شناسهٔ خبر: 67302045 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوبا به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی می‌پیوندد

تهران- ایرنا- کوبا اعلام کرد که تصمیم گرفته است در راستای تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به نسل‌کشی علیه مردم فلسطین به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری بپیوندد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای رادیو هاوانا، وزارت خارجه کوبا بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت جمهوری کوبا در راستای تعهد پایدار و قاطع خود برای حمایت و کمک هر چه بیشتر به تلاش‌های مشروع بین‌المللی برای پایان دادن به نسل‌کشی علیه مردم فلسطین تصمیم گرفته است که به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری ورود کند.

وزارت خارجه کوبا افزود که هاوانا با استناد به ماده ۶۳ منشور این دیوان و با توجه به تعهدات خود در کنوانسیون منع و مجازات نسل‌کشی از حق خود به عنوان کشور ثالث برای ورود به این پرونده استفاده می‌کند.

هاوانا تصریح کرد که اسرائیل به عنوان اشغالگر، در مصونیت کامل و تحت حمایت و با همدستی دولت آمریکا، تعهدات خود بر اساس چهارمین کنوانسیون ژنو را نادیده می‌گیرد.

دولت کوبا تاکید کرد که در دنیای امروز نسل‌کشی، آپارتاید، جابجایی اجباری و مجازات جمعی جایی ندارد و جامعه جهانی نیز آن را تحمل نمی‌کند.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارایه کرده‌ بود.

حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی جمعه ششم بهمن صادر شد؛ این حکم، رژیم صهیونیستی را ملزم می‌کند اقداماتی را در راستای ممانعت از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که آفریقای جنوبی از دادگاه در خصوص اتخاذ تدابیر اضافی با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است.

وی افزود: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

از سوی دیگر، کریم خان دادستان دیوان بین‌المللی کیفری خواستار بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده است.

در صورتی که قضات دیوان بین‌المللی کیفری با این درخواست موافقت کنند ۱۲۴ کشور عضو این نهاد حقوقی موظف به بازداشت وی هستند.

نظر شما