنگار: هدایت جاوید

نظر شما